آفتاب
آثار تاریخی که رها شده اند

تخریب زیستگاه پارینه سنگی ها وتخت جمشید مازندران

تخریب زیستگاه پارینه سنگی ها وتخت جمشید مازندران

ساری - نقص حریم تعیین‌شده آثار تاریخی، ریشه‌کنی درختان کهنسال، جاده‌سازی در بافت تاریخی ساسانی، رها شدن برج تاریخی رسکت و تخریب بزرگ‌ترین طاق طبیعی جهان زخم های میراث کهن مازندران است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: مازندران بهشت آثار تاریخی و باستانی شناسی است معدود اثر تاریخی استان به روی گردشگران آغوش باز می‌کند و برخی از آن در سایه بی‌مهری‌ها از گردونه روزگار در حال محو شدن است.

پاییز فرصتی است تا میراث طبیعی و تاریخی‌مان را بازشناسیم و بر ظلم رفته بر آن مویه‌کنیم، چراکه از بسیاری از آثار تاریخی جز یاد و خاطره چیزی باقی نماینده است.

غار هوتو:

غار کمربند و هوتو بهشهر از معروف‌ترین غارها با شهره جهانی در مازندران است که زیستگاه انسان‌های نخستین پارینه‌سنگی، میانه سنگی و نوسنگی بوده است و این غار در قسمت غربی شهرستان بهشهر و در حاشیه شرقی روستای شهیدآباد واقع‌شده است که دارای ۱۰ متر طول و ۴ متر عرض بوده و از کف تا سقف پنج‌متر ارتفاع دارد.

سالهاست که حریم تعیین‌شده این غار تاریخی نقض می‌شود و میل‌های بتنی آن جمع‌آوری می‌شود، قرار بود این غار به موزه بین‌المللی تبدیل شود اما به‌راحتی در حال تخریب و تبدیل به اتاقک‌های چای‌خوری است.

بازدیدهای میدانی از غار هوتو نشان می‌دهد که درخت‌های کهنسال انار غار تاریخی اشرف که بر بالای غار هوتو و دربند وجود داشت، رشته کن شده است.

عدم حضور راهنمای گردشگری و نگهبان دائمی، فقدان امکانات و خدمات رفاهی و بهداشتی و زباله‌های رهاشده در محوطه است وپله‌های قرمز و زردرنگ کوچک و بزرگ این چشمه که براثر رسوبات در طول سال‌ها ایجادشده است در اثر راه رفتن، شنا کردن و حرکت ماشین‌ها شکسته می‌شود.

آثار و ابنیه‌های تاریخی و دینی مازندران در کنار حفظ فرهنگ و فولکلور می‌تواند ما را به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری فرهنگی در جهان تبدیل کند و برای رسیدن به این جایگاه باید از تمام ظرفیت‌های علمی و هنری استفاده و از تخریب آنان جلوگیری کرد.

دو هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی و طبیعی در مازندران وجود  دارد که تنها ۷۰۰ اثر ثبت ملی و معنوی شده است.

کد N1525575

وبگردی