آفتاب

معاون وزیر: 160 هزار میلیارد ریال تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط اختصاص یافت

معاون وزیر: 160 هزار میلیارد ریال تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط اختصاص یافت

بیرجند - ایرنا - مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: امسال 160 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای حل مشکل 10 هزار واحد تولیدی کوچک و متوسط و 2 هزار طرح صنعتی در کشور اختصاص یافته است.

علی یزدانی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از تعدادی از واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی بیرجند به خبرنگاران افزود: با اختصاص این مبلغ مجموعه های یاد شده تا پایان سال 95 به بهره برداری کامل خواهند رسید یا از زیر ظرفیت تولید خارج به ظرفیت کامل خواهند رسید.
وی گفت: در طرح حمایت و صیانت از واحدهای کوچک و متوسط در مجموع برای سرمایه در گردش واحدهای کوچک 10 میلیارد ریال، تکمیل طرح های صنعتی بالای 60 درصد 20 میلیارد ریال و بنگاه های متوسط 30 میلیارد ریال تسهیلات پیش بینی شده است.
وی بیان کرد: ستاد اقتصاد مقاومتی تعیین تکلیف هفت هزار و 500 واحد تولیدی را برای وزارت صنعت ، معدن و تجارت در نظر گرفته بود که با هماهنگی در مجموعه دولت، ستاد یادشده و کار گروه های استانی و ملی بوجود آمد پیش بینی می شود تا پایان سال برنامه یاد شده 100 درصد عملیاتی شود.
به گزارش ایرنا، یزدانی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 88 هزار واحد صنعتی در کشور وجود دارد، افزود: از این تعداد 84 هزار و 500 واحد کوچک و متوسط هستند که در مجموع 95 درصد واحدهای تولیدی همه استان ها، شامل صنایع کوچک و متوسط است.
** صنایع کوچک آسیب پذیر هستند
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اضافه کرد: سه هزار و 450 واحد بزرگ بالای 100 نفر اشتغال در کشور وجود دارد با توجه به اینکه صنایع کوچک و متوسط نسبت به صنایع بزرگ آسیب پذیرترند، این واحدها نیازمند حمایت های جامع تری هستند.
یزدانی اظهار کرد: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در حمایت از صنایع کوچک و متوسط در سال جاری، یکی از سیاست های اصولی دولت توجه بیشتر به این صنایع نسبت به سال های قبل است.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی برای برخی از واحدها اجراییه گرفت، قرار شد به مدت یکسال این اجراییات متوقف شود.
وی اضافه کرد: در این ارتباط در صورتی که در استان یا شهرستانها ناهماهنگی وجود داشته باشد این موضوع توسط استاندار و مجموعه شرکت شهرک های صنعتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت قابل پیگیری است.
یزدانی بیان کرد: همچنین سازمان امور مالیاتی مکلف شد علاوه بر تعیین تکلیف بدهی قبلی سرمایه گذاران، به صورت پلکانی با آنها تصمیم گیری کند و ظرف یک هفته برای سرمایه گذارانی که قصد اخذ تسهیلات جدید دارند، مفاصی حساب مالیاتی صادر کند.
** ایجاد تسهیلات جدید برای سرمایه گذاران
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: سرمایه گذاران واحدهای تولیدی کوچک و متوسطی که بدهی معوقه به بانک ها داشته باشند با این مصوبه می توانند از تسهیلات جدید بانک ها استفاده کنند.
وی ادامه داد: در سال های قبل واحدهای مشمول ماده 141 قانونا ورشکسته تلقی می شدند و میزان بدهی و سرمایه ثبت آنها با همدیگر همخوانی نداشت اما امسال در حمایت از این واحد ها تصمیم گیری شد و بانک مرکزی بخشنامه ای را به بانک های کشور ارسال کرد.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران به فعالیت های صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک در ارتباط با سیاست های یاد شده در سال جاری اشاره کرد و افزود: در این صندوق نوع ضمانت نامه ها متناسب با وضعیت استان، بنگاه و سرمایه گذار تغییر می یابد.
** صدور ضمانت نامه برای خرید مواد اولیه واحدهای صنایع کوچک
وی با بیان اینکه برای هر واحد صنایع کوچک تا 30 میلیارد ریال ضمانت نامه صادر می شود ، گفت: هر کدام از واحدهای یاد شده در صورتی که قصد خرید مواد اولیه داشته باشند بدون مراجعه به سیستم بانکی می توانند ضمانت نامه دریافت کنند.
یزدانی یادآور شد: این امر به تسهیل رونق و سرمایه گذاری در واحدهای تولیدی کوچک کمک می کند و سرمایه گذاران واحدهای کوچک می توانند از آن بهره مند شوند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: در برنامه ششم توسعه پیش بینی شد شرایط تسهیلاتی که به واحدهای کوچک و متوسط با 18 درصد سود داده می شود از شرایط معمول که مصوبه شورای پول و اعتبار به واحدهای بزرگ است متمایز باشد، اکنون این مهم در دستور کار است.
وی ادامه داد: همچنین برای حمایت و صیانت از زیرساخت های موجود، در لایحه برنامه ششم پیشنهادهایی ارایه شد امید است در مجلس شورای اسلامی به تصویب نهایی برسد.
یزدانی گفت: پیشنهاد شد یک درصد مالیات بر ارزش افزوده سهمی که شهرداری ها دریافت می کنند و عملا هیچ خدمتی به شهرکهای صنعتی ارائه نمی دهند به سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی و واحدهای کوچک داده شود تا در اختیار شهرک های صنعتی قرار بگیرد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: در خراسان جنوبی 405 واحد تولیدی کوچک و متوسط برای دریافت تسهیلات اقتصاد مقاومتی هدف گذاری شد، در حال حاضر 125 واحد در چرخه قرارداد با بانک قرار دارد.
یزدانی افزود: برای تحقق اصول اقتصاد مقاومتی سود تسهیلات جدید 18 درصد و برای کل کشور یکسان در نظر گرفته شده است.
وی اظهار کرد: برای ارایه تسهیلات جدید به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط تاکنون با نیمی از بانک ها قرارداد منعقد شده تا ضمانت نامه های صندوق را مورد قبول قرار دهند و تا یکماه آینده با همه بانک ها قرارداد بسته می شود.
وی افزود: در خراسان جنوبی بیش از 570 واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ دارای پروانه بهره برداری است که 96 درصد واحدهای کوچک و متوسط محسوب می شوند.
* 7557** 2047** خبرنگار- رقیه محمدی* انشتار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*
کد N1525046

وبگردی