آفتاب
معاون حفاظت از منابع آب سازمان آب و برق خبر داد

محدودیت در دو حوضه آبی خوزستان

محدودیت در دو حوضه آبی خوزستان

معاون بهره‏برداری و حفاظت از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: در حوضه مارون برای کشت پاییزه با محدودیت منابع آبی روبه‏رو هستیم و در ...

دنیای اقتصاد– اهواز– محمد علاف‌پور:معاون بهره‏برداری و حفاظت از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: در حوضه مارون برای کشت پاییزه با محدودیت منابع آبی روبه‏رو هستیم و در حوضه زهره و خیرآباد به علت نبود آب قابل برنامه‏ریزی، متعهد به تامین آب کشت پاییزه نیستیم. علیرضا شبه درباره برنامه‏های سازمان آب و برق خوزستان برای تامین و تخصیص آب کشت پاییزه اظهارکرد: تامین آب کشت پاییزه در حوضه‏های کرخه، دز و کارون طبق روال و برنامه‏های سال‏های نرمال بدون مشکل انجام خواهد شد که البته توسعه کشت در این حوضه‏ها شامل این موضوع نمی‏شود و تخصیص و تامین آب فقط برای اراضی دارای حق‏آبه و دیگر اراضی انجام می‏شود که در شرایط عادی کشت می‏شدند. وی با اشاره به محدودیت‏های مختلف در حوضه مارون افزود: ذخایر آبی در این حوضه مانند حوضه‏های کارون، دز و کرخه نیست و با توجه به پیش‏بینی‏های هواشناسی مبنی بر شروع با تاخیر بارش‏ها، افزایش نیم تا 5/ 1 درجه‏ای دمای هوا و کاهش میزان بارش‏ها نسبت به حد نرمال در حوضه مارون و همچنین میزان ذخایر آبی این حوضه نسبت به سال‏های نرمال، حوضه مارون در وضعیت عادی و نرمالی قرار ندارد.

شبه با بیان اینکه در حال مذاکره با سازمان جهاد کشاورزی در زمینه وضعیت تخصیص آب برای کشت پاییزه در حوضه مارون هستیم، تصریح کرد: انتهای حوضه مارون یعنی شهرستان شادگان، آسیب‏پذیرترین ناحیه این حوضه است. جهاد کشاورزی خوزستان سعی بر کاهش سطوح کشت در این حوضه دارد و کشاورزان نباید فکر کنند که حوضه مارون در شرایطی عادی قرار دارد و آب کافی برای کشت پاییزه در این حوضه وجود دارد. مذاکرات سازمان آب و برق با سازمان جهاد کشاورزی در زمینه شیوه رهاسازی آب در حوضه مارون به‌زودی نهایی خواهد شد.

شبه درباره مشکلات حوضه زهره و خیرآباد نیز خاطرنشان کرد: در 10 روز گذشته آخرین رهاسازی آب از سد کوثر در این حوضه صورت گرفت که البته این رهاسازی برای مسائل زیست‏محیطی و همچنین کیفیت آب رودخانه زهره انجام شد زیرا آب رودخانه زهره قبل از این رهاسازی با افزایش EC مواجه بود. در این حوضه هیچ‏گونه سازه و سدی برای ذخیره‏سازی وجود ندارد تا بر اساس میزان آب ذخیره شده، برنامه‏ریزی‏هایی انجام شود. وی ادامه داد: تمام برنامه‏ریزی‏ها در حوضه زهره و خیرآباد بر اساس میزان آورد رودخانه زهره صورت می‏گیرد و آورد رودخانه نیز تابع بارش‏ها و شرایط جوی است. از این رو در این حوضه نمی‏توانیم برای کشت پاییزه برنامه‏ریزی کنیم.

کد N1525402

وبگردی