آفتاب

توقیف محموله 2 هزار تنی گندم به دلیل آلودگی ناشی ازشرایط نگهداری

توقیف محموله 2 هزار تنی گندم به دلیل آلودگی ناشی ازشرایط نگهداری

اهواز - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان از توقیف محموله 2 هزار تنی گندم در شهرستان لالی خبر داد که به دلیل نگهداری این محصول در شرایط نامناسب و محل نگهداری باتری به سرب آلوده شده بود.

به گزارش ایرنا، کیخسرو چنگلوایی روز چهارشنبه در شورای سلامت استان خوزستان با انتقاد از برخی اخبار نادرست که باعث نگرانی شهروندان می شود، گفت:اینکه دسترنج کشاورز را با تیتر 'آلوده بودن گندم منطقه به سرب، جیوه و فلزات سنگین' زیر سوال ببریم، اقدام اخلاقی نیست، زیرا محل نگهداری گندم ها مناسب نبوده است.
وی گفت:سازمان جهاد کشاورزی در حال بررسی این موضوع است و نباید این محصول در چنین محلی نگهداری می شد، اما نباید این مورد نیز به تمامی مناطق استان تعمیم داده شود.
چنگلوایی افزود:استان خوزستان تولید کننده یک میلیون و 750 هزار تن گندم در سال است که یک میلیون و 395 هزار تن آن خریداری می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد:شرایط برداشت گندم در استان، متفاوت با سایر استان ها است، به عنوان مثال یک میلیون و 400 هزار تن گندم تولیدی باید طی 35 روزخریداری شود و یک روز خریداری معادل کل خرید استان دیگر است .
وی بیان کرد: 97 مرکز خریداری گندم در استان وجود دارد و گندم خریداری شده در سال جاری حدود 217 هزار محموله بود که از 42 هزار بهره بردار خریداری شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در ادامه گفت:گندم تولیدی در استان خوزستان کاملا سالم است و از آفت کش و قارچ کش استفاده نمی شود و با توجه به کیفیت بالا، این محصول به 23 استان دیگر صادر می شود و این که عنوان می شود گندم هایی که در مراکز خرید نگهداری می شود تا زمان خریداری در این مراکز باقی می مانند کاملا نادرست است.
چنگلوایی درادامه اضافه کرد:از سال 92 تا 94 میزان بهره برداری از صنایع تبدیلی استان خوزستان به 300 هزار تن افزایش یافت.
استاندار خوزستان نیز در این نشست، نگهداری غیر اصولی گندم در انبارها را کفران نعمت دانست و گفت:گندم با کیفیت را از روستاییان می خریم اما به دلیل سهل انگاری آن را آلوده می کنیم.
غلامرضا شریعتی افزود:برخی مردم محتاج هستند و اگر کسی این گندم را به صورت رایگان از ما طلب می کرد به او نمی دادیم چون که می گفتیم برایش زحمت زیادی کشیدیم و هزینه کردیم اما چون خودمان این گندم را آلوده کردیم صدایمان در نمی آید.
وی بیان کرد: ساخت سیلو که نیاز به تکنولوژی پیشرفته ندارد که باز هم بگوئیم تحریم مانع شد بلکه نساختن زیرساخت ها و توسعه ندادن انبارها برای نگهداری این گندم به دلیل سهل انگاری و بی تدبیری است.
7158/6125 /1596
خبرنگار:زینب فرحانی** انتشار دهنده: عباسعلی نقی یان
کد N1526240

وبگردی