آفتاب

اظهارات ضد و نقیض یلدریم در مورد عملیات موصل

اظهارات ضد و نقیض یلدریم در مورد عملیات موصل

ایرنا نوشت: بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه روز سه شنبه در آنکارا ابتدا مدعی مشارکت نیروی هوایی ترکیه در عملیات علیه موصل شد، ولی ساعتی دیگر از توافق اصولی در خصوص مشارکت ترکیه در نیروی ائتلاف بین المللی سخن گفت.

وی امروز در سخنرانی هفتگی خود در جمع نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه (آک) در مجلس ترکیه، گفت: به رغم ادعای کسانی که می گفتند ترکیه نمی تواند در عملیات موصل باشد، اکنون نیروی هوایی ترکیه در عملیات شرکت کرده است.
او گفت: نیروهای موسوم به محافظان نینوا که در پایگاه بعشیقه از سوی نیروهای ترکیه آموزش دیده اند، به همراه پیشمرگان کُرد، در صف اول جبهه بوده اند.

اظهارات یلدریم در جمع نمایندگان به طور زنده از تلویزیون پخش شد. رسانه های مکتوب نیز این اظهارات را با کد فوری مخابره کردند.

بعد از این نشست خبرنگاران از یلدریم پرسیدند؛ اظهارات شما در مجلس طوری برداشت شد که گویا ترکیه در عملیات هوایی شرکت کرده است، منظور شما چه بود؟

یلدریم گفت: در خصوص حضور ترکیه در نیروی ائتلافی توافق اصولی وجود دارد و در صورت لزوم مشارکت هم خواهد داشت.
خبرنگاری پرسید، یعنی اکنون ترکیه در عملیات حضور ندارد؟

وی گفت: من جزئیات عملیات را نمی دانم ولی مهم آن است که ما در داخل نیروی ائتلافی باشیم.

او در حالی از اظهار نظر صریح در خصوص مشارکت در عملیات آزاد سازی موصل خود داری کرد که در رسانه های این کشور مشارکت نیروی موسوم به محافظان نینوا که گفته می شود وابسته به نجیفی استاندار پیشین موصل با شماری از نیروهای خود و به رغم مخالفت های بغداد شرکت کرده است. رسانه ها این مشارکت را با توجه به اینکه نیروهای شرکت کننده در واقع در پایگاه بعشیقه در شمال موصل و توسط نیروهای ترکیه آموزش و تجهیز شده اند، به عنوان مشارکت غیر مستقیم در عملیات موصل و قبول دید مشارکت ترکیه از سوی نیروهای ائتلافی ارزیابی کرده اند.

فکرت بیلا نویسنده و روزنامه نگار سرشناس ترکیه در گفت و گو با شبکه خبر ان.تی.وی در تحلیل اظهارات پوشیده و غیر صریح مقامات ترکیه در خصوص چگونگی مشارکت این کشور در عملیات موصل گفت: چنین دیده می شود که آنکارا از سویی با اعزام ارتشبد خلوصی آکار رئیس ستاد فرماندهی ارتش به آمریکا و اعزام هیاتی به سرپرستی امید یالچین قائم مقام وزارت خارجه ترکیه به بغداد، از چند جبهه رایزنی های دیپلماتیک و نظامی برای ایفای نقش در این عملیات و کاهش تنش با بغداد را دنبال می کند.

نعمان کورتولموش معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت آنکارا روز گذشته به دنبال نشست هیات دولت به خبرنگاران گفت: یک هیات به بغداد اعزام شده است.

مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز امروز در تاشکند به خبرنگاران گفت: هیات ترکیه متشکل از قائم مقام وزارت خارجه و نماینده ای از سازمان اطلاعات و ارتش ترکیه می باشد. وی گفت: قرار است هیات عراقی نیز در پاسخ به این سفر اواخر هفته جاری به آنکارا سفر کند.

او گفت: دو طرف اراده لازم را دارند که از طریق گفت و گو اختلاف نظرها را حل کنند.

در محافل خبری آنکارا گفته می شود که گفت و گوهای رئیس ستاد فرماندهی ارتش ترکیه در آمریکا و تبادل هیاتهای سیاسی، نظامی و اطلاعاتی بین دو کشور در دوره اخیر، به رغم اظهارات بسیار تند رهبران این کشور در خصوص مساله موصل، آنکارا در صدد تبیین دیدگاهها و نگرانی های خود از عملیات موصل و به ویژه تحولات محتمل در بعداز آزاد سازی موصل به مخاطبان خود می باشد.

کارشناسان گمانه زنی کرده اند که در گفت و گوهای رئیس ستاد ارتش ترکیه در آمریکا، احتمالا آمریکا به موضوع مشارکت نیروی هوایی ترکیه در عملیات چراغ سبز نشان داده و این به نوعی می تواند با کسب موافقت عراق، موجب کاهش التهاب بین آنکارا - بغداد باشد.

همین کارشناسان با اشاره به مشارکت نیروهای به اصطلاح محافظ نینوا در این عملیات که به نوعی نیروی وابسته به ترکیه محسوب می شوند، در واقع اصرارهای اردوغان در خصوص اینکه ترکیه در میدان جنگ و میز مذاکره نیز حضور خواهد داشت، عملی شده محسوب خواهد شد.

49311

کد N1525234

وبگردی