آفتاب

نباید به بهانه نهادهای نظارتی از تصمیم‌گیری‌های صحیح واهمه داشته باشیم

نباید به بهانه نهادهای نظارتی از تصمیم‌گیری‌های صحیح واهمه داشته باشیم

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه گروه‌های تکفیری و حامیان آن‌ها در سطح منطقه ناامنی ایجاد کرده‌اند تا کشورهای منطقه نتوانند به توسعه بپردازند گفت: خوشبختانه در این میان جمهوری اسلامی ایران از امنیت بسیار خوبی برخوردار است و فرصتی طلایی در اختیار مسئولین کشور قرار گرفته که مشکلات را حل و فصل و توسعه کشور را دنبال کنند.

به گزارش ایلنا،  اسحاق جهانگیری عصر امروز (سه شنبه) در جلسه شورای اداری استان هرمزگان که با رویکرد اقتصاد مقاومتی برگزار شد اظهار داشت: این شیوه اداره امور که مسئولان استانی منتظر دریافت اعتبار از مرکز کشور باشند شیوه درستی نیست و استانداران باید تلاش کنند با استفاده از مدیریت و خلاقیت مسائل استان‌ها را حل و فصل کنند البته دولت نیز در حد توان منابع مالی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

معاون اول رییس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه بودجه دولت از شرایط خوبی برخوردار نیست خاطرنشان کرد: با بودجه دولت فقط می‌توان مسائل جاری کشور را اداره کرد و نمی‌توان رقم قابل توجهی برای عمران و توسعه اختصاص داد.

وی افزود: البته نظام بانکی کشور در سال جاری بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارائه خواهد کرد و شرکت‌ها و نهادهای عمومی و غیردولتی نیز می‌توانند در طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای کشور سرمایه گذاری کنند.

جهانگیری از مدیران دستگاه‌های اجرایی و استانداران کشور خواست خود را برای صرفه جویی در بودجه آماده کنند و هزینه‌ها را کاهش دهند تا از محل صرفه جویی بتوانند به عمران و توسعه بپردازند.

معاون اول رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: البته با اجرای این سیاست‌ها حرکت خوبی در اقتصاد کشور آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه بار اصلی اقتصاد کشور بر دوش بخش خصوصی است گفت: اگرچه بودجه دولت اندک است اما تسهیلات نظام بانکی، سرمایه گذاری‌های خارجی و منابع مالی نهادهای عمومی و غیردولتی رقم قابل توجهی است که می‌توان با آن کارهای بزرگی انجام داد.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما در سالیان گذشته از اقتصاد دریا غافل شده بودیم و ظرفیت سواحل را نادیده گرفته بودیم خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی بر این موضوع تاکید دارد که از ظرفیت‌های داخلی نظیر دریا و سواحل استفاده کنیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به جلسه توسعه زیربنایی سواحل مکران که روز گذشته برگزار شد گفت: در این جلسه دستگاه‌های اجرایی مختلف برنامه‌هایی را برای توسعه سواحل مکران پیشنهاد دادند که اگر این برنامه‌ها عملیاتی شود، سواحل کشور می‌توانند به کانون توسعه تبدیل شوند.

وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی ظرفیت‌های داخلی را به فعلیت درآوریم و اجازه ندهیم که ظرفیت‌های کشور نهفته و ناشناخته باقی بماند.

جهانگیری با اشاره به گزارش استاندار هرمزگان مبنی بر عملکرد خوب این استان در کمک به واحدهای تولیدی خاطرنشان کرد: البته در بخش واگذاری طرح‌های عمرانی نیمه تمام به بخش خصوصی هنوز اقدامات خوبی انجام نشده و باید توجه بیشتری به این موضوع معطوف شود.

معاون اول رییس جمهور اعتبار لازم برای اجرای طرح‌های عمرانی نیمه تمام را بالغ بر ۷۰۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: تنها راهکار برای اینکه بتوانیم این طرح‌ها را اجرا کنیم واگذاری طرح‌های نیمه تمام به بخش خصوصی است. ارزیابی مدیران نیز براساس عملکرد آن‌ها در خصوص این اولویت‌ها خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به رویکرد جدی دولت برای توسعه صادرات غیرنفتی خاطرنشان کرد: به دنبال آن هستیم که اگر هیچ درآمد نفتی نداشته باشیم، از محل صادرات غیرنفتی بتوانیم ارز مورد نیاز واردات کشور را تامین کنیم.

جهانگیری بر لزوم رفع موانع پیش روی توسعه صادرات غیرنفتی از سوی همه مسئولین و استانداران تاکید کرد و گفت: استانداران نیز باید بازدیدهای سرزده از گمرک و بخش‌های مربوط به صادرات داشته باشند و از عملکرد خوب این دستگاه‌ها مطمئن شوند.

معاون اول رییس‌جمهور با یادآوری تدوین بسته حمایتی توسعه صادرات غیرنفتی اظهار داشت: براساس گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت، هنوز بخش‌هایی از این بسته اجرا نشده و ظرف یکی دو ماه آینده در این زمینه حساب کشی خواهیم کرد و دستگاه‌های اجرایی که عملکرد خوبی در این راستا نداشته‌اند باید پاسخگو باشند.

وی تصریح کرد: اگر میزی را اشتغال کرده‌ایم و مسئولیتی داریم باید جرأت تصمیم‌گیری نیز داشته باشیم و نباید به بهانه نهادهای نظارتی از تصمیم گیری‌های صحیح واهمه داشته باشیم.

جهانگیری استان هرمزگان را استانی مملو از ظرفیت و فرصت ارزیابی کرد و گفت: استان هرمزگان قلب تپنده توسعه کشور است و همه امکانات لازم را برای توسعه در اختیار دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم مردم استان هرمزگان را مردمی وفادار و مهربان توصیف کرد و گفت: با روحیه‌ای که در این استان وجود دارد و حاکی از انسجام همگانی است امیدوارم شاهد پیشرفت این استان باشیم.

نعمت‌زاده با اشاره به برنامه دولت برای حمایت از بخش تولید اظهار داشت: با کمک نظام بانکی به ۱۲ هزار واحد صنعتی و کشاورزی که با مشکل مواجه بوده‌اند تسهیلات داده شده و امیدوارم این تعداد ظرف ماه‌های آینده به ۱۵ هزار برسد.

وی افزود: با برنامه ریزی دولت رونق بخش تولید در سراسر کشور آغاز شده است و امیدوارم تسهیلاتی که بانک‌ها ارائه کرده‌اند صرف افزایش تولید و اشتغالزایی شود.

استاندار هرمزگان هم در این نشست گزارشی از وضعیت استان در بخش‌های مختلف ارائه کرد و ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته مشکلات موجود را مطرح و پیشنهاداتی در راستای ارتقاء جایگاه استان ارایه کرد.

وی با بیان اینکه استان هرمزگان در دولت یازدهم علی رغم همه مشکلات، در بخش سرمایه گذاری، بهبود کسب و کار و افزایش درآمد دستاوردهای چشمگیری داشته است، گفت: در پرتو اقدامات دولت تدبیر و امید استان هرمزگان به الگوی راستین همزیستی و کارگاه سازندگی در کشور تبدیل شده است.

در این مراسم نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس نیز در سخنانی بر ضرورت شکر گزاری عملی و قناعت تاکید کرد و خواستار تلاش همه جانبه برای تحقق و اجرای اقتصاد مقاومتی شد.

مدیران و نمایندگان دستگاه‌های مختلف در استان هرمزگان نیز هر کدام گزارشی از فرصت‌ها و قابلیت‌های استان ارائه کردند و به تشریح اقدامات انجام شده و مشکلات پیش رو پرداختند.

کد N1525306

وبگردی