آفتاب
علی غفاری مطرح کرد:

شهید باکری سینمایی‌ترین شخصیت جنگ است/ تصویر واقعیت در «ابوزینب»

شهید باکری سینمایی‌ترین شخصیت جنگ است/ تصویر واقعیت در «ابوزینب»

کارگردان فیلم سینمایی «ابوزینب» با بیان این که موضوع فیلم بر اساس واقعیت است، تاکید کرد شهید باکری سینمایی ترین شخصیت جنگ است.

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز چهارشنبه ۲۸ مهر ماه نشست خبری فیلم سینمایی «ابوزینب» به کارگردانی علی غفاری و با حضور این کارگردان و مرتضی شعبانی تهیه کننده و محمود غلامی نویسنده فیلم برگزار شد.

در ابتدای این نشست، علی غفاری کارگردان با اشاره به اینکه چهار سال پیش با دیدن یکی از قسمت های مجموعه مستند «زیتون تلخ» به کارگردانی مرتضی شعبانی با شخصیت شهید «ابوزینب» آشنا شده بود، گفت: جرقه تولید چنین فیلمی با موضوع این شهید همان چهار سال پیش در ذهن من زده شد و من طی این سال ها به دنبال تهیه کننده مناسب برای کار می گشتم تا اینکه خود مرتضی شعبانی تهیه کنندگی این پروژه سینمایی را بر عهده گرفت.

مرتضی شعبانی نیز بیان کرد: بعد از عقب نشینی اسرائیل از جنوب لبنان به این کشور سفر کردم تا تحقیقاتی را درباره قهرمانان مقاومت در این کشور انجام دهم. بعد از پایان تحقیقات آن را به سید حسن نصرالله ارائه دادم و او هم به من گفت چرا درباره «شهید ابوزینب» چیزی در این تحقیقات وجود ندارد؟ بعد از تحقیقاتی که درباره این شخصیت انجام دادیم، همیشه آرزو داشتم تا فیلم سینمایی درباره او بسازم تا در نهایت علی غفاری پیشنهاد ساخت این پروژه را به من داد.

وی ادامه داد: البته دوستان ما در لبنان یک فیلمنامه اولیه درباره این شخصیت نوشته بودند و ما این فیلمنامه را به محمود غلامی دادیم و او آن را بازنویسی کامل کرد. در زمینه پروسه ساخت فیلم سینما در لبنان باید بگویم با توجه به اینکه این کشور سینمای جدی ندارد به همین دلیل ساخت فیلم در آن بسیار سخت است. به خصوص برای ما که برای تولید یک فیلم نیازمند جذب ابزار و پیدا کردن لوکیشن های مناسب بودیم که در کنار آن کارگردان هم تاکید داشت که از لوکیشن های اصلی ماجرای فیلم استفاده شود.

علی غفاری کارگردان «ابوزینب» با بیان اینکه نگارش فیلمنامه «ابوزینب» به مراتب سخت تر از نگارش فیلمنامه های دیگر بود، تاکید کرد: خوشبختانه تیمی که با ما کار می کردند تمام تلاش خود را کردند تا واقعیت های این اتفاق به تصویر کشیده شود. آنچه که در «ابوزینب» می بینید واقعیت محض است. البته باید تاکید کنم که حضور معنوی سید حسن نصرالله در طول پروژه بسیار به ما کمک کرد.

وی ادامه داد: ما در طول ساخت این پروژه به این نتیجه رسیدیم که هرچقدر صداقت بیشتری داشته باشیم، فیلم تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. با توجه به اینکه سید حسن نصرالله را به عنوان سید صادق می شناسند، او راضی نمی شد که صحنه هایی که ممکن است واقعیت نداشته باشد، در فیلم آورده شود و این صداقت و پاکی این شخصیت برای من بسیار جالب بود.

کارگردان فیلم سینمایی «استرداد» گفت: در طول ساخت این فیلم به خصوص در سکانس فینال این اثر، شاهد حضور رسانه های اسرائیلی در پشت سیم های خاردار محدوده لوکیشن بودیم که آنها از پشت این سیم ها فعالیت های ما را فیلمبرداری می کردند و می گفتند که ما در حال آماده شدن برای یک فعالیت تروریستی هستیم. ساخت لوکیشن زندان خیام هم برای من بسیار سخت بود، چرا که این زندان در جنگ ۳۳ روزه نابود شده بود و ما باید بخش های زیادی از آن را بازسازی می کردیم.

شعبانی در ادامه با اشاره به اکران بین المللی این فیلم سینمایی توضیح داد: سال گذشته «ابوزینب» در لبنان اکران شد و دوشنبه هفته آینده اکران آن در بغداد آغاز می شود. همچنین در تلاش هستیم تا پخش کننده مناسبی را برای اکران این فیلم در کشورهایی مانند ترکیه، سوریه و اردن پیدا کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه میان عملیات های استشهادی و انتحاری تفاوت زیادی وجود دارد، بیان کرد: یکی از مهمترین اهداف ما این بود که تفاوت این دو عملیات را نشان دهیم و بگوییم که فعالیت هایی که تروریست ها انجام می دهند با فعالیت هایی که شهدای مقاومت انجام می دهند بسیار متفاوت است. تروریست ها تلاش می کنند تا در یک عملیات بیشترین جمعیت را از بین ببرند اما در عملیات های استشهادی تلاش می شود که حتی یک نیروی شخصی هم کشته یا صدمه نبیند.

محمود غلامی نویسنده این فیلم نیز در ادامه صحبت های این تهیه کننده بیان کرد: نباید فراموش کرد که شهید «ابوزینب» کسی را ترور نکرده است. او در خاک خود برای بیرون انداختن دشمن از سرزمینش مبارزه کرده و به شهادت رسیده است.

غفاری نیز توضیح داد: ما تمام تلاش خود را کردیم تا تفاوت میان عملیات های استشهادی و انتحاری را نشان دهیم و خوشبختانه توانستیم تاثیر قابل توجهی روی مخاطب داشته باشیم. به گونه ای که هنگام نمایش این فیلم در جشنواره نیس فرانسه، تماشاگران از دیدن این فیلم بسیار تحت تاثیر قرار گرفتند. هر چند ما در این فیلم یک عملیات استشهادی را می بینیم، اما بیش از هر چیز روابط پاک و سالم یک خانواده و تربیت درست فرزند به نمایش گذاشته می شود.

وی تاکید کرد: فرهنگ شهادت طلبی باید زنده نگهداشته شود. چرا امروز به دلیل اینکه رسانه های خارجی می گویند که ایران از کتاب های درسی خود فرهنگ شهادت را به کودکان خود آموزش می دهند، باید درس شهید فهمیده از کلاس ششم ابتدایی حذف شود؟ چرا ما داریم در گسترش فرهنگ شهادت به دلیل برخی از اظهارنظرها عقب نشینی می کنیم؟ طی ۳۰ سال گذشته چرا تعداد ساخت فیلم های ارزشی باید به تعداد کمتر از انگشتان یک دست برسد؟ وقتی سردار سلیمانی در یک منطقه یک فعالیت نظامی را انجام می دهد که این فعالیت در دنیا صدا می کند و باعث تحیر همه می شود و ما به او افتخار می کنیم، ما نیز باید مانند این سردار بزرگ در حوزه فرهنگ تلاش کنیم.

این کارگردان سینما گفت: معتقدم که مدیران سینمایی باید بیایند و توضیح دهند که طی ۴ سال گذشته چند فیلم ارزشی تولید کرده اند و چرا جشنواره بزرگی مانند جشنواره مقاومت به دلیل کسری بودجه هر دو سال یک بار باید برگزار شود. چرا ما نباید فیلم و کالای فرهنگی را تولید کنیم که در شرایط خاص بتواند فرهنگ شهادت را در جامعه ترویج کند. در این زمینه نیازمند فکر و اندیشه جدید هستیم. چرا فیلمی مانند «ابوزینب» بعد از سه سال از ساخت، اجازه نمایش پیدا می کند و آن هم با تعداد سالن های کم که اگر حوزه هنری نبود، نمی توانستیم آن را اکران کنیم.

وی ادامه داد: حوزه سینمای مقاومت در سینمای ایران در اقلیت قرار دارد، این در حالی است که با توجه به اهمیت این حوزه مسئولان دولتی خود باید به دنبال هنرمندانی از این دست برای تولید فیلم بروند. فیلمی مانند «ایستاده در غبار» یک اتفاق در سینمای ایران است که تولید آن توسط نهادی جدای سازمان سینمایی صورت گرفته است.

غفاری با اشاره به میزان محبویت مقام معظم رهبری در لبنان تاکید کرد: من با ساخت پروژه هایی با موضوع سرداران و قهرمانان کشور خود موافق هستم اما مساله اینجا است که هیچ حمایتی در این زمینه صورت نمی گیرد. من چند کارگردان برای شما نام ببرم که می خواهند فیلم هایی با موضوع شهید همت و یا شهید بروجردی بسازند اما همیشه در حوزه تامین بودجه با مشکل مواجه شده اند. امروز ابزار لازم برای ساخت فیلم سینمایی با موضوع دفاع مقدس وجود ندارد. در سال ۶۷ برای ساخت یک فیلم سینمایی مانند «عروس حلبچه» ۴۷ ماشین جنگی آن را همراهی می کرد، اما امروز ساخت چنین پروژه ای یک رویا است.

وی  با اشاره به سوژه های جذابی که در حوزه دفاع مقدس وجود دارد، گفت: شهید باکری سینمایی ترین شخصیت دوران جنگ ما به شمار می رود و آرزوی من این است که فیلمی درباره این شخصیت بزرگ جلوی دوربین ببرم، اما متاسفانه امکانات ما در این حوزه آنقدر کم است که گاهی فکر می کنم بهتر است فیلمی در این باره ساخته نشود. ما در حوزه دفاع مقدس قصه های ناگفته بسیاری داریم که باید مورد توجه قرار گیرد. اگر فیلم «ابوزینب» نیز ساخته شد به این دلیل بود که یک تولید مشترک میان ایران و لبنان بود البته این را هم باید بگویم که بودجه ساخت این فیلم از تولید یک فیلم سینمایی در داخل کشور کمتر بود.

این کارگردان سینما در پایان گفت: یکی از آرزوهای من این است که درباره شخصیت های تاریخی کشور خود فیلم بسازم، اما در کنار آن نباید مساله منطقه و مقاومت آن را فراموش کرد. اینکه سردار سلیمانی در خارج از مرزهای کشور در حال جنگ است به این دلیل است که از خاک وطن خود دفاع کند ما هم باید در عرصه فرهنگ مانند سردار سلیمانی عمل کنیم.

کد N1526000

وبگردی