آفتاب

2000 میلیارد ریال تسهیلات به جامعه عشایر کشور اختصاص یافت

2000 میلیارد ریال تسهیلات به جامعه عشایر کشور اختصاص یافت

شیراز- ایرنا- رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت:اعتباری بالغ بر 2000میلیارد ریال امسال در قالب تسهیلات با سود کم از سوی دولت به جامعه عشایر کشور اختصاص یافت.

به گزارش ایرنا کرمعلی قندالی چهارشنبه در دومین گردهمایی سراسری مسئولان امور عشایر سراسر کشور در شیراز بیان کرد: سال گذشته نیز در این زمینه 1000 میلیارد ریال با سود چهار درصد و برگشت پنج ساله به عشایر کشور اختصاص یافت که بین استان ها توزیع و جذب شد.
وی با بیان اینکه از میزان اعتبارات سال گذشته معادل 95 میلیارد ریال به عشایر استان فارس اختصاص یافته است افزود: امروز جامعه عشایر کشور هیچ معوقه ای ندارد و بیش از 98 درصد وام های سال گذشته توسط این قشر پرداخت شده است.
او افزود: امسال نیز این میزان اعتبار اختصاص یافته با شرایط سال گذشته به جامعه عشایر کشور ارائه می شود که این اعتبارات باید توسط عشایر به حوزه تولید برده شود.
قندالی اظهارداشت: تا آخر امسال تعداد 220 دستگاه خودرو شامل 120 خودرو وانت کمک دار و مابقی تانکر به ناوگان ترابری سازمان عشایر در کشور اضافه می شود.
وی اضافه کرد: همچنین بحث بیمه دام و بیمه اجتماعی از مهمترین موارد جامعه عشایر است که با جدیت در دستور کار است و این درحالی است که تاکنون از 200 خانوار عشایر در کشور 55 هزار خانوار تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفتند.

** استفاده عشایر از انرژی های پاک
رئیس سازمان امور عشایر کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: محافظت از منابع طبیعی یکی از اقدامات مهم ما برای اهداف اقتصاد مقاومتی است که عشایر در این زمینه نقش مهم و موثری دارند لذا در این زمینه بحث استفاده از انرژی خورشیدی در امور عشایر در دستور کار است.
او ادامه داد: نباید عشایر را متهم کنند که در حوزه منابع زیستی تنها برداشت کننده علوفه هستندزیرا این طور نیست بلکه ما به دنبال جلوگیری از تخریب منابع زیستی و بهره مندی از مواهب الهی بحث استفاده از انرژی های پاک و خورشیدی را با جدیت دنبال می کنیم.
قندالی عنوان داشت: در این زمینه نیز تفاهم نامه جدی با وزارت نیرو داریم که بر اساس این تفاهم نامه تا چهال سال آینده تمام سامانه های عشایر کشور به انرژی خورشیدی متصل می شود.
وی افزود: بر این باوریم یکی از بیشترین نقاط برای استقرار تکنولوژی های استفاده از انرژی های پاک و ممانعت از تخریب محیط زیست جامعه عشایر است که ما از این طرح استقبال کرده ایم.

** اقتصاد مقاومتی و عشایر
قندالی بیان کرد: بعد از نام گذاری سال با عنوان اقتصاد مقاومتی توسط رهبرمعظم انقلاب، دولت با جدیت و ایجاد ساختارهای مناسب برای تحقق این مهم تلاش کرده است و هم اینک اقتصاد مقاومتی در کشور از حال شعار خارج و نهادینه شده است.
وی با بیان اینکه تمام دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور بسیج و تاکنون فعالیت های موثری در این زمینه انجام شده است اظهارداشت:سازمان امور عشایر نیز ساختارهای ویژه ای را برای تحقق اقتصاد مقاومتی در مجموعه خود ایجاد کرده و فعالیت های مناسبی را انجام داده است.
رئیس سازمان امور عشایر کشور اضافه کرد: در حال حاضر اقتصاد مقاومتی یکی از مهمترین اولویت های ما در کشور است که عمده فعالیت های ما در بحث اقتصاد مقاومتی با تکیه بر درون گرایی، برون زایی، مردم محوری، عدالت محوری و دانش بنیانی است.
قندالی با اشاره به اجرای طرح زنجیره تولید در چند سال اخیر در کشور ادامه داد: طرح زنجیره تولید به عنوان یکی از طرح های دائمی بلند مدت در کشور مصوب شده است که در کشور جاری و ساری است.
وی عنوان داشت: بر اساس آمار با اجرای این طرح در دو سال گذشته حدود 40 هزار تن افزایش تولید گوشت قرمز را در کشور شاهد بودیم به طوری که هم اینک تولید گوشت قرمز از 150 هزار تن به 190 هزار تن در کشور رسیده است.
رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: همچنین نهادینه کردن اصلاح روش ها در تغذیه و افزایش درآمد هر خانوار عشایر به هفت و نیم میلیون تومان در سال از شاخص های مثبت اجرای این طرح در جامعه عشایری کشور است.
وی افزود: همچنین در بحث افزایش درآمد عشایر، مبحث کشت گیاهان دارویی نیز یکی از اولویت های ما در بخش عشایری کشور است که هم اینک کشت این گیاهان در برخی از استان ها به صورت آزمایشی انجام شده و تا پایان امسال افتتاح حدود 300 هکتار در چهار محال وبختیاری انجام می شود.
قندالی ادامه داد: سال گذشته حدود 57 میلیارد تومان به طور مستقیم برای کمک به اجرای طرح در سه زمینه ارتقای سواد دانشی و مهارتی، فرهنگی و مذهبی و بهداشتی و درمانی به تشکل های عشایر اعتبار در نظر گرفته شد که در حال حاضر این اعتبار در حال طی مسیر به هیات دولت برای تصویب نهایی است.
او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروز عشایر ما در 15 هزار نقطه در کشور حضور دارند بیان کرد: در 9 سال گذشته هیچ نامی از جامعه عشایر برده نشد اما دولت یازدهم امید بخش مردم کشور به ویژه جامعه عشایر کشور شده است که این یک فرصت کم نظیر برای این قشر است.
وی اظهارداشت: عشایر یکی از سرمایه های عظیم اجتماعی کشور است که تاکنون در تمام صحنه های دفاع از کیان انقلاب اسلامی حضور موثر و فعال داشته است.
قندالی عنوان داشت: انتخابات سال 92 و دولت تدبیر و امید، روح آرامش و تعامل کشور ما با سایر کشورها را به شدت تقویت کرد و هویت دوباره ملت ایران را در سطح بین المللی احیا کرد به طوری که امروز دیگر کلمه ایران هراسی وجود ندارد مگر اینکه عده ای خود به این موضوع دامن بزنند.
وی اضافه کرد: در حوزه گردشگری نیز عشایر یکی از مناطق با پتانسیل و ظرفیت بالا دربخش گردشگری است که برای استفاده بهتر از این ظرفیت کارگروه توسعه گردشگری عشایر در کشور مصوب شده است.
او ادامه داد: هدف اصلی ما اسکان عشایر نیست زیرا اصل خدمات ما به گوچندگان عشایر است اما به دنبال ساماندهی سرریز جمعیت عشایر کشور هستیم.
خبرنگار : فاطمه هاشمی نیک ** انتشار دهنده: غلامرضا مالک زاده
3002 / 1876
کد N1525847

وبگردی