آفتاب
بازار نفت تحلیلگران در آستانه فصل سرد سال پیش‌بینی کردند

بازار نفت دریک قدمی تعادل

بازار نفت دریک قدمی تعادل

معاملات بازار نفت در روز دوشنبه اگرچه با رمق چندانی همراه نبود اما برخی پیش‌بینی‌ها در روز گذشته نمودار قیمت نفت‌های شاخص بازار را صعودی ...

دنیای اقتصاد:معاملات بازار نفت در روز دوشنبه اگرچه با رمق چندانی همراه نبود اما برخی پیش‌بینی‌ها در روز گذشته نمودار قیمت نفت‌های شاخص بازار را صعودی کرد. بر این اساس روز گذشته برخی تحلیلگران بازار با اشاره به اینکه بازار نفت آن‌طور که گفته می‌شود با عرضه بیش از اندازه همراه نیست، تاکید کردند «با ورود به فصل سرما و افزایش تقاضا به خصوص از سوی نیمکره شمالی، رشد ذخایر جهانی نفت کمتر از رشد تقاضا خواهد بود.»

همین تحلیل کافی بود تا بازار نفت بدون توجه به عوامل دیگر، روندی رو به رشد داشته باشد و قیمت نفت خام برنت (شاخص بورس لندن) را تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت 15) با رشدی 39 سنتی به 94/ 51 دلار بر هر بشکه برساند. نفت خام آمریکا نیز به‌عنوان شاخص بورس لندن روز گذشته بار دیگر از مرز 50 دلار عبور کرد و با رشدی 45 سنتی 39/ 50 دلار بر هر بشکه معامله شد. در کنار پیش‌بینی تحلیلگران بازار از افزایش تقاضا در فصل سرد سال، عامل دیگری که روز گذشته باعث تقویت قیمت نفت شد، افت ارزش شاخص دلار بود. این اتفاق که ارزش دلار را از اوج هفت ماه گذشته خود دور کرد، همچون پشتوانه‌ای برای رشد قیمت نفت و قدرت خرید کشورهایی که از دلار برای معاملات جهانی استفاده می‌کنند عمل کرده و معاملات آتی نفت خام را با رونق همراه کرد. انتشار آمارهای مربوط به شاخص تولیدات ایالت نیویورک و رشد تولیدات صنعتی آمریکا که کمتر از پیش‌بینی‌ها بود، باعث شد تا بر‌خلاف انتظارها برای افزایش شاخص دلار، این عامل تاثیرگذار بر قیمت نفت با کاهش همراه باشد.

حال آن‌طور که معامله‌گران مطرح می‌کنند، مازاد عرضه نفت نسبت به دو سال گذشته (که روند افزایش عرضه آغاز شد) در وضعیتی تعادلی قرار خواهد گرفت و انتظار می‌رود بازار از وضعیت عرضه بیش از اندازه رهایی یابد. از نگاه این معامله‌گران این انتظار در شرایط فعلی تبدیل به عاملی برای رشد قیمت شده است. فراتر از برآورد تولید و مصرف نفت خام، راه حلی که می‌توان از طریق آن به ارزیابی تعادل عرضه و تقاضا رسید، تجزیه و تحلیل تغییرات ذخایر سوخت است. به گفته کارشناسان، حجم ذخایر نفت در سه ماهه سوم سال جاری میلادی با رشدی 17 میلیون بشکه‌ای به 5 میلیارد و 618 میلیون بشکه رسیده است که کمترین میزان از سال 2014 به این سو ارزیابی می‌شود. بر این اساس کارشناسان تاکید می‌کنند که رشد ذخیره نفت با سرعت کمتری در جریان است، اتفاقی که بازگشت بازار به تعادل را به همراه خواهد داشت. در همین زمینه برنشتاین انرژی، در یادداشتی که روز گذشته به انتشار رسانده تاکید کرده است: برآوردها حاکی از آن است که میزان افزایش عرضه نفت در 3ماهه سوم سال 2016 روزانه 200‌میلیون بشکه بوده که از پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر افزایش عرضه 300 میلیون بشکه‌ای در روز کمتر بوده است.

برنشت در ادامه این یادداشت تاکید کرده است که «کاهش موجودی اخیر نشان می‌دهد بازار نفت از آنچه انتظار می‌رود به وضعیت تعادلی نزدیک‌تر شده است، با این وجود، تصمیم اوپک در نشست ماه نوامبر در وین برای تعیین میزان کاهش تولید نفت، می‌تواند بر روند بازگشت تعادل به بازار جهانی نفت بسیار اثرگذار باشد». با این تفاسیر معامله‌گران در حال مراوده اطلاعات با مدیران مالی هستند که مدام در حال افزایش انتظار خود از شرایط صعودی بازار هستند. آن‌طور که فعالان بازار نفت در مورد نفت خام آمریکا پیش‌بینی می‌کنند، این محصول به بالاترین قیمت بعد از آغاز رکود در تابستان سال 2014 به این سو خواهد رسید. حال با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد نشست اعضای اوپک در وین نقش تاثیرگذاری در انتخاب مسیر بازار داشته باشد. انتظارها برای حصول توافق میان اعضای اوپک و همکاری روسیه با کشورهای عضو اوپک برای کاهش تولید نفت در حالی بازار نفت را امیدوار نگه داشته است که بروز برخی اختلافات میان اعضای اوپک، به خصوص درباره با آمارهای ثانویه از تولیدات نفت، اما و اگرهایی را در رابطه با نتیجه‌بخش بودن نشست اوپک مطرح می‌کند. عراق نخستین کشور عضو اوپک بود که در نشست الجزایر اعتراض خود را نسبت به آمارهای اعلام شده از سوی منابع ثانویه برای تولیدات نفت خام این کشور اعلام کرد. عراق از جمله اعضای اوپک است که با وجود حمایت از طرح کاهش تولیدات نفتی، برنامه‌های افزایش تولید خود را به جدیت پیگیری می‌کند. حال با وجود اختلافاتی از این دست باید دید اعضای اوپک در نشست ماه نوامبر به منظور بازگرداندن هرچه سریع‌تر تعادل به بازار نفت به راه‌حلی جامع دست پیدا خواهند کرد؟

کد N1525397

وبگردی