آفتاب

پژوهشگر دینی: امام حسین (ع) قید بندگی دیکتاتورها را بر گردن مردم بر نمی تافت

پژوهشگر دینی: امام حسین (ع) قید بندگی دیکتاتورها را بر گردن مردم بر نمی تافت

شیراز- ایرنا- استاد دانشگاه و پژوهشگر دینی گفت: امام حسین (ع) قید بندگی دیکتاتور ها را برگردن مردم بر نمی تافت و نمی پسندید که مردم زیر بار دیکتاتوری باشند از این رو مردم را به آزادگی دعوت کرد و دراین راه جان شریف خود را از دست داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید محمد مهدی جعفری، شامگاه دوشنبه در جمع انجمن اسلامی امید دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتاری باموضوع آزادی مدنی و آزادی حسینی، به کالبد شکافی حادثه عاشورا پرداخت و ابعاد مختلف این واقعه تاریخی و دینی را مورد بازشناسی قرار داد و اظهار داشت: پرواپیشگان و آزادیخواهان می دانند که حسین (ع) در کربلا چه کرد، آنها روح آزادیخواهی حضرت حسین ابن علی (ع) را درک می کنند و باید در این مسیر روشنگری کنند.
این نویسنده و مترجم افزود: درک عاشورا، وظیفه اجتماعی ماست، اگر ما عاشورا را درک کردیم و آن را شناختیم در مقابل آن مسئولیت داریم و این مسئولیت اقتضا می کند که به روشنگری در حادثه کربلا و قیام حسینی بپردازیم.
جعفری، با بیان اینکه حادثه کربلا فرا زمانی و فرامکانی است، گفت: کربلا و عاشورا جنگ 2 طایفه و 2 قبیله نبود، زیرا امام حسین (ع) از جنگ رویگردان بود چرا که جنگ در هر زمانی چیزی جز برادر کشی ندارد.
وی ادامه داد: همه بزرگان دینی در اسلام از جنگ در همه زمان ها رویگردان بودند و جنگ زمانی تنها انتخاب حضرت سید الشهدا (ع) شد که موضوع ذلت پذیری به میان آمد و امام جنگ را بر ذلت ترجیح داد.
جعفری، با بیان اینکه قشر دانشجو وظیفه راهنمایی و رهبری جامعه را دارد، گفت: دانشجویان باید در مورد این موضوع که امام در شرایطی که ظلم و باطل همه جا را فرا گرفته بود حج را رها کرد و به جهاد پرداخت، و اینکه در شرایط گمراهی و ظلم حج چه معنی دارد، اندیشه کنند.
این پژوهشگر تاریخ و متون دینی افزود: باید در مورد مسائلی از جمله این که در شرایطی که از لا اله الا الله فقط لا اله باقی مانده است، حج چه جایگاهی دارد، در شرایطی که قدرت پرستی و موقعیت پرستی همه جا را گرفته است حج جایگاهی ندارد و امام (ع) دراین شرایط حج را رها کرد و به جهاد پرداخت، به درستی بیندیشیم.
جعفری، بر لزوم روشنگری قشر جوان و دانشجوی جامعه در بازشناسی ابعاد مختلف حادثه عاشورا و قیام حسینی (ع) تاکید کرد.
این استاد دانشگاه، همچنین به اقدام های حضرت امام سجاد (ع) بعد از حادثه عاشورا اشاره کرد و گفت: امام سجاد (ع) هم در آن زمان روش دعا و نیایش را برگزیدند، و زمانی که اقشار مختلف برای عرض تسلیت خدمت ایشان می آمدند، امام ظلم بنی امیه را آشکار می کردند.
جعفری افزود: عزاداری به شیوه کنونی درآن زمان رایج نبود بلکه عزاداری ها برای حسین ابن علی (ع) از زمان آل بویه رسم و سینه زنی و زنجیر زنی مرسوم شد.
جعفری، از برخی از حدیث های جعلی که برای بزرگان دین ساخته شده انتقاد کرد و گفت: متاسفانه گاه برای امام زمان (عج) هم در مورد عزاداری ایشان حدیث جعلی ساخته شده است و به نقل از آن حضرت گفته اند که این امام بزرگوار صبح و عصر برای امام حسین (ع) به عزاداری می پردازند و یا گفته شده امام زمان (عج) خون می گرید در حالیکه این الفاظ ساختگی است.
این پژوهشگر دینی بیان کرد: اگر چه عزاداری کمترین کاری است که ما برای حضرت سید الشهدا (ع) انجام می دهیم
اما امام حسین (ع) نیازی به شیوه عزاداری هایی که از آن یاد شد، ندارد بلکه ما باید برای گم کردن اهداف و برای خودمان عزاداری کنیم،
این مراسم به دعوت انجمن اسلامی امید دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز و با حضور دانشجویان و فعالان تشکل های دانشجویی برگزار شد.
خبرنگار: نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده: عبدالله غفاری
6113 /6118*شبس*1613
کد N1524292

وبگردی