آفتاب

نادیده گرفتن استاندارد از ورود کالاها به بازار جهانی جلوگیری می کند

نادیده گرفتن استاندارد از ورود کالاها به بازار جهانی جلوگیری می کند

سنندج- ایرنا- مدیرکل نظارت بر صنایع غیرفلزی و بهداشتی سازمان استاندارد گفت: نقش استاندارد یک نقش توسعه ای است و نادیده گرفتن نقش توسعه ای استاندارد، ورود کالاهای تولیدی به بازار اقتصاد جهانی را غیر ممکن می کند.

به گزارش ایرنا غلامرضا امینی روز چهارشنبه در همایش روز جهانی استاندارد و تجلیل از برگزیدگان نمونه واحدهای تولیدی استان کردستان در سنندج افزود:استاندارد یک سند ملی و زبان مشترک کشورهاست و رویکرد نوین استانداردسازی، توسعه استاندارد در جهت نظام خود کنترلی و تسهیل کسب و کار در کشور خواهد بود.
وی اظهارکرد: تولیدکنندگان در تولید کالاهای خود باید به معیارهای استاندارد و نظرات مشتریان توجه کنند و مشتری مداری به عنوان یکی از اصول اساسی مورد توجه جدی قرار گیرد.
او با اشاره به اینکه امروز برخی استانداردها کشور جزو پیشرفته ترین استانداردها است گفت: بیش از 90 درصد کالاهای ایرانی استاندارد در کشور تطابق غیر بحرانی است.
مدیرکل نظارت بر صنایع غیرفلزی و بهداشتی سازمان استاندارد، رویکرد نوین استاندارد سازی در راستای توسعه استانداردها را اعمال اجباری استانداردها دانست و گفت: همه تولید کنندگان کالاها و خدمات باید کالاهای با کیفیت و منطبق بر معیارهای استاندارد و قابل قبول تولید کنند.
به گفته امینی، در استانداردها مقررات فنی و کیفیت وجود دارد، در همین راستا در پروژه های عمرانی باید از کالاهای استاندارد استفاده شود.
وی افزود: استانداردسازی در کشورهای در حال توسعه باید در قالب استاندارد اجباری باشد و تمام محصولات تولیدی باید مشمول نشان استاندارد باشند و واحدهای تولیدی، پیوسته استانداردسازی را اظهار کنند.
به گفته وی آموزش و نظارت از وظایف مهم این سازمان است و نظارت های ما در این سازمان در راستای کنترل و هدایت واحدهای تولیدی افزایش می باید.
وی بررسی های استاندارد در زمینه بازار تجارت سایر کشورها و هماهنگی و انطباق رویه های ارزیابی درست استاندارد را ضروری دانست و گفت: وظایف و عملکرد ادارات و دستگاه های اجرایی باید با استاندارد هماهنگ شود.
امینی با اشاره به اینکه شورای سیاستگذاری در کشور تشکیل شده و مقدمات تدوین استاندارد حلال در کشور فراهم است گفت: چهار کمیته فقهی، تدوین استاندارد، کمیته گردشگری و پژوهش و تحقیق بر کالاها و محصولات استاندارد حلال نظارت می کند.
مدیرکل نظارت بر صنایع غیرفلزی و بهداشتی سازمان استاندارد اظهارکرد: استاندارد حلال نماد وحدت کشورهای اسلامی و حاصل تلاش اشتراکات مذهبی این کشورهاست و در استاندارد حلال معیارهای فقهی، شرعی و بهداشتی رعایت می شود.
امینی افزود: کشورهای اسلامی می توانند از ظرفیت توسعه ای و اقتصادی که استاندارد حلال در عرصه تولید ایجاد می کند بهره مند شوند.
وی از اجرایی شدن 10 کاربرد علامت استاندارد حلال در هفته آتی در کشور خبر داد و گفت: هم اکنون هشت کشور عضو سازمان کشورهای اسلامی روی استاندارد حلال فعالیت می کنند.
وی افزود: کردستان یک قطب دانشگاهی است و ضرورت دارد مسائل فقهی با روش علمی بیان شود.
امینی با بیان اینکه شرکت تویوتا در 27 کشور تولید خودرو می کند و هر سه ثانیه یک خودرو تولید می شود، علل موفقیت شرکت تویوتا را توجه به استاندارد، احترام به مردم، بهبود مستمر و درهم آمیختن فعالیت های تولید و فروش دانست.
وی افزود: ایران از حیث کالاهای مشمول استاندارد در منطقه مقام اول و در میان کشورهای اسلامی مقام دوم را دارد.
امینی اظهارکرد: هم اکنون 29 هزار و 500 استاندارد ملی نوشته شده است و 26 هزار واحد تولیدی دارای پروانه کاربردی استاندارد در کشور وجود دارد.
در پایان این ایین از برگزیدگان نمونه واحدهای تولیدی استان تجلیل و قدردانی شد.
7352/1904
** خبرنگار: شیوا اردلان منش/** انتشار دهنده: مسعود احمدی
کد N1526218

وبگردی