آفتاب

جابه جایی جمعیت در ایران هر 10 سال 7 درصد است

جابه جایی جمعیت در ایران هر 10 سال 7 درصد است

مشهد- ایرنا- معاون امور سرمایه گذاری، فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: حداکثر جابه جایی جمعیت در کشورهای صنعتی هر 10 سال دو درصد و در ایران 7 درصد است.

به گزارش ایرنا، ناصر زرگر دوشنبه شب در دیدار دستیار رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت ها با علما، ائمه جمعه و جماعات اهل سنت خراسان رضوی در مشهد افزود: جابه جایی جمعیت به معنای عدم توازن یا عدم رعایت عدالت و قسط در توزیع ثروت، منابع و امکانات بین مناطق شهری و روستایی است.
وی بیان کرد: مهمترین مشکل در حوزه روستاها و مناطق محروم کشور، درآمد است و از سوی دیگر بیش از 65 درصد ارزش افزوده بخش اقتصادی جوامع روستایی و نقاط محروم به جامعه شهری اختصاص دارد.
وی گفت: بعد از انقلاب صنعتی در کشورهای توسعه یافته، فناوری با تمام فعالیتها و ظرفیت های اقتصادی جامعه اعم از روستایی و شهری عجین شد اما در ایران و بسیاری از کشورهای در حال توسعه یا توسعه نیافته این اتفاق نیفتاد.
زرگر افزود: در کشورهای توسعه یافته تمام فعالیت حوزه اقتصادی توسط فرد روستایی انجام می گیرد، به عنوان مثال یک کشاورز از کاشت، داشت، فراوری، ایجاد شبکه فروش و شبکه صادرات و بنگاه ها را خود به تنهایی انجام می دهد.
وی اظهار کرد: این نوع عملکرد زمینه شکل گیری نهادهای علمی، فنی و تحقیقاتی و مشاوره ای را در جوامع محلی فراهم می کند و با همراهی خلاقیت و نوآوری منجر به ثروت در جامعه می شود و مهاجرت از روستا انجام نمی گیرد.
وی گفت: دولت به منظور برقراری توازن ثروت بین مناطق محروم و برخوردار و جلوگیری از جابه جایی بیش از حد جمعیت طرحی به عنوان مشارکت مردم در فعالیت های اقتصادی در مناطق مرزی و محروم کشور به اجرا درآورده است.
وی ادامه داد: در اجرای این طرح تسهیلاتی تا سقف 40 میلیارد ریال در روستاهای دارای بیش از 25 خانوار برای راه اندازی شرکت با محوریت فعالیت اصلی مردم آن روستا به روستائیان پرداخت می شود که کارمزد آن برای روستاهای مرزی صفر و برای روستاهای غیرمرزی سه درصد است.
زرگر افزود: ضمانت پرداخت این تسهیلات به روستاییان یارانه نقدی ماهانه آنان می باشد به این معنا که در صورت عدم پرداخت اقساط بانکی به ازای مبلغ قسط از یارانه خانوار آنان کسر می شود.
وی طرح مزبور را ابتکار دولت تدبیر و امید برای جلوگیری از مهاجرت دانست و گفت: تاکنون 20 شرکت با دریافت تسهیلات مزبور در استان خراسان رضوی راه اندازی شده است.
وی ادامه داد: برای مشاغل خرد با سرمایه گذاری کمتر از یک میلیارد ریال نیز از سوی صندوق کارآفرینی امید، تسهیلاتی با کارمزد چهار درصد در روستاها پرداخت می شود.
زرگر افزود: هم اکنون 20 هزار میلیارد ریال طرح اقتصادی ویژه روستاییان در کشور وجود دارد که منابع تسهیلاتی آن از محل منابع ریالی و ارزی صندوق توسعه ملی تامین می شود.
7489 / 6053 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
کد N1524312

وبگردی