آفتاب

توقف ساخت توقفگاه طبقاتی دزفول در پی آسیب به مسجد تاریخی

توقف ساخت توقفگاه طبقاتی دزفول در پی آسیب به مسجد تاریخی

دزفول - ایرنا - در پی گودبرداری غیراصولی در توقفگاه طبقاتی در دزفول که منجر به وارد آمدن خسارت جدی به مسجد قدس (معروف به دروازه) از مساجد تاریخی و ثبت ملی شده این شهرستان، سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری این شهرستان از ادامه ساخت این توقفگاه جلوگیری کرد.

مسجد قدس (دروازه( دزفول مربوط به اواخر دوره قاجار واقع در خیابان طالقانی غربی، گذر اصلی محله قلعه دزفول واقع شده است.
این مسجد تاریخی اردیبهشت 1382 با شمارهٔ 8388 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دزفول روز چهارشنبه به ایرنا گفت:عملیات ساخت توقفگاه طبقاتی محله قلعه در دزفول از چند سال پیش توسط پیمانکار و بخش خصوصی آغاز شده که گودبرداری غیراصولی در اجرای این طرح موجب تخریب بخشی از مسجد دروازه و خسارت به چند خانه تاریخی شده است.
حجت اله آریایی نیا با اشاره به دیدار اخیر معاون بافت های کشور از این طرح شهری در دزفول گفت:تخریب این مسجد تاریخی و چند خانه تاریخی مجاور آن باعث شد با دستور سازمان متبوع و مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان عملیات ساخت این توقفگاه طبقاتی متوقف شود.
وی با اشاره به اینکه مسجد تاریخی دروازه دزفول با گودبرداری غیراصولی دچار خسارت جدی شده است گفت:پیمانکار مربوطه موظف است ضمن پرداخت خسارت وارده و مرمت این مسجد و خانه های تاریخی با نظارت میراث فرهنگی مقررات میراث فرهنگی را رعایت کند در غیر این صورت اجازه ادامه کار داده نخواهد شد.
آریایی نیا اظهار کرد:مرمت این مسجد و خانه های تاریخی نیز باید با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی انجام شود تا زیبایی و اصالت بافت قدیم منطقه حفظ شود.
بیش از 200 هکتار بافت قدیم دزفول به لحاظ وجود بناهای آجری از ارزش تاریخی بالایی برخوردار هستند.
6068/7278 / 6037
خبرنگار: رقیه کردی ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
کد N1526126

وبگردی