آفتاب

400 هکتار از باغهای شهرستان سامان با خشک شدن قنات لقدبنه در حال نابودی است

400 هکتار از باغهای شهرستان سامان با خشک شدن قنات لقدبنه در حال نابودی است

شهرکرد- ایرنا- رئیس جهاد کشاورزی سامان گفت: در پی تشدید پدیده خشکسالی و با خشکیدن قنات 500 ساله 'لقدبنه' درفصل پاییز امسال در این شهرستان، بیش از 400 هکتار از باغهای انگور و گردو این منطقه تهدید به بی آبی و درحال نابودی است.

علی خسروی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، کاهش بارندگی و استمرار پدیده خشکسالی درچند سال اخیر و برداشت آب از سفره های زیرزمینی در بخش های بالادستی را ازمهمترین علل خشک شدن این قنات 500 ساله منحصر به فرد در سال زراعی جدید در شهرستان دانست.
وی دبی آب این قنات قدیمی دریک دهه گذشته را 200 لیتر در ثانیه اعلام کرد و گفت: با بررسی کارشناسان این میزان آبدهی در چند سال گذشته کاهش چشمگیر داشت که در سال زراعی امسال این منبع آب کشاورزی بطور کامل خشک شد.
خسروی مجموعه زمین های کشاورزی پایین دست قنات لقدببه سامان را 700 هکتار برآورد کرد و تصریح کرد: در چند سال گذشته با کاهش آب قنات یاد شده بخشی از کم آبی منطقه به وسعت 150 هکتار از طریق حفر یک حلقه چاه عمیق و بخشی دیگر نیز با طرح انتقال آب زاینده رود تامین می شود.
شهرستان سامان از توابع چهارمحال و بختیاری در 30 کیلومتری شهرکرد قراردارد که بخش عمده ای از باغات هلو ، بادام و گردو استان در این شهرستان تولید می شود.
6199 /1354
خبرنگار : مرتضی شاهوردی ** انتشار دهنده :پروانه امانی
کد N1525039

وبگردی