آفتاب

اهدای عضو، فرهنگی نهادینه شده در روستای دوتپه شهرستان خدابنده زنجان

اهدای عضو، فرهنگی نهادینه شده در روستای دوتپه شهرستان خدابنده زنجان

زنجان-ایرنا- مسئول شبکه فراهم آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: با اینکه به طور معمول رضایت به اهدای عضو بیماران مرگ مغزی درمناطق روستایی کم رنگ است، ولی این عمل خداپسندانه در روستای دوتپه ازتوابع شهرستان خدابنده به فرهنگی نهادینه تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، طی 2 سال گذشته، سه مورد بیماری مرگ مغزی در اثر سوانح و حوادث رانندگی در روستای دوتپه اتفاق افتاد که در هر سه مورد با موافقت و رضایت خانواده ها، اعضای آنان اهدا شد و زندگی دوباره به بیماران نیازمند بخشید.
این بیماران مرگ مغزی 'جواد اکبری 31 ساله، ترابعلی ولی 54 ساله و احمد ولی 28 ساله'، بودند که با رضایت خانواده ها و با اهدای اعضای آنان، 11بیمار نیازمند، طعم سلامتی و زندگی دوباره را چشیدند و از رنج بیماری رهایی یافتند.
مسئول شبکه فراهم آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه رضایت خانواده ها برای اهدای عضو بیماران مرگ مغزی در روستای دوتپه امری ارزشمند و ستایش برانگیز است، گفت: به طور معمول وقتی موردی از اهدای عضو در منطقه ای اتفاق می افتد، دیگران با مشاهده صبوری خانواده های اهدا کننده و درک ارزش کار آنان، به این حرکت انسانی علاقه مند می شوند.
روستای دوتپه با جمعیتی بالغ بر چهار و 200 نفر در بخش مرکزی شهرستان خدابنده واقع شده است.
رویا قهرمانی خاطرنشان کرد: مشکلی که اغلب در ارتباط با اهدای عضو در مناطق روستایی وجود دارد این است که بیشتر افراد تصور می کنند در صورت رضایت به اهدای عضو، برچسب فروش اعضای بیماران به آنان زده می شود در حالی که بر اساس قانون، موضوع اهدا و حتی عمل پیوند اعضای بیماران مرگ مغزی به بیماران نیازمند، به طور کامل رایگان است و این موضوع باید به منظور آگاهی بخشی بیشتر به افراد جامعه، بیش از پیش اطلاع رسانی شود.
وی با بیان اینکه از هنگام شناسایی بیمار مرگ مغزی، اقدامات و حمایت های ویژه ای برای کسب رضایت از خانواده های آنان جهت اهدای عضو انجام می شود، ادامه داد: تیم کارشناس و متبحر پزشکی متشکل از پنج متخصص با حساسیت های ویژه ای وضعیت بیماران مرگ مغزی را رصد می کنند و حتی بیشتر از خانواده ها دغدغه احیای این بیماران را دارند.
قهرمانی افزود: اگر خانواده ها درباره مرگ مغزی و نحوه تایید آن توسط کمیسیون پزشکی اطلاع داشته باشند، راحت تر با موضوع مهمی همچون اهدای عضو کنار می آیند.
وی بر لزوم فرهنگ سازی جهت اهدای عضو برای نجات بیماران نیازمند به پیوند در سطح جامعه تاکید کرد و گفت: روزانه به طور متوسط 10 بیمار به علت نبود عضو پیوندی، جان خود را از دست می دهند که با اهدای عضو می توان جان آنان را نجات داد.
قهرمانی افزود: شبکه فراهم آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان از سال 87 آغاز به کار کرده و تاکنون با کسب رضایت از 150 خانواده بیماران مرگ مغزی، زمینه پیوند اعضا به بیماران نیازمند این استان را فراهم کرده است.
7312/3001 /1352
خبرنگار: حسن اکبری** انتشار دهنده: نوشین مطلبی خواه
کد N1524670

وبگردی