آفتاب

تحلیل مطبوعات لبنان از عملیات موصل: آیا آتش جنگ در سوریه شعله ور تر می شود؟

تحلیل مطبوعات لبنان از عملیات موصل: آیا آتش جنگ در سوریه شعله ور تر می شود؟

« نبرد آزادسازی موصل» درصدر اخبار روزنامه های لبنانی قرار گرفته است و هر کدام با توجه به گرایش های سیاسی خود آن را ارزیابی کرده اند اما بیشتر آنها بر نگرانی های مرحله بعداز آزادسازی و شعله ور شدن آتش جنگ در سوریه متمرکز شده اند.

به گزارش ایرنا روزنامه الاخبار در گزارشی تحت عنوان « موصل، درگیری ها بعداز داعش»، نوشت:با آغاز نبرد آزادسازی موصل از اشغال گروه تروریستی تکفیری داعش، محاسبات منطقه ای ، رویاهای ترکیه و طرح های آمریکا و فرانسه که برای مرحله بعداز آزادسازی آماده شده اند، یکی بعداز دیگری رونمائی می شود.
الاخبار افزود: در روزهای آینده پرونده های واشنگتن و پاریس برای مرحله بعداز آزادسازی موصل آشکار تر می شود و همزمان سروصداهای منطقه ای با لهجه طائفه ای به ویژه در آنکارا و پایتخت کشورهای عرب همپیمان آن در حوزه خلیج فارس بلندترشنیده خواهد شد و آنها در خصوص ورود « نیروهای مسلح طائفه ای به موصل » به بیان دیگر « ورود الحشد الشعبی » هشدار خواهند داد.
این روزنامه لبنانی افزود: ترکیه سقف مطالبات خود را با هدف فراهم ساختن شرایط نقش آفرینی مستقیم در عملیات نینوا و مرکز آن موصل که « رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری این کشور خواستار آن شده است، بالا خواهد برد.
« این در حالی است که « عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی هم با هشدار در باره مشارکت « نیروهای مسلح شیعه» در ورود به موصل از نیت پلید رژیم سعودی برای « براه انداختن حمام خون با آغاز واکنش های خصمانه جدی» پرده برداشته است».
این روزنامه لبنانی نوشت:گفته می شود که ترکیه و سعودی در استان های غربی عراق نفوذ دارند و در سال های گذشته توانسته اند ائتلاف های جدی در این مناطق با سرکردگی برخی شخصیت های محلی تشکیل دهند و امروز هم درصدد گسترش طرح های خود در نینوا و الانبار و تبدیل آنها به دو اقلیم مانند کردستان عراق هستند.
« بغداد هم نگران است که همزمان با گسترش دامنه نبرد آزادسازی موصل ، توطئه ها برای تقویت نقشه نفوذ در استان نینوا به ویژه از ناحیه واشنگتن که برای ترسیم نقشه شمال سوریه و عراق کار می کند، شروع شود و شرط « استقرار نیروهایی مشخص در داخل موصل بعداز آزادسازی» این نگرانی را بیشتر کرده است».
الاخبار خاطرنشان کرد:به نظر می رسد آمریکائی ها قصد دارند بعداز آزادسازی موصل کنترل این شهر را به یک نیروی شبه نظامی موسوم به الحشد الوطنی به فرماندهی «اثیل النجیفی» استاندار معزول نینوا و همپیمانان عشائر آن واگذار کنند و « جان کری» وزیر خارجه آمریکا پیشتر به این طرح واشنگتن اشاره کرده است.

** پژواک عملیات موصل در سوریه
این روزنامه لبنانی در گزارشی دیگر نوشت: اکنون نگاه ها به مرحله « عراق پاکسازی شده از تروریسم بجز در برخی مناطق مرزی» دوخته شده است.
« هر روز که از عملیات موصل می گذرد پیامدهای میدان نبرد و طرح های آمریکا گویای آن است که آتش درگیری های خونین در داخل سوریه شعله ور تر خواهد شد».
الاخبار افزود: نتیجه عملیات موصل اعلام پایان داعش در عراق است و این طرحی است که آمریکائی ها قصد دارند برای تثبیت بازگشت سیاسی و نظامی خود به عراق از آن استفاده کنند.
این روزنامه لبنانی تاکید کرد: با وجود الحشد الشعبی که یک قدرت اصلی و تعیین کننده در عراق است آمریکائی ها و همپیمانان منطقه ای آن نتوانستند درعملیات فلوجه و تکریت سودی ببرند و حالا قصد دارند با دور نگه داشتن الحشد الشعبی از میدان نبرد، در عملیات موصل نفعی عایدشان شود.
« دولت کنونی آمریکا علاوه بر محاسبه سودهای سیاسی به ویژه در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی این کشور، قصد دارد از جمع آوری داعش در استان های دیرالزور و رقه سوریه از آن برای اعمال فشار بیشتر بر ارتش سوریه و همپیمانان آن استفاده کند تا شاید بر همه مناطق شرقی سوریه سیطره یابد و « هیلاری کلینتون» به طور آشکار به این هدف در برنامه مناظره انتخاباتی با « دونالد ترامپ» اعتراف کرد».
هیلاری کلینتون گفت: پیشروی نظامی در عراق به ما کمک می کند و امیدوارم در این سال بتوانیم داعش را از عراق اخراج و آن را در سوریه محاصره کنیم.
اما الاخبار به نقل از یک منبع در فرماندهی الحشد الشعبی عراق تاکید کرد: چالش های بعداز آزادسازی موصل واضح است و برهمین اساس قصد داریم توطئه آمریکائی – ترکی را در موصل ناکام سازیم و این ممکن است.
وی با بیان اینکه « گذرگاه های خروج سریع عناصر مسلح داعش از عراق به سوریه زیر نظر ائتلاف تحت رهبری آمریکا شناخته شده هستند»، تاکید کرد: شاید الحشد الشعبی در گام های اول نبرد موصل نقشی اساسی نداشته باشد اما مرزها ، محوری است که الحشد الشعبی حضوری پررنگ در آنجا خواهد داشت.

** موصل، بافت جمعیتی و تاریخ آن
روزنامه لبنانی السفیر هم در چند گزارش به بررسی ابعاد میدانی نبرد موصل پرداخته و به ویژه شهر موصل پایتخت استان نینوا را این گونه توصیف کرده است: از موصل به عنوان دومین شهر بزرگ عراق بعداز بغداد از نظر تعداد جمعیت یاد می شود.
جمعیت موصل براساس سرشماری ها در سال 2014، دو میلیون نفر بود اما اکنون براساس اعلام سازمان ملل به یک و نیم میلیون نفر کاهش یافته است.
موصل مرکز استان نینوا در شمال عراق با مسحتی حدود 180 کیلومتر و در فاصله ای حدود 350 کیلومتر از بغداد در کرانه رود دجله قرار دارد.
اهالی موصل با لهجه ای معروف به « موصلیه و یا مصلاویه» که شبیه لهجه اهالی شمال سوریه است، سخن می گویند و بیشتر آنها عرب و از پنج قبیله اصلی شمر، الجبور، الدلیم ، طی و البقاره هستند و در آن مسیحیانی هم از طوائف مختلف و کردها ، ترکمن ها و شبک ها زندگی می کنند.
موصل به اماکن تاریخی و باستانی ، باغ هائی که تاریخ آنها به قرن سیزدهم بازمی گردد، معروف است و یک منطقه تجاری بین ترکیه ، سوریه و مناطق دیگر عراق می باشد.
پارچه های پنبه ای موصل با نام « الموسلین» معروف است و گفته می شود از غنی ترین مناطق نفت خیزعراق می باشد.
از موصل به عنوان همزه وصل بین دو رودخانه دجله و فرات و همچنین با توجه به هوای مطبوع آن در دو فصل پائیز و بهار به « مادر دو بهار» یاد می شود.
موصل به دلیل زمین های سرسبزش در طول سال به « الخضراء» و ساختمان هایش با نمای سنگ های سفید به « البیضاء» شهرت دارد.
این شهر درطول تاریخ شاهد جنگ های زیادی بوده و بارها عرب ها ، سلجوقی ها و مغول ها بر آن سیطره یافته اند و زمانی هم فارس ها ، عثمانی ها و بریتانیائی ها در آنجا حکومت کرده اند.
در دهم ماه ژوئن سال 2014 گروه تروریستی تکفیری داعش موصل را اشغال کرد ، بر تاسیسات حیاتی آن از جمله ساختمان استانداری و فرودگاه نینو و شعب بانک مرکزی عراق سیطره یافت و تجهیزات نظامی زیادی از جمله انواع توپ ، تانک ، زره پوش ها ، موشک ها و هواپیماها را تصرف کرد تا غنی ترین گروه تروریستی در جهان شود.
19 روز بعداز سقوط موصل یعنی در 29 ماه ژوئن 2014 ، « ابوبکر البغدادی» سرکرده اصلی داعش در مسجد بزرگ این شهر ، تشکیل به اصطلاح « دولت خلافت» را در سرزمین های اشغال شده سوریه و عراق اعلام کرد.
بعداز آن داعش بر تعدادی از شهرها و شهرستان های عراق در استان های نینوا، الانبار، کرکوک و صلاح الدین سیطره یافت و تا مسافت 65 کیلومتری بغداد رسید و دو منطقه السعدیه وجلولا را هم اشغال کرد.
بعداز گذشت دو سال ، نیروهای عراقی ابتکارعمل را بدست گرفتند و توانستند بخش های بزرگی از مناطق اشغال شده را از داعش پس بگیرند و حالا از بامداد دیروز (دوشنبه) عملیات آزادسازی موصل در استان نینوا آغاز شده در حالی که همچنان منطقه الحویجه در کرکوک در انتظار آزادسازی از اشغال داعش بسر می برد.
روزنامه لبنانی السفیر در گزارش خود نوشت که روز اول جنگ طولانی آزادسازی موصل که از چهار محور کلید خورده است با آزادسازی تعدادی از روستاها وعقب نشینی عناصر مسلح داعش همراه بود.

49310

کد N1524695

وبگردی