آفتاب

جایگزینی لامپ های کم مصرف LED در صنعت برق ضروری است

جایگزینی لامپ های کم مصرف LED در صنعت برق ضروری است

اراک - ایرنا - مدیرکل دفتر فنی انتقال شرکت توانیر کشور گفت: لامپ های LED دوستدار محیط زیست هستند و جایگزینی کامل این نوع لامپ در حوزه مصرف انرژی الکتریکی کشور ضروری است.

به گزارش ایرنا، هاشم علیپور روز چهارشنبه در همایش ملی اتوماسیون برق و کنترل صنعتی و روشنایی و مدیریت انرژی در دانشگاه صنعتی اراک، افزود: لامپ ال ای دی با حالت جامد، از تکنولوژی دیود نورافشان استفاده می کند و به عنوان منبع روشنایی به کار می رود.
وی توضیح داد: این لامپ ها که در ابتدا بیشتر به عنوان یک چراغ قرمز رنگ در درون دستگاه های الکترونیکی کاربرد داشتند، با توجه به مصرف کم انرژی الکتریکی در آن ها نسبت به سایر لامپ ها و عمرطولانیتر در فناوری جدید ساخت به رنگ های دیگر توانسته اند جای خود را در صنعت روشنایی دنیا باز کنند.
وی اظهار کرد: حوزه انرژی الکتریکی کشور از جمله صنایع پیشرفته محسوب می شود و از رتبه مطلوبی در بین کشورهای منطقه برخوردار است.
مدیرکل دفتر فنی انتقال شرکت توانیر کشور، طول عمربالا، تنوع رنگ، تولید حرارت پایین، قابلیت دیمیر، استحکام مکانیک بالا، ضریب برگرداندن رنگ خود، قابلیت انعطاف در مونتاژ و جهت نور را از مزایای استفادده از لامپ های برق LED عنوان کرد.
علیپور افزود: چشم انسان 80 درصد از اطلاعات محیط را از اطراف می گیرد و در کره چشم هر انسان 120 میلیون سلول استوانه ای وجود دارد بنابراین استفاده از نور مطلوب ضرروری است.
وی اظهار کرد: بیش از 6.5 میلیون سلول مخروطی در چشم انسان وجود دارد که انسان را قادر می سازد بیش از یک میلیون رنگ مختلف را از یکدیگر تشخیص دهد.
وی، محدودیت های کاربردی دی یو دی های نوری را قیمت بالا، بهره وری پایین نسبت به لامپ های گازی، وابستگی به درجه حرارت، حساسیت به ولتاز، راه اندازی جریان الی ای دی و فشار نور در یک زاویه خاص برشمرد.
رئیس مرکز توسعه صنعت برق و انرژی و عضو دانشگاه شهید بهشتی نیز در این کنفرانس، گفت: بیش از 40 درصد از نیروگاه های برق کشور فرسوده اند.
غلامرضا لطیف شبانگاهی افزود: اتلاف انرژی در ایران 12 تا 15 درصد است و علت آن فرسوده بودن نیروگاه های برق است.
وی اظهار کرد: با گسترش روزافزون استفاده از انرژی الکتریکی، جامعه برای دریافت انرژی با کیفیت بالا و قابل اطمینان، شرکت های برق ناگریز به توسعه و ارتقا و بهبود کارایی سیستم های خود با استفاده از تکنیک ها و فناوری های نوین است.
شبانگاهی افزود: کیفیت توان برای بهبود کارایی صنعت برق، بهبود راندمان تامین انرژی زمان کاهش آلاینده های زیست محیطی، خطوط هوایی انتقال نیرو، پست های فشار قوی، شبکه توزیع، هوشمند، شبکه ها و ریز شبکه های هوشمند از مهمترین محورهای چشم اندازهای صنعت برق دنیا است.
وی بیان کرد: افزایش راندمان عملکرد گسترده و بهنگام سیستم اندازه گیری، کنترل و حفاظت، آزاد سازی ظرفیت شبکه انتقال و کاهش گرفتگی خطوط، کاهش باراوج مصرف، کاهش فرکانس وقوع و تداوم قطعی برق، بهبود پایداری شبکه، افزایش ظرفیت بهره برداری شبکه، افزایش بهره وری اقتصادی تولید، انتقال و توزیع و تقویت سیستم های تشخیص و مواجهه با حوادث شبکه از جمله جهت گیری های زیربنایی است که بر اساس آنها، صنعت برق دنیا به افق های مطلوب می رسد.
رئیس دانشگاه علم و صنعت اراک نیز در این نشست گفت: استان مرکزی با حدود 1.8 صدم درصد جمعیت کشور حدود 6 درصد اقتصاد صنعتی کشور را خود جای داده است.
محسن نجفی افزود: این استان بالغ بر 1.5 برابر ظرفیت جمعیتی، ظرفیت کشاورزی و دامداری دارد.
وی اظهار کرد: استان مرکزی چهارمین قطب صنعتی کشور است که حدود 60 درصد مصرف برق این استان صنعتی است.
وی ادامه داد: حدود 80 درصد مصرف برق این استان در مسیر تولید است.
نجفی بیان کرد: ظرفیت های دانشگاهی و صنعتی خوبی در استان مرکزی وجود دارد که باید از این ظرفیت ها نهایت بهره را برد.
به گزارش ایرنا، این همایش ملی به مدت 2 روز در دانشگاه صنعتی اراک با رویکرد ارتباط مؤثر با مراکز علمی و صنعتی کشور در حوزه مهندسی برق و کنترل جریان دارد.
اتوماسیون شبکه های توزیع، حفاظت و ایمنی در شبکه های قدرت، مدیریت مصرف و شبکه های هوشمند، فناوری اطلاعات و GIS در سیسیتم های قدرت، واحدهای تولید پراکنده و منابع انرژی تجدید پذیر، محورهای این همایش در زمینه اتوماسیون سیستم های قدرت است.
دانش فنی ابزار دقیق و اتوماسیون صنعتی، روش های مدل سازی و شناسایی سیستم ها، روش های نوین و کاربردهای بین رشته ای علم کنترل، مطالعه بازار و انتقال و توسعه فناوری اتوماسیون و ابزار دقیق و کاربردهای کنترل و ابزار دقیق در شبکه های توزیع، شهرها و ساختمان های هوشمند، از محورهای این همایش در زمینه کنترل صنعتی است.
در این کنفرانس ملی، پنج میزگرد تخصصی با محوریت صنایع بزرگ پیش بینی شده است.
برپایی نمایشگاه ویژه صنعت برق و اتوماسیون صنعتی از دیگر برنامه های این همایش است و این نمایشگاه از 28 تا 30 مهرماه جاریدایر است.
دانشگاه صنعتی اراک یکی از شعبه های دانشگاه علم و صنعت ایران است که در سال 1367 در اراک ایجاد شده و 1400 دانشجو در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد در 19 رشته و پنج گرایش مکانیک، برق، عمران، معدن و علوم پایه در این دانشگاه تحصیل می کنند.
3005/6013/خبرنگار: معصومه صفری**انتشار دهنده: مژگان حیدری *
کد N1525911

وبگردی