آفتاب

مطهری: اینکه عده‌ای راه بیفتند و بگویند نظر رهبری به فلان کاندیداست فضای انتخابات را دوقطبی می‌کند

مطهری: اینکه عده‌ای راه بیفتند و بگویند نظر رهبری به فلان کاندیداست فضای انتخابات را دوقطبی می‌کند

جماران نوشت:نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: دو قطبی اگر صرفا به معنای رقابت انتخاباتی باشد و دو طرف اخلاق سیاسی را رعایت کنند مشکلی ایجاد نمی کند ولی دو قطبی از نوع آنچه که در سال 88 تجربه کردیم که متاسفانه اخلاق هم رعایت نشد و مراجع قانونی مربوط هم به وظیفه خود عمل نکردند، ‌به صلاح کشور نیست.

     علی مطهری در پاسخ به این سوال که چه کار باید کرد تا جامعه از دو قطبی بودن فاصله بگیرد، گفت: دو قطبی شدن اگر به معنای رقابت سالم انتخاباتی باشد بدیهی است که مشکلی ایجاد نمی کند بلکه لازم است. قطعا منظور مقام رهبری هم چنین چیزی نبوده است، ولی دو قطبی هایی از نوع دو قطبی که در سال 88 ایجاد شد، چون توام با تعصب جناحی و گروهی است و هیجان کاذب ایجاد می‌کند ممکن است به کشور آسیب بزند و البته بخشی از آن ناشی از شخصیت کاندیداها است.

 

وی در ادامه تصریح کرد: بعضی از شخصیت ها و روحیه‌ها جنجال آفرین هستند و با توجه به سابقه این موضوع فکر می کنم رهبر انقلاب با این توصیه ای که فرمودند پیشگیری کردند و صلاح ندانستند آن اتفاقات یک بار دیگر تکرار بشود، ولی به طور کلی من معتقد هستم ما در موضوع انتخابات نباید دائما از مقام رهبری هزینه کنیم و ایشان را وارد این میدان کنیم چون باعث آسیب هایی برای کشور می شود.



 

مطهری افزود: در سال 88 یکی از علل آن حوادث همین بود که عده ای راه افتادند و گفتند نظر مقام رهبری به فلان کس است و علی رغم اینکه خود ایشان تاکید داشتند که من نظر خاصی ندارم ولی عده ای خیلی تبلیغ کردند که نظر ایشان به فلان کاندیداست و همین منشأ دو قطبی شدن جامعه شد. طبیعتا مردم انقلابی و مومن و متدین در چنین حالتی مایل هستند بلکه اصرار دارند که آن کاندیدا برنده بشود و از طرفی عده‌ای می گویند در انتخابات همه آزاد هستند، هر کسی رای خودش را باید بدهد، و ممکن است افراد معاندی هم باشند که بخواهند از این فرصت استفاده بکنند و بگویند که حالا که نظر مقام رهبری به آقای الف است ما حتما به فرد دیگر رای بدهیم تا یک آسیبی به ایشان وارد بشود، لذا جامعه دچار تشنج می‌شود .



 

نایب رییس مجلس تاکید کرد: ما باید برای انتخابات سال آینده تلاش کنیم که آن پدیده دوباره تکرار نشود و دوباره عده‌ای راه نیفتند بگویند نظر مقام رهبری به فلان کس است و در نتیجه فضای جامعه را دو قطبی کنند و مشکلاتی شبیه آنچه در گذشته رخ داد به وجود بیاید.



 

وی در ادامه  در پاسخ به سؤالی، با بیان اینکه دولت در ایجاد فضای دو قطبی نقشی ندارد، گفت: معمولا گروههای سیاسی می‌توانند نقش داشته باشند و با نوع رفتار و نوع کاندیدای خودشان فضا را دو قطبی کنند. البته عرض کردم دو قطبی اگر صرفا به معنای رقابت انتخاباتی باشد و دو طرف اخلاق سیاسی را رعایت کنند مشکلی ایجاد نمی کند ولی دو قطبی از نوع آنچه که در سال 88 تجربه کردیم که متاسفانه اخلاق هم رعایت نشد و مراجع قانونی مربوط هم به وظیفه خود عمل نکردند، ‌به صلاح کشور نیست.



 

2929



       
کد N1524156

وبگردی