آفتاب

رکورد 7 ساله کسری بودجه آمریکا شکسته شد

رکورد 7 ساله کسری بودجه آمریکا شکسته شد

بر اساس آمارهای جدیدی که وزارت خزانه‌داری آمریکا در روز جمعه منتشر کرد، کسری بودجه دولت این کشور تا تاریخ 30سپتامبر، به 587 میلیارد دلار ...

دنیای اقتصاد:بر اساس آمارهای جدیدی که وزارت خزانه‌داری آمریکا در روز جمعه منتشر کرد، کسری بودجه دولت این کشور تا تاریخ 30سپتامبر، به 587 میلیارد دلار رسیده است. با توجه به اینکه کسری بودجه سال قبل آمریکا 439 میلیارد دلار بوده است، در سال جاری کسری بودجه دولت نسبت به سال قبل افزایشی 34 درصدی داشته است. همچنین این کسری بودجه از 5/ 2 درصد تولید ناخالص داخلی در سال قبل، به 2/ 3 درصد آن افزایش یافته است. بر اساس آمارهای اداره بودجه کنگره، این افزایش در کسری بودجه دولت، از سال 2009 بی‌سابقه است. بر این اساس، بعد از بحران مالی سال 2008، دولت اوباما در اولین دوره ریاست جمهوری خود با کسری بودجه 4/ 1تریلیون دلاری مواجه بود. به گزارش وال استریت ژورنال، وزارت خزانه‌داری آمریکا علت اصلی این افزایش در کسری بودجه را کاهش رشد درآمدهای دولت و افزایش سرمایه‌گذاری‌های دولت در برنامه‌هایی همچون امنیت اجتماعی و مراقبت‌های پزشکی اعلام کرده است. درآمدهای دولت آمریکا از ابتدای سال مالی 2016 با رشدی یک درصدی به حدود 267/ 3 تریلیون دلار رسیده است، درحالی که مخارج این کشور با رشدی 5درصدی 854/ 3 تریلیون دلار بوده است.

در سال‌های اخیر کسری بودجه آمریکا به‌دلیل کاهش در مخارج دولت و بهبود اوضاع اقتصادی کشور که باعث افزایش درآمدهای دولت و تامین مالی مخارج دولت شد، روند کاهشی داشت اما در یک سال اخیر به دلیل افزایش تعداد افراد تحت‌پوشش مراقبت‌های پزشکی و امنیت اجتماعی و همچنین افزایش بهره پرداختی به افرادی که اوراق قرضه دولتی دارند، موجب افزایش 5 درصدی در هزینه‌های دولت شد، درحالی که درآمدها رشد دور از انتظار یک درصد را تجربه کردند. همچنین افزایش معافیت‌های مالیاتی‌ای که در قانون‌گذاری سال قبل ایجاد شد، به این افزایش کسری بودجه دولت کمک کرد. به گزارش رویترز، رشد باثبات اشتغال این کشور در یک سال گذشته موجب شد تا پول‌هایی که از مالیات بر اشخاص و مالیات بر درآمد جمع‌آوری می‌شود، افزایش یابد. این افزایش در بودجه سال جاری حدود 4 درصد بوده است، اما مالیات‌های جمع‌آوری شده از شرکت‌ها از ابتدای سال 2016 حدود 11 درصد کاهش داشته است. عامل اصلی این کاهش در سود شرکت‌ها را می‌توان تحت تاثیر عواملی همچون رشد پایین بهره‌وری، تقاضای پایین جهانی و تنگناهای بازار کار که باعث افزایش سطح دستمزدها شده است، دانست.

کد N1524469

وبگردی