آفتاب
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی:

کشت بهاره چغندر قند کنترل شد/لزوم گسترش نشاکاری صنعتی

کشت بهاره چغندر قند کنترل شد/لزوم گسترش نشاکاری صنعتی

کرج - معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی بر لزوم گسترش نشاکاری صنعتی در کشور تاید کرد و گفت: کشت بهاره چغندر قند کنترل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس کشاورز پیش از ظهر سه شنبه در نهمین نمایشگاه ملی تخصصی تکنولوژی زیرساخت های کشاورزی که در کرج برگزار شد، اظهار کرد: مدیریت ضعیف در این حوزه سبب شده است بسیاری از محصولات کشاورزی با افت قیمت مواجه شوند به همین منظور تلاش می کنیم مانع سقوط قیمت ها شویم.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای کاهش واردات کشاورزی، افزود: در سال ۹۰ واردات محصولات کشاورزی حدود ۲۲ میلیون تن بود که این میزان در سال گذشته به ۱۴ میلیون تن رسید، امید است در سال جاری این میزان به کمتر از ۱۰ میلیون تن برسد.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی به بحران کمبود منابع آب و لزوم کاهش کشت محصولات آب‌بر اشاره کرد و گفت: کشت برنج باید به جز در استان های شمالی در سایر مناطق محدود شود.

وی ضمن اشاره به کنترل کشت بهاره چغندر قند در کشور، بیان کرد: در سال جاری کشت بهاره چغندر قند متوقف شده است و با تغییر الگو کشت، کشت پاییزه در ۹ استان کشور را شاهد خواهیم بود.

رکورد قابل توجه تولید شکر طی دو سال گذشته

معاون وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: کشت پاییزه که از آب باران کمک می گیرد میزان آبیاری را به یک سوم کاهش می دهد به همین منظور باید این مهم مورد توجه کشاورزان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تولید شکر رکورد قابل توجهی در ۲ سال گذشته ثبت کرده است، افزود: کشت ۵۳ تن محصول در هر هکتار با توجه به فقر آب و خاک میزان قابل قبولی است.

کشاورز ضمن توصیه به فعالان بخش کشاورزی، تاکید کرد: کشاورزان باید با شیوه های نوین به ویژه در حوزه آبیاری و اصلاح نژاد پیش از کاشت در راستای بهبود مصرف آب و افزایش بهره وری فعالیت کنند.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه آبیاری بارانی در کشور خشک جایی ندارد، گفت: در کشورهای که رطوبت بیش از ۶۰ درصد است نباید به آب باران اکتفا کرد و باید سیستم ها اصلاح و مقررات در این حوزه تسهیل شود.

لزوم انتقال تکنولوژی به کشاورزان

وی به برنامه ۱۰ سال آبیاری میکرو در حوزه سطحی و زیر سطحی اشاره کرد و گفت: به جز گندم، جو و سیب زمینی باید همه محصولات را نشایی بکاریم و برای اجرای این مهم باید نشاکاری صنعتی گسترش یابد.

کشاورز با بیان اینکه این نمایشگاه در گذشته در بنگاه معاملات آب و خاک برگزار می شد و برگزاری آن در این مکان نارضایتی بسیاری از کشاورزان را به دنبال داشته، اضافه کرد: باید مشکلات موجود حل شود، چراکه برگزاری این نمایشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در پایان به لزوم انتقال تکنولوژی به کشاورزان به جای فروش کالا تاکید کرد.

کد N1524857

وبگردی