آفتاب
تغییر جهت موج نقدینگی قیمت سهام را نوسان می‌دهد

سریال‌ کوچ‌های موقت در بورس

سریال‌ کوچ‌های موقت در بورس

شاخص کل بورس تهران روز گذشته، با رشد 138 واحدی (معادل 2/ 0 درصد) مواجه شد و یک بار دیگر در نزدیکی سطح روانی 78 هزار واحدی قرارگرفت. ...

دنیای اقتصاد- زهرا رحیمی:شاخص کل بورس تهران روز گذشته، با رشد 138 واحدی (معادل 2/ 0 درصد) مواجه شد و یک بار دیگر در نزدیکی سطح روانی 78 هزار واحدی قرارگرفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد نماگر اصلی بازار سهام در 15 روز کاری اخیر در کانال 77هزار واحدی در حال نوسان بوده است و همچنان نتوانسته از سطح 78هزار واحدی عبور کند. در این میان و در حالی که شاخص کل دیروز رشد 2/ 0درصدی را ثبت کرد، شاخص کل هموزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) توانست رشد 4/ 0 درصدی را تجربه کند.اختلاف این دو شاخص توجه دوباره سهامداران به شرکت‌های کوچک‌تر بورسی را نشان می‌دهد. امری که در مقاطع مختلف از ابتدای سال جاری در زمان رکود بازار مشاهده شده است.

 

روز سبز خاکستری‌های بورس

همان‌طور که اشاره شد شاخص کل هم‌وزن دیروز اما با رشد حدود 70 واحدی معادل 4/ 0 درصد مواجه شد. اختلاف بین این نماگر با نماگر اصلی بازار سهام را باید در رشد تقاضای چشمگیر برای نماد‌های کوچک‌تر بازار به‌خصوص نمادهای سیمانی دانست. در همان دقایق ابتدایی معاملات، اکثر نمادهای زیرمجموعه گروه سیمانی با افزایش تقاضا همراه شدند.در همین راستا شاهد بودیم که 4 نماد فعال در این گروه با رشدقیمت بیش از 9/ 4 درصدی مواجه شدند و رده‌های نخست جدول نماد‌ها با بیشترین افزایش قیمت را از آن خود کردند (شاخص این صنعت نیز در پایان معاملات رشد 63/ 2 درصدی را تجربه کرد). «سفارس» با مشارکت چشمگیر سهامداران حقوقی، در نهایت رشد 88/ 4 درصدی را تجربه کرد و بیش از 9 واحد به رشد شاخص کل کمک کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد از 25 نماد فعال سیمانی در معاملات دیروز تنها 5 نماد با افت قیمت همراه شدند. 15 نماد از این صنعت اما رشد بیش از 4 درصدی را تجربه کردند. هرچند دلیل استقبال سهامداران از شرکت‌های سیمانی در جریان معاملات دیروز چندان مشخص نبود، اما خبر افزایش نرخ سیمان و همچنین شایعاتی در راستای آزاد شدن صادرات سیمان به عراق در تحولات این گروه خودنمایی می‌کردند. 18 مهرماه سال جاری خبری مبتنی بر افزایش قیمت سیمان و حذف تخفیفات این محصول از سوی انجمن صنفی سیمان منتشر شد. هرچند پس از انتشار این خبر گفته شد که جلسه افزایش قیمت سیمان بی‌نتیجه ماند، اما این خبر بهانه‌ای برای هجوم نقدینگی به سهام این شرکت‌ها شد. این تقاضاها در شرایطی شکل گرفت که عمده کارشناسان معتقدند افزایش نرخ سیمان نمی‌تواند عملی باشد. آنها بر این باورند که شرکت‌های سیمانی در بهترین حالت تنها می‌توانند تخفیفات را حذف کنند و افزایش قیمت بعید به نظر می‌رسد. از طرفی رقم بودجه عمرانی و وضعیت بازار مسکن نیز حتی با وجود افزایش قیمت دردی از وضعیت زیان‌آور و مازاد عرضه این شرکت‌ها دوا نخواهد کرد.از این رو بسیاری از کارشناسان افزایش تقاضا در نمادهای سیمانی را ادامه حرکت‌های هیجانی در دو گروه خودرویی و پالایشی ارزیابی می‌کنند.

 

تلاش‌های نا‌کام بازار

به نظر می‌رسد پس از تقاضا و رشد چشمگیر قیمت‌ها در نمادهای خودرویی و پالایشی، حالا نوبت به سیمانی‌ها رسیده است. از ابتدای مهر‌ماه نمادهای خودرویی یک بار دیگر در کانون توجه بازار قرار گرفتند. بهانه ایجاد این سوخت هیجانی خودرو، اخبار منتشر شده از نهایی شدن قرارداد خودرویی‌ها با طرف‌های خارجی بود. این در حالی است که پیش از آن نیز در زمستان 94 خودرویی‌ها روی امواج چنین خبرهایی مسیر صعودی را در پیش گرفته بودند. در نتیجه از ابتدای مهرماه بار دیگر انبوهی از نقدینگی به این گروه وارد شد و سهام این گروه را در مسیر صعودی قرار داد.با این همه مطابق پیش‌بینی‌ها روند رشد قیمت در گروه خودرویی نتوانست پایدار باشد. در جریان معاملات روزهای اخیر، معاملات گروه خودرویی نشان داد که ادامه رشد قیمت‌ها در این نمادها چندان محتمل نیست. پس از اینکه خودرویی‌ها از ادامه رشد قیمت باز ماندند، این بار با افزایش قیمت نفت نوبت توجه به گروه پالایشی رسید. افزایش قیمت نفت سبب شد، کارشناسان مختلف بازار نیز با یک تحلیل سطحی به تعدیل مثبت سودآوری این شرکت‌ها در آینده با رشد قیمت نفت اشاره ‌کنند و توجه سهامداران را به خرید سهام این گروه برای کسب سودهای کوتاه‌مدت جلب کنند.با این حال همان‌طور که در گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» مطرح شد، تاثیر افزایش قیمت نفت بر وضعیت شرکت‌های زیرمجموعه گروه پالایشگاهی را نمی‌توان به‌صورت دقیق تحلیل کرد و اینکه افزایش قیمت نفت منجر به تعدیل مثبت در سودآوری شرکت‌های پالایشی می‌شود، تحلیلی به شدت سطحی است. در نهایت نیز سهام شرکت‌های مزبور در مسیر نزولی افتادند و سهامداران دنبال یک بهانه دیگر برای کوچ نقدینگی خود برآمدند.

موضوعی که روز گذشته در نمادهای سیمانی فعال در بورس مشاهده شد. محمد نور‌بخش، تحلیلگر کارگزاری سرمایه و دانش در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: انتشار شایعه‌ای در مورد آزاد شدن صادرات سیمان به عراق ( به دلیل سیاست این کشور برای محدود کردن واردات نمی‌تواند درست باشد) تشکیل صف خرید و افزایش قیمت نمادهای سیمانی را رقم زد. البته از هفته گذشته خبر افزایش نرخ سیمان وجود داشت که این خبر نیز به دلیل وضعیت اقتصادی کشور و بودجه عمرانی خیلی عملی نیست و در بهترین حالت شرکت‌های سیمانی تنها خواهند توانست تخفیفات خود را حذف کنند. وی افزود: اکثر شرکت‌های سیمانی در شرایط فعلی زیان آور و با مازاد عرضه نیز مواجه هستند. از این رو مادامی که بودجه عمرانی کشور در سطوح فعلی باشد و تحرکی در بازار مسکن مشاهد نشود، نمی‌توان به آینده این شرکت‌ها امیدوار بود. از این رو تحرکات این‌چنینی در سهام این شرکت‌ها چندان پایدار به نظر نمی‌رسد. این کارشناس بازار سهام افزود: در شرایط کنونی کلیت شرکت‌های بورسی وضعیت مناسبی ندارند تا بتوانیم شاهد رشد نماگر بازارهای سهام باشیم. وی ادامه داد: عمده صنایع اثر گذار بر وضعیت شاخص کل در شرایط کنونی با وضعیت نامناسبی دست و پنجه نرم می‌کنند. در صنعت پتروشیمی تک‌نرخی شدن ارز هم چون تهدیدی بر سر راه سودآوری این شرکت‌ها قرار دارد. امری که منجر به افزایش هزینه این شرکت‌ها خواهد شد. صنعت مهم دیگر یعنی بانک‌ها نیز وضعیت مناسبی ندارد. وضعیتی که نمونه عینی آن را در وضعیت بانک تجارت شاهد بودیم. نوربخش به وضعیت دو گروه خودرویی و پالایشی اشاره کرد و گفت: در نمادهای پالایشی وضعیت مثل همیشه با ابهام مواجه است و در گروه خودرویی نیز تنها رشد‌های هیجانی بر مبنای اخبار و شایعات را شاهد بودیم. از این رو بسیار بعید به نظر می‌رسد که معاملات این دو صنعت بتوانند موجب رشد نماگر‌های بازار شوند. وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌ها از وضعیت صنایع مختلف به نظر نمی‌رسد رشد نماگر‌های بازار را به دلیل وضعیت بنیادی شرکت‌ها شاهد باشیم. رشدی هم اگر رخ دهد رشد هیجانی یا رشد پس از تزریق نقدینگی از سوی برخی نهادها به بازار خواهد بود.

 

در بازار چه گذشت؟

شاخص کل بورس در معاملات دیروز، پس از تجربه افت قابل توجه روز یکشنبه با رشد 138 واحدی مواجه شد و در پایان در ارتفاع 77 هزار و 707 واحدی ایستاد. در معاملات دیروز بیش از 946 میلیون ورقه سهام و حق‌تقدم به ارزش بیش از 3 هزار و 811 میلیارد ریال در 65 هزار و 537 نوبت خرید و فروش شد. اگر از این ارقام معاملات بلوکی را کسر کنیم، معاملات خرد بازار چیزی حدود 2 هزار و 500 میلیارد ریال خواهد بود. نمادهای «کگل»، «پترول» و «وامید» در صدر نمادها با بیشترین تاثیر مثبت بر محاسبه شاخص کل قرار گرفتند. نمادهای «خساپا» و «حکشتی» مانع از رشد بیشتر نماگر اصلی بازار سهام شدند. بیشترین افزایش قیمت در نمادهای «کطبس»، «بنیرو» و «بالبر» با رشد 99/ 4 درصدی در صدر نمادها با بیشترین افزایش قیمت قرار گرفتند. در مقابل «قپیرا»، «شسینا» و «تحمرکه» بیشترین رشد قیمتی را تجربه کردند. رتبه نخست بیشترین حجم و ارزش معاملات به معامله 84 میلیون سهمی به ارزش حدود 840 میلیارد ریالی نماد «آپ» اختصاص یافت (این نماد دیروز در بازار برای اولین بار عرضه شد). پس از «آپ»، «کسرا» بیشترین ارزش معاملات و «وسپه» نیز بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد.

 

رفت وآمدهای دیروز تالار

در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شركت سرامیك‌های صنعتی اردكان، جهت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به منظور تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه، شركت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکت سرمایه‌گذاری شاهد به جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه به منظور تصویب صورت‌های مالی متوقف شدند.

کد N1524482

وبگردی