آفتاب

معاون سازمان بهزیستی: فرهنگ فرستادن کودکان به مهد کودک نهادینه نشده است

معاون سازمان بهزیستی: فرهنگ فرستادن کودکان به مهد کودک نهادینه نشده است

شیراز- ایرنا- معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: متاسفانه در حال حاضر تنها 10 درصد کودکان به مهد کودک می روند و باید گفت هنوز فرهنگ فرستادن و بردن کودکان به مهد کودک در کشور ما جا نیفتاده است.

به گزارش ایرنا حبیب الله مسعودی فرید، دوشنبه در حاشیه گرامیداشت روز جهانی عصای سفید در جمع خبرنگاران بیان کرد:مهدهای کودک فضاهایی هستند که بچه ها در آن با اجتماع و افراد دیگر آشنا می شوند و آداب اجتماعی می آموزند ولی برخی به اشتباه فکر می کنند مهدهای کودک فقط برای کودکانی است که والدین آنها شاغل هستند.
وی ادامه داد:کودکان سرمایه های اجتماع هستند و دوران کودکی یکی از دوران های بسیار مهم و حساس در زندگی و شخصیت هر فرد است و زندگی بسیاری از کودکان در این دوران از طریق مهدهای کودک شکل می گیرد.
مسعودی فرید عنوان داشت: در حال حاضر 17 هزار مهدکودک در کشور وجود دارد که از این تعداد هفت هزار و 500 مهدکودک در روستاها و یک هزار و 200 مهدکودک در حاشیه شهرهاست که حمایت سازمان بهزیستی متوجه مهدهای مناطق کم برخوردار است.
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: شهریه مصوب مهدهای کودک در شورایی متشکل از نمایندگان مهدهای کودک، بهزیستی و سازمان صنعت، معدن و تجارت هر استان مشخص می شود و سازمان مرکزی بهزیستی هیچ دخالتی در نرخ مصوب هر استان ندارد.
او با اشاره به اجرای طرح یک وعده غذای گرم در مهدهای کودک کشور افزود: این طرح با هدف رفع سوء تغذیه در کودکان بنا شده است که با اجرای این طرح در چند سال اخیر، سوء تغذیه در کودکان هفت استان کشور شامل ایلام، بوشهر، خوزستان، هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان به نصف رسیده است.
مسعودی فرید بیان کرد: امسال برای اجرای این طرح اعتباری بالغ بر 500 میلیارد ریال اختصاص داده شده است.
وی اظهارداشت: عملیات های بینایی سنجی و غربالگری در مهدهای کودک انجام می شود که بیش از 90 درصد غربالگری چشم و 12 درصد غربالگری کودکان مضطرب در مهدهای کودک و پیش دبستانی کشور انجام شده است که دلایل این غربالگری ها توسط متخصصان بررسی می شود.

** ثبت 150 هزار مورد کودک آزادی در اورژانس اجتماعی بهزیستی
معاون اجتماعی بهزیستی کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سال گذشته بیش از 600 هزار تماس تلفنی با اورژانس اجتماعی بهزیستی برقرار شده است که 150 هزار مورد از آن مربوط به کودک آزاری، کودک آزاری شدید و جسمی بوده است.
مسعودی فرید افزود: کودک آزاری یک جرم عمومی است و مردم باید بدانند که هر کس این چنین موارد را بداند و به مراجع ذی ربط اطلاع ندهد در جرم انجام شده شریک است.
وی بیان کرد: مردم باید مسایل مربوط به کودک آزاری را از طریق سامانه 123 به سازمان بهزیستی اعلام کنند تا این موارد در جامعه ریشه کن شود.
او با بیان اینکه نظام سلامت، مدارس و مهدهای کودک نهادهای موثر در مقابله با کودک آزاری هستند اظهارداشت: امسال طرح نماد با هدف حضور مددکار اجتماعی در مدارس با همکاری آموزش و پرورش در شش استان کشور به صورت آزمایشی در حال اجرا است که در صورت رفع نواقص این طرح در کل کشور اجرا می شود.
خبرنگار: فاطمه هاشمی نیک ** انتشار دهنده: غلامرضا مالک زاده
3002 / 1876
کد N1524171

وبگردی