آفتاب

رئیس شورای عالی زکات:اقتصاد کشور باید برمبنای ارزشهای دینی باشد

رئیس شورای عالی زکات:اقتصاد کشور باید برمبنای ارزشهای دینی باشد

بوشهر- ایرنا- رئیس شورای عالی زکات گفت: با توجه به گذشت چهار دهه از عمر انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، اقتصاد کشور باید براساس مبانی و ارزشهای دینی تنظیم شود.

به گزارش ایرنا، آیت الله حسن عالمی روز چهارشنبه در دومین نشست شورای زکات استان بوشهر افزود: اما با این وجود هنوز اقتصاد کشور ادامه دهنده نظام اقتصادی پیش از انقلاب است که باید تغییر کند.
وی اضافه کرد: نظام حاکم بر کشور، جمهوری اسلامی است و نظام اقتصادی حاکم نیز باید برمبنای نظریه حکومت اسلامی و ولایت فقیه باشد.
عالمی ادامه داد: برطرف کردن فقر در جامعه، ایجاد احساس تحول در زندگی مردم و داشتن عملکرد کارآمد در نظام جمهوری اسلامی در گرو این است که اقتصاد زندگی مردم مبتنی بر ارزشها و مبانی اسلامی باشد.
وی بیان کرد: نگاه به اقتصاد زندگی مردم باید تغییر کند و برمبنای نگاه اسلامی و دینی باشد.
عالمی اظهارکرد: براساس فقه اسلامی پرداخت و مصرف زکات باید به گونه ای باشد که خیلی از نیازهای جامعه اسلامی را تامین کند.
رئیس شورای عالی زکات کشور، با تاکید بر وصول و هزینه کرد زکات در جامعه اسلامی ادامه داد: اگر زکات بدرستی جمع آوری و مصرف شود همه خلاها از بین می رود و بسیاری از عقب ماندگی های اقتصادی و معیشتی جبران می شود.
عالمی، با بیان اینکه کسی که زکات پرداخت نکند منفور و از رحمت و برکت خدا به دور است گفت: زکات کاری مالی ولی امری عبادی است و باید با اخلاص و عبودیت همراه باشد.
وی در زمینه وضعیت پرداخت زکات در استان بوشهر اظهار کرد: پرداخت زکات در این استان با توجه به جمعیت و مزارعی که دارد مطلوب و از سایر استانهای دیگر جلوتر است.
عالمی بیان کرد: روحانیت، ائمه جمعه، مبلغان، دستگاهها، رسانه ها و صداو سیما می توانند نقش اساسی در ترویج فرهنگ زکات در کشور داشته باشند.
وی یادآور شد: صدا و سیما و رسانه در بخش فرهنگ سازی امر زکات تاکنون خوب عمل کرده اند ولی باید بیشتر تلاش شود.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: اگر روح غالب گفتمان زکات در جامعه ترویج و با برنامه پیش رود بسیاری از چالشهای اقتصادی بویژه در زمینه کمک به مستمندان برطرف می شود.
آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری افزود: هزینه کرد زکات باید از روش سنتی خارج و براساس برنامه ریزی و دانش بنیان حرکت و نظارت شود.
وی با اشاره روند مطلوب پرداخت زکات در استان بوشهر بیان کرد: با ایجاد بانک اطلاعات قوی، سیستم های نوین گفتمان تبلیغ، ایجاد سیستمی دقیق در جذب زکات و برنامه ریزی در مصرف آن می توان استان را از مشکلات خارج و به توسعه رسید.
امام جمعه بوشهر با اشاره به شعار اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل افزود: زکات را باید در نگاه اقتصاد مقاومتی تعریف کرد و هدف از کمک به مستمندان ایجاد اشتغال و کارآفرینی باشد تا دولت نیز در پرداخت معادل زکات مشکلی نداشته باشد.
وی یادآور شد: تشکیل صندوق قرض الحسنه زکات نیز یکی از راهکارهای نوینی است که می توان به این وسیله با سرمایه گذاری در آن زمینه کار و توسعه را برای قشر ضعیف فراهم کرد.
صفایی بوشهری با تاکید بر تقویت رشد اقتصاد کرانه ای بویژه در استان بوشهر افزود: با تشکیل صندوق قرض الحسنه زکات زمینه تشکیل تعاونیها با گرایشهای اقتصاد مقاومتی در استان فراهم می شود.
6043/6047**خبرنگار: موناعیدان** انتشاردهنده: خدانظرخواجه
کد N1525988

وبگردی