آفتاب

طرح آنکارا برای ایجاد منطقه حائل در شمال عراق و تقویت نیروهای زمینی ارتش ترکیه در طول مرز

طرح آنکارا برای ایجاد منطقه حائل در شمال عراق و تقویت نیروهای زمینی ارتش ترکیه در طول مرز

ایرنا نوشت: رسانه های ترکیه از تقویت نیروهای زمینی ارتش ترکیه در طول مرز عراق و طرح آنکارا در ایجاد منطقه حائل به عمق 10 کیلومتر در مرز 350 کیلومتری خود با عراق خبر دادند.

 روزنامه ملیت در صفحه نخست شماره روز سه شنبه خود نوشته است: آنکارا با لحاظ احتمال رو در رویی با موج تازه ای از آوارگان ناشی از عملیات آزاد سازی موصل و جلوگیری از فراد عناصر گروه تروریستی داعش به خاک خود، چنین طرحی را پیش بینی کرده است.
این روزنامه با اشاره به اینکه آنکارا موضوع را به مقامات آمریکایی نیز اطلاع داده نوشته است: ترکیه تدابیر لازم را در مرز خود با عراق اتخاذ کرده و نیروی مکانیزه اعم از تانک و توپ را نیز در طول مرز عراق مستقر کرده است.
به نوشته ملیت، آنکارا با تاکید بر اینکه پایگاه بعشیقه در شمال موصل را تخلیه نخواهد کرد، گرچه در حال حاضر نیروی خود در این پایگاه را تقویت نمی کند، ولی نتیجه مذاکرات هرچه باشد، ترکیه عقب نشینی نخواهد کرد.
این روزنامه با اشاره به اینکه 400 تن از مجموع چهار هزار نیروی وابسته به نجیفی (استاندار پیشین موصل) که توسط ترکیه در بعشیقه آموزش دیده اند، در عملیات آزاد سازی موصل شرکت دارند، نوشته است: آنکارا برای جلوگیری از موج آوارگان و نفوذهای تروریست ها، مصمم است همانند جرابلس، در داخل خاک عراق یک منطقه حائل به عمق 10 کیلومتر ایجاد کرده و با این تهدیدها در داخل خاک عراق مقابله کند.
ملیت تاکید کرده است مجوزی که در اول اکتبر جاری در مجلس به دولت آنکارا در خصوص عملیات برون مرزی در عراق و سوریه را داد، این اختیار را به دولت می دهد که این عملیات را انجام دهد.
از دید آنکارا این حق شناخته شده به ترکیه در حراست از مرزهای خود در قبال تهدیدات فرامرزی است.
در محافل خبری آنکارا با اشاره به سفر روز گذشته هیاتی از وزارت خارجه ترکیه به ریاست امید یالچین قائم مقام وزارت خارجه ترکیه به بغداد، گمانه زنی شده که دولت آنکارا با اعزام نماینده ای به بغداد خواسته است تدابیر خود در این راستا را به اطلاع مقامات عراقی نیز برساند.
روزنامه حریت نیز با عنوان تقویت نیروهای ترکیه در مرز عراق در صفحه نخست خود نوشته است، ارتش ترکیه به ویژه از منطقه سیلوپی، شمار زیادی خودروهای زرهی و تانک به مرز عراق اعزام کرد.
این روزنامه با تاکید بر اینکه به دنبال شروع عملیات موصل، ارتش ترکیه نیز همسو با دولت آنکارا، عملیات موصل و تحولات را از نزدیک تعقیب می کند، نوشته است: نیروهای ترکیه در پایگاه که شمار آنها در حدود 600 – 500 نفر می باشد، به همراه توپخانه و موشکهای استینگر و سامانه های ضد هوایی، تانک و سایر نیروهای مکانیزه به حال آماده باش کامل در آمده است.
حریت در همین حال به نقل از منابع نظامی نوشته است، تقاضایی از ترکیه در خصوص استفاده از پایگاههای هوایی این کشور از جمله اینجرلیک در عملیات موصل نشده است و نیروی هوایی ترکیه نیز از این عملیات حمایت نمی کند.
همین منابع گفته اند حدود دو هزار تن از نیروهای موسوم به محافظان نینوا در عملیات موصل شرکت کرده اند.
رسانه های ترکیه از این نیرو به عنوان نیروهای وفادار به ترکیه که در پایگاه بعشیقه آموزش دیده اند، یاد می کنند. اما مطالب منتشر شده در رسانه ها در خصوص شمار نیروهای ترک در بعشیقه و مشارکت نیروهای آموزش دیده در بعشیقه در عملیات ازاد سازی موصل ، خیلی ضد و نقیض است.
حریت به نقل از ارشاد صالحی رهبر جبهه ترکمن عراق نوشته است: ترکمن های عراقی آماده کمک به عملیات آزاد سازی موصل هستند؛ او گفته است به رغم مخالفت های بغداد، یک نیروی 500 نفری ترکمن ها آماده کمک به عملیات آزاد سازی موصل است.

49310

کد N1525003

وبگردی