آفتاب

ایران با اتکاء به اقتصاد دریا می‌تواند مشکل بیکاری کشور را حل کند

ایران با اتکاء به اقتصاد دریا می‌تواند مشکل بیکاری کشور را حل کند

معاون اول رییس جمهور اقتصاد دریا را اقتصادی پردرآمد و اشتغالزا توصیف کرد و گفت: اقتصاد دریا اقتصادی بزرگ است و ایران با داشتن ظرفیت‌های فراوان در این بخش هم می‌تواند مشکلات بیکاری را مرتفع سازد و هم می‌تواند گام‌هایی در جهت توسعه کشور بردارد.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری در مراسم بهره برداری از پروژه‌های ملی صنایع دریایی کشور که در مجتمع کشتی ساز و صنایع فراساحل ایران برگزار شد اظهار داشت: متاسفانه ایران بهره کمی از اقتصاد دریا داشته است و آنطور که باید نتوانسته از ظرفیت‌های این بخش استفاده کند.

معاون اول رییس جمهور ترانزیت کالا در حمل و نقل دریایی، شیلات و صنایع دریایی را از جمله بخش‌های مرتبط با اقتصاد دریا برشمرد و گفت: ایران ظرفیت آن را دارد که در این زمینه‌ها بتواند گام‌های موثری بردارد.

وی همچنین یکی از نقاط ضعف کشور را استقرار جمعیت کم در سواحل کشور دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه بخشی از سواحل کشور خالی از سکنه است و در برخی مناطق نظیر جاسک و چابهار به دلیل محدودیت‌ها و محرومیت‌ها، تراکم جمعیت و سکنه وجود ندارد.

جهانگیری با اشاره به ظرفیت‌های گسترده ایران در سواحل عمان و خلیج فارس افزود: سواحل دریای عمان و خلیج فارس از جمله سواحلی هستند که می‌توانیم آن را به کانون توسعه تبدیل نماییم.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به تردد فراوان کشتی‌های سایر کشور‌ها از خلیج فارس و تنگه هرمز گفت: امروز با توجه به افزایش استخراج گاز و حمل و نقل انرژی و محصولات پتروشیمی از طریق کشتی، شاهد تردد فراوانی از خلیج فارس و تنگه هرمز هستیم و ایران می‌تواند درآمد قابل توجهی از طریق ارائه خدمات به این کشتی‌ها کسب کند.

وی افزود: در گذشته بخش زیادی از نیازهای مرتبط با صنایع دریایی و سازه‌های دریایی از خارج از کشور تامین می‌شد اما با ارتقاء توانمندی داخلی، امروز بخش عمده‌ای از این نیاز‌ها در داخل کشور تامین می‌شود.

جهانگیری یکی از ضرورت‌های توسعه صنایع دریایی و ساخت کشتی در داخل کشور را مشخص کردن ساز و کار تامین مالی برای اجرای این طرح‌ها دانست و گفت: اگر ساز و کار تامین مالی برای اجرای این گونه پروژه‌ها مشخص شود بی‌تردید صنعت کشتی سازی در ایران به راه خواهد افتاد و ایران با داشتن نیروهای مجرب و بازار مناسب در کشورهای اطراف می‌تواند به یک کشتی ساز بزرگ تبدیل شود.

معاون اول رییس جمهور اظهار امیدواری کرد با برنامه‌ریزی و هدف گذاری مناسب بتوانیم از مشکلات عبور کنیم و ایران بتواند جایگاه مناسب خود را در صنعت دریایی بدست آورد و از فرصت‌های موجود در این بخش استفاده کند چرا که توسعه این بخش یکی از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی است و اگر می‌خواهیم به منویات رهبر انقلاب در اقتصاد مقاومتی جامه عمل بپوشانیم، مهم‌ترین گام استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور است.

در این مراسم وزیر صنعت، معدن و تجارت هم با تاکید براینکه رقابت در بخش کیفیت، قیمت و زمان بندی تحویل از اهمیت زیادی در صنعت کشتی سازی برخوردار است گفت: باید برای رسیدن به توانمندی شرکت‌های کشتی سازی در سایر کشور‌ها هدف گذاری مناسبی انجام دهیم و با جدیت آن را دنبال کنیم.

در این مراسم مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران هم گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه‌های آتی ارائه کرد و سپس تفاهم‌نامه‌ای میان این مجتمع و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای تحویل شناور اقیانوس پیمای کانتینربر ایران ـ کاشان به امضا رسید.

کد N1525216

وبگردی