آفتاب
معاون اول رئیس جمهور:

لزوم طراحی ساز و کار مالی در صنعت کشتی سازی

لزوم طراحی ساز و کار مالی در صنعت کشتی سازی

بندرعباس - معاون اول رئیس جمهور گفت: جهت تحرک و جهش در کشتی سازی کشور باید ساز و کار ملی مناسبی برای کشتی سازی طراحی شود.

به گزارش خبرنگار مهر اسحاق جهانگیری عصر سه شنبه در مراسم تحویل دهی شناور کانتینربر ایران کاشان با اشاره به اینکه ایران در موقعیت استثنایی جغرافیایی قرار دارد اظهارداشت: با توجه به حجم بالای امکانات خدادادی در کشور متاسفانه از اقتصاد دریایی عقب مانده ایم.

وی با بیان اینکه ترانزیت کالای کشورهای همسایه در اختیار ایران است، عنوان کرد: یکی از مهمترین ضعف های کشور خالی بودن برخی از نقاط ساحلی کشور از سکنه است در این مناطق درصد کمی از عمرتن و آبادی وجود دارد.

جهانگیری اضافه کرد: یکی از امکانات قابل استفاده در دریاها حمل و نقل دریایی است. در کشور نیاز است که به این صنعت دریایی توجه ویژه ای شود.

وی ادامه داد: کشتی هایی که از تنگه استراتژیک هرمز عبور می کنند بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه حجج قابل توجهی از حمل و نقل دنیا از تنگه هرمز است، عنوان کرد: افزایش استخراج گاز از دلایل تردد زیاد کشتی در آبهای خلیج فارس است. ایران باید توانایی سرویس دهی لازم را به کشتی هایی که در حال عبور از تنگه هرمز هستند را داشته باشد و اسن سرویس دهی حق ایران است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: منابع عظیم نفت و گاز به سازهای عظیم دریایی نیاز دارد که بخش قابل توجه ای از این امکانات جهت توسعه نفت و گاز را می توان در داخل کشور ایجاد کرد.

جهانگیری با اشاره به درآمد بالا و پر سود فعالیت های دریا، تاکید کرد: ایران با قرار گرفتن در این نقطه حساس باید از پیشروان منابع بزرگ مرتبط با دریا باشد، چرا تا کنون این اتفاق نیفتاده است؟ جواب این سئوال را باید مسئولان مربوط بدهند.

وی در جهت برون رفت ایران از عقب ماندگی در زمینه کشتی سازی اعلام کرد: برای اینکه بتوانیم ایران را به قطب مهم دریایی تبدیل کنیم ساز و کار مالی مناسب باید برای ساخت کشتی ارائه دهیم.

کد N1525241

وبگردی