آفتاب

بهره بردار کاروانسرای تاریخی «گبرآباد» قمصر کاشان خلع ید شد

بهره بردار کاروانسرای تاریخی «گبرآباد» قمصر کاشان خلع ید شد

کاشان - ایرنا - رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان گفت: بهره بردار کاروانسرای تاریخی «گبرآباد» قمصر کاشان به علت عدم اجرای تعهداتش خلع ید شده است.

محسن جاوری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: واگذاری بناهای تاریخی به اشخاص حقیقی یا حقوقی با تصمیم صندوق احیای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور صورت می گیرد و این سازمان بدون این که ارتباط اداری با اداره های کل استان ها برقرار کند به صورت مستقیم با بهره بردار قرارداد منعقد می کند.
وی یادآور شد: سیاست واگذاری مکان های تاریخی به بخش خصوصی در راستای حراست از آثار تاریخی کشور است.
وی بیان کرد: در آخرین واگذاری صورت گرفته در مورد کاروانسرای تاریخی گبرآباد، این کاروانسرا به یک شخص حقیقی در اواخر سال گذشته واگذار شد.
جاوری افزود: با توجه به این که بهره بردار کاروانسرای گبرآباد صلاحیت لازم را نداشت و به تعهدات خود عمل نکرده بود اقدام قانونی برای خلع ید وی طی دو هفته گذشته انجام شد.
وی ادامه داد: بهره بردار این کاروانسرا طی چهارماه گذشته مکان تاریخی مذکور را به حال خود رها کرده و مرمت و بازسازی کاروانسرا نیز نیمه کاره رها شده بود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان تاکید کرد: این کاروانسرا هم اکنون در اختیار سازمان میراث فرهنگی کشور قرار گرفته است و فردی که صلاحیت دار باشد به طور قطع در آینده اداره آن را در اختیار می گیرد.
وی تصریح کرد: تمامی تلاش ما این است که افراد بهره بردار مکان های تاریخی تمامی شرایط لازم را داشته و به تعهدات خود عمل کنند.
کاروانسرای گبرآباد قمصر کاشان متعلق به دوران صفویه است.
این کاروانسرا در سال 1354 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
شهر قمصر از توابع شهرستان کاشان است که در فاصله 35 کیلومتری این شهرستان قرار دارد.
7408 * خبرنگار: محمد جهانگیریان* انتشار: عباسعلی نقی یان
کد N1526120

وبگردی