آفتاب
فرابورس

افت آیفکس در پایان هفته

افت آیفکس در پایان هفته

نماگر فرابورس ایران پس از گذشت سه روز متوالی نوسان در محدوده مثبت، معاملات روز گذشته را با افت 9/ 2 واحدی (معادل 35/ 0 درصد) به پایان ...

دنیای اقتصاد:نماگر فرابورس ایران پس از گذشت سه روز متوالی نوسان در محدوده مثبت، معاملات روز گذشته را با افت 9/ 2 واحدی (معادل 35/ 0 درصد) به پایان رساند. دیروز نماد معاملاتی پتروشیمی مارون با معاملات منفی خود بیشترین تاثیر در افت آیفکس را داشت. بر این اساس طی معاملات آخرین روز کاری هفته جاری حدود 28 هزار سهم «مارون» به ارزش 813 میلیون ریال مورد دادوستد قرار گرفت که به ریزش 6/ 2 درصدی قیمت سهام این پتروشیمی منتهی شد.در نهایت این نماد 7/ 4 واحد بر افت آیفکس اثر گذاشت. معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت آهن و فولاد ارفع نیز برای دهمین روز متوالی در محدوده منفی ادامه پیدا کرد. «ارفع» دیروز با افت 9/ 3 درصدی مواجه شد و تاثیری حدود یک واحدی بر افت آیفکس برجا گذاشت. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پالایش نفت لاوان و تولید نیروی برق دماوند در مجموع با تاثیر 6/ 2 واحدی خود از ریزش بیشتر شاخص فرابورس جلوگیری کردند.

 

«اخزا10» وارد گردونه معاملات شد

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس حدود 475 هزار ورقه به ارزش 426 میلیارد ریال در 497 نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. از مهم‌ترین تحولات دیروز این بازار، انتشار و پذیرش دهمین مرحله اسناد خزانه اسلامی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی در بازار ابزارهای نوین مالی بود. این اوراق به ارزش کل 15 هزار میلیارد ریال در ادامه تسویه بخش دیگری از بدهی‌های طلبکاران غیردولتی به آنها تخصیص یافته که با عرضه اولیه و آغاز معاملات ثانویه این سری از اسناد خزانه در فرابورس ایران، امکان فروش زودتر از سررسید آن و کسب نقدینگی از این طریق وجود دارد. بر این اساس مرحله دهم اسناد خزانه اسلامی (اخزا10) روز گذشته با قیمت 837 هزار و 350 ریال پذیرش شد و نرخ سود موثر این اوراق تا سررسید (3 مهر 96) 9/ 20 درصد و نرخ سود معادل بانکی آن 2/ 19 درصد شد که به نسبت سه مرحله قبلی این اوراق (در روز عرضه) رقم بالاتری را نشان می‌دهد. در حال حاضر با تسویه اسناد خزانه اسلامی مراحل اول تا سوم، معاملات این اوراق در 6 سررسید در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران در جریان است. در مجموع روز چهارشنبه شاهد معامله 430 هزار و 246 ورقه اسناد خزانه اسلامی در 205 نوبت معاملاتی به ارزش 381 میلیارد ریال بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی 837 تا 987 هزار ریال مورد معامله قرار گیرند. بالاترین حجم و ارزش معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت نیز در آخرین روز معاملاتی هفته را «اخزا10» با دادوستد 200 هزار واحدی خود به ارزش 17 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

 

«تسه»ها در مسیر نزولی

دیروز بازار تسهیلات مسکن با افت قیمت در اغلب سررسیدهای این اوراق همراه شد. بر این اساس فرابورس چهارشنبه شاهد معامله 39 هزار و 397 ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود 33 میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی بود. «تسه»ها در این روز در بازه 817 تا 850 هزار ریال دست به دست شدند. بیشترین کاهش قیمت در میان این اوراق نیز با افت 26/ 2 درصدی به «تسه9311» رسید. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق با افت اندک به 3/ 22 درصد رسید.

 

پذیرش اوراق گواهی سپرده بانک پارسیان در فرابورس

دیروز در راستای توسعه بازار بدهی در فرابورس ایران، حدود 20 هزار میلیارد ریال اوراق گواهی سپرده عام بانک پارسیان در بازار ابزارهای نوین مالی پذیرش شد. این اوراق در نماد «پارس9607» با هدف اعطای تسهیلات به طرح‌های نیمه تمام و تامین سرمایه در گردش منتشر شده و از تاریخ بازگشایی نماد آن قابل دادوستد خواهد بود. تعداد کل این اوراق 20 میلیون ورقه به ارزش اسمی هر ورقه یک میلیون ریال است که پذیره‌نویسی آن در شبکه شعب بانک پارسیان صورت گرفته و نزدیک به 20 هزار میلیارد ریال از آن در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس پذیرش شده است. همچنین مدت این اوراق یکساله بوده و نرخ سود آن 5/ 15 درصد است که ماهانه به دارندگان آن پرداخت خواهد شد. ارکان اوراق گواهی سپرده عام بانک پارسیان شامل ناشر یعنی بانک پارسیان، بازارگردان تامین سرمایه لوتوس پارسیان و عامل پرداخت سود شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه است.

 

نگاهی به آمار معاملات فرابورس

معاملات خرد فرابورس دیروز (بازارهای اول، دوم و پایه) شاهد دادوستد بیش از 214 میلیون سهم به ارزش حدود 791 میلیارد ریال در 23 هزار و 717 نوبت معاملاتی بود. نماد معاملاتی گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با معامله حدود 63 میلیون سهم به ارزش بیش از 209 میلیارد ریال، بالاترین حجم و ارزش معاملات را در بین نمادهای فعال در این سه بازار به خود اختصاص داد.

در سه بازار مزبور دیروز بیشترین افزایش قیمت به نماد معاملاتی شرکت‌های گروه فن آوا، مجتمع مس تکنار و صنایع غذایی مینو شرق رسید و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های گسترش صنعتی مینو، گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان و بیمه نوین با بیشترین کاهش قیمت همراه شدند. علاوه بر این در بازار منفی روز گذشته، سهامداران برای خرید اوراق مشارکت مجد، اوراق مرابحه مگاموتور، صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان و شیر پاستوریزه پگاه فارس طولانی‌ترین صف‌های خرید را تشکیل دادند. در مقابل خروج گروهی از سهامداران از اوراق مشارکت شهرداری مشهد و اوراق اجاره دولت مرحله یک سبب شد تا با سنگین‌ترین صف‌های فروش همراه شوند. نمادهای «اپرداز» نیز عنوان پربیننده‌ترین نمادهای روز چهارشنبه فرابورس را به خود اختصاص داد و در این روز با افت 4درصدی همراه شد، اما همچنان مورد توجه معامله‌گران بازار قرار دارد. در عین حال بیشترین ارزش معاملات دیروز فرابورس به میزان 146 میلیارد ریال به معاملات ماشین‌سازی اراک اختصاص پیدا کرد. همچنین معامله‌گران با دادوستد حدود 70 میلیون سهم در نماد «خساپا» بیشترین حجم معاملات روز چهارشنبه در این نماد ثبت کردند.

کد N1526485

وبگردی