آفتاب
در همایش مبارزه با سل عنوان شد؛

کاهش محسوس بیماری سل در ایران/ ۲۱ درصد بیماری سل گزارش نمی شود

کاهش محسوس بیماری سل در ایران/ ۲۱ درصد بیماری سل گزارش نمی شود

رئیس اداره کنترل سل و جذام وزارت بهداشت آخرین وضعیت میزان بروز سل و تشخیص این بیماری در کشورمان را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مهشید ناصحی صبح چهارشنبه در همایش ملی مبارزه با سل که در تالار امام جواد وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: میزان موارد بروز سل در کشور در یک دوره پنج ساله از ۱۴۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر به ۱۳ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر کاهش یافته است.

وی با اشاره به تخمین میزان بروز سل بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، اظهار داشت: تخمین میزان بروز سل در جهان به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۴۲ نفر، در منطقه ما به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۱۶ مورد ابتلا و این عدد در ایران به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر مبتلا ۱۶ مورد مبتلا گزارش داده است.

ناصحی با بیان این مطلب که در سال گذشته ۹ هزار و ۹۱۵ مورد سل جدید در کشور گزارش شده است، گفت: در حال حاضر ۲۱ درصد موارد ابتلا به سل یا شناسایی نمی‌شود و یا اینکه گزارش آنها به ما نمی‌رسد.

رئیس اداره کنترل سل و جذام وزارت بهداشت در عین حال وضعیت ایران در منطقه را بهتر از سایر کشورها دانست و گفت: میزان بروز سل در ترکیه به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۸ مورد مبتلا است.

وی با اعلام اینکه سالمندان بیشتر میزان بروز سل را دارند، افزود: در گروه سالمندان میزان بروز سل پنج برابر سایر گروه‌های دیگر است و ۳۰ درصد موارد بروز سل در سالمندان تشخیص داده می‌شود.

ناصحی همچنین میزان مرگ ناشی از سل در سالمندان را دو برابر اعلام کرد و گفت: نسبت ابتلا به سل در زنان و مردان کشورمان تقریباً برابر است.

رئیس اداره کنترل سل و جذام وزارت بهداشت با اعلام اینکه در سال گذشته ۱۳ درصد موارد شناسایی سل مربوط به افراد غیرایرانی در کشور بوده است، گفت: در سال گذشته پنج درصد موارد تشخیص سل در زندان‌ها بوده است.

به گفته وی، بیشترین نگرانی از ناحیه سل مقاوم به دارو و همچنین میزان شیوع HIV در مبتلایان به سل است.

از برنامه دنیا به لحاظ تشخیص موارد شیوع HIV در مبتلایان به سل عقب هستیم

ناصحی اظهار داشت: متأسفانه از برنامه دنیا به لحاظ تشخیص موارد شیوع HIV در مبتلایان به سل عقب هستیم و تنها ۳۰ درصد افراد مسلول از نظر HIV در کشور چِک می‌شوند.

رئیس اداره کنترل سل و جذام وزارت بهداشت همچنین به وضعیت میزان بروز سل در کودکان و بزرگسالان اشاره کرد و گفت: از بین سه هزار و ۲۳۵ کودک زیر ۶ سال که در تماس با افراد مبتلا به سل بوده‌اند، ۹۰ درصد آنها مورد ارزیابی قرار گرفته و ۴۳ مورد سل در بین این کودکان شناسایی شد؛ بر همین اساس میزان بروز سل به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کودکان زیر ۶ سال ۱۴۴۰ مورد پیش‌بینی می‌شود. همچنین در بزرگسالان نیز ۴۷۴ مورد در ۱۰۰ هزار نفر تشخیص داده می‌شود.

کد N1525617

وبگردی