آفتاب

معاون وزیر آموزش و پرورش: عامل تداوم بیسوادی شناسایی نشدن جامعه هدف است

معاون وزیر آموزش و پرورش: عامل تداوم بیسوادی شناسایی نشدن جامعه هدف است

ارومیه - ایرنا - معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: شناسایی نشدن صحیح جامعه هدف موجب تداوم بیسوادی در جامعه شده است.

علی باقرزاده روز چهارشنبه در گردهمایی شورای پشتیبانی سواد آموزی آذربایجان غربی افزود: هیچ کس نمی تواند مدعی باشد که همه کشورش با سواد است حتی کشورهایی مانند فرانسه، آمریکا، آلمان و انگلیس با دارا بودن سابقه طولانی در این زمینه باز از یک تا سه درصد بیسواد دارند.
وی با بیان اینکه امر سواد آموزی بسیار دشوار است، گفت: وقتی محیط زندگی افراد از نظر علمی و فرهنگی غنی نباشد این کار سخت است.
باقرزاده اظهار کرد: انسداد بیسوادی از مقاطع ابتدایی تحصیل ضروری است و در اغلب کشورها آموزش ابتدایی رایگان و حتی حساسیت ها بالاست و خانواده ها نیز ملزم به تحصیل فرزندانشان هستند.
باقرزاده بیان کرد: سواد آموزی نیازمند مشارکت عمومی همگانی است و تا این موضوع همگانی نشود در سوادآموزی موفقیت حاصل نمی شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: توسعه باید با آموزش همگام باشد و هیچ کشوری بدون آموزش با کیفیت نمی تواند مسیر توسعه را دنبال کند.
باقرزاده ادامه داد: نزدیک 90 درصد کشاورزان و بهره برداران بخش دامی تحصیلات زیر متوسطه دارند در حالی که در سایر کشورهای پیشرفته، سهم بسیار بالایی از تولید و توسعه در اختیار افراد تحصیل کرده قرار دارد.
وی با بیان اینکه آسیب های اجتماعی با مسئله سواد گره خورده است، اظهار کرد: 90 درصد افراد دچار اعتیاد بلندمدت، کم سواد یا ترک تحصیل کرده هستند پس این مشکلات هزینه های بسیاری را برای جامعه در پی دارد.
باقرزاده با ابراز تاسف از اینکه آمار بی سوادی در بین صنوفی مانند نانوایان و رانندگان بالاست، گفت: در بررسی های انجام شده مشخص شد که 90 درصد افراد عابرپیاده که در تصادفات جاده ای فوت می کنند، 70 درصد موتورسواران و 50 درصد رانندگان فوت شده، از افراد بی سواد یا کم سواد جامعه هستند.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: این آمار سبب می شود که صنعت بیمه سالانه برابر بودجه آموزش و پرورش به علت تصادفات، خسارت و بیمه پرداخت کند.
به گزارش ایرنا هم اکنون 9 میلیون و 500 هزار بیسواد بین 10 تا 49 سال در کشور وجود دارد.
7125/2093/1772**خبرنگار: طاهره نوید آرین**انتشار دهنده: مجید ملازاده
کد N1526253

وبگردی