آفتاب

استاندارخوزستان خواهان جبران عوارض زیست محیطی استان شد

استاندارخوزستان خواهان جبران عوارض زیست محیطی استان شد

اهواز- ایرنا - استاندار خوزستان با بیان تاثیر گازهای آلاینده نفتی بر سلامت شهروندان هم استانی، تعدیل و جبران عوارض زیست محیطی ناشی از تولید نفت در استان را خواستار شد.

به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی سه شنبه در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای خوزستان، اظهار کرد:افزایش ظرفیت تولید یک میلیون بشکه نفت ظرف 6 ماه، نشانه اقتدار و قدرت تاثیرگذاری کشور و شرکت مناطق نفت خیز جنوب و افتخار ملی است.
وی افزود: با افزایش تولید بعد از رفع تحریم ها موافق هستیم، ولی باید توجه داشت این افزایش تولید باعث ایجاد گازهای آلاینده و آلودگی هوا شده که این آلودگی ها متوجه خوزستان است.
شریعتی با بیان اینکه مدیران نفت باید مساله آلودگی هوای خوزستان را به مرکز منعکس کنند، اضافه کرد : عوارض ناشی از تولید نفت در خوزستان باید جبران و تعدیل شود و این استان نباید بیش از این آسیب ببیند.
وی با اشاره به فرا رسیدن فصل سرما گفت: در زمان سرد شدن هوا، موضوع آلودگی هوا و گازهای نفتی نمود بیشتری دارد که محیط زیست و سلامت مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.
شریعتی با انتقاد از تاخیر در اتمام طرح آماک (طرح جمع آوری گازهای همراه چهار میدان نفتی) در استان خوزستان، افزود:چه دلیلی دارد که این طرح با 99 درصد پیشرفت به دلیل برخی درگیری و دعواهای حقوقی تعطیل شده باشد؟
استاندرا خوزستان همچنین درباره طرح های بزرگی که بدون اطلاع استان یا بدون مجوز زیست محیطی اجرایی می شود نیز، گفت : طرح هایی در استان بدون اطلاع اجرا شده است اما سعی کردیم در این زمینه فعال تر عمل کرده و آنها را پیگیری کنیم.

*سوختن 707 میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت
مدیرعامل شرکت مناطق نفت خیز جنوب نیز در این نشست با بیان اینکه وزارت نفت برای همه فلرهای نفتی (مشعل ها) برنامه هایی تعریف کرده است، افزود: طی سه سال گذشته به دلیل شرایط نامناسب وزارت نفت، نتوانستیم حقوق کارکنان خود را پرداخت کنیم به همین دلیل اولویت ما تامین حقوق کارکنان بوده است.
بیژن عالیپور اضافه کرد: دو طرح در مرحله اجرا قرار دارد که با تکمیل آن، دیگر هیچ فلری نخواهیم داشت همچنین 28 طرح به ارزش سه میلیارد تا چهار میلیارد دلار تعریف شده که بر اساس اولویت بندی اجرا می شود.
وی با تایید سوزاندن گازهای همراه نفت در خوزستان، ادامه داد: درشرکت کارون روزانه 85 میلیون فوت مکعب، شرکت مارون 110 میلیون فوت مکعب، شرکت آغاجاری 197 میلیون فوت مکعب و گچساران 219 میلیون فوت مکعب سوزانده می شود که در مجموع روزانه 707 میلیون فوت مکعب است.
عالیپور گفت:با سوزاندن این گازها علاوه بر اینکه سلامتی و محیط زیست را تحت تاثیر قرار می گیرد، درآمد زیادی نیز از دست می رود.
وی همچنین اختلاف با پیمانکار را دلیل تاخیر در اتمام طرح آماک (طرح جمع آوری گازهای همراه چهار میدان نفتی) دانست و افزود: این طرح مربوط به شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) است اما به دلیل کمبود اعتبار آن را به عهده گرفتیم که با اختصاص 17 هزار میلیارد ریال به پیمانکاران قرار است در ماه های آینده دوباره اجرایی شود.
وی تاکید کرد: تا پنج ماه آینده با اجرای طرح هایی که پیش بینی شده مشکل شهر اهواز حل می شود.

*پیوست های زیست محیطی ناپیوسته
مشاور استاندار خوزستان نیز در این نشست، اجرای همزمان پیوست زیست محیطی طرح های صنعتی در استان را خواستار شد.
مهدی قمشی با اشاره به بی توجهی به تبعات زیست محیطی زه آب های طرح کشاورزی 550 هزار هکتاری در استان افزود:در هر طرحی که ایجاد آلودگی می کند باید مشکلات زیست محیطی طرح شناسایی و راهکاری برای جبران آن ارائه شود و این مساله نباید به صورت جداگانه بررسی یا به آینده موکول شود.
وی اضافه کرد:در تولید نفت نیز نباید پیوست های زیست محیطی به آینده واگذار شود بلکه باید همزمان با اجرای طرح های توسعه ای در استان فکری برای مسائل زیست محیطی و آلودگی ها شود.
7151/6125/ 1064
خبرنگار:نادره وائلی زاده**انتشار دهنده:سیدبهادر حسینی
کد N1525356

وبگردی