آفتاب

کشف دو گونه قارچ آسکومایست جدیددر دریاچه فوق شور ارومیه و میقان

کشف دو گونه قارچ آسکومایست جدیددر دریاچه فوق شور ارومیه و میقان

تهران- ایرنا - رئیس مرکزملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: تلاش های ما در این مرکز طی نمونه برداری های مختلف از دریاچه های فوق شور ارومیه و میقان منجر به کشف دو قارچ مهم Emericellopsis persica و Purpureocillium sodanum شده که بر اهمیت اکولوژیک و تنوع زیستی این مناطق تأکید دارد.

به گزارش روز دوشنیه ایرنا از مزمز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی افزود که این قارچ ها پتانسیل قابل توجهی از نظر فعالیت لیپولایتیک داشته و سوژه های بسیار جذابی برای انجام مطالعات گسترده ژنومیکس، ترانسکریپتومیکس، پروتئومیکس و متابولومیکس می باشند.
وی ادامه داد: سویه های این گونه های بومی در بانک میکروارگانیسم ها، یکی از کلکسیون های زیستی چهارگانه مرکز با شماره های دسترسی Emericellopsis persica IBRC-M 30046 و Purpureocillium sodanum IBRC-M 30175 نگهداری می شوند و قابل ارائه به کلیه محققان و دانشمندان می باشند.
وی در ادامه افزود: قارچ ها به دلیل پتانسیل های ژنتیکی و نوع متابولیسم خاص خود از توانایی های منحصر به فردی برای زندگی در شرایط استرس و خشکی برخوردارند که آنها را برای زیستن در شرایط سخت محیطی سازگار می نماید. سازگاری با شرایط خشکی و کم آبی حاکم بر دریاچه های فوق شور فشار غیر قابل تحملی را بر اکثر موجودات این نوع دریاچه ها تحمیل می نماید. بنابراین، با افزایش شوری آب بسیاری از اشکال حیات در این نوع دریاچه ها از بین رفته است یا اینکه از تنوع آنها کاسته می شود. علی رغم این شرایط سخت، زندگی میکربی از شایعترین نوع حیات در این نوع دریاچه ها بوده و تلاش ها برای معرفی تنوع زیستی این اکوسیستم ها همچنان ادامه دارد.
فاضلی با تأکید بر مأموریت مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در جمع آوری و نگهداری نمونه های زیستی کشور و معرفی ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور گفت: قارچ های کشف شده از این دریاچه ها نشان دهنده پیشرفت مرکز در راستای رسالت های تعریف شده و اکتشاف و ذخیره سازی منابع زیستی است.
دریاچه ارومیه چند سالی است که در خطر خشک شدن کامل قرار دارد و تلاش ها برای نجات این دریاچه بی نظیر ادامه دارد. ذخایر ژنتیکی و زیستی این دریاچه منابعی تکرار نشدنی هستند و محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در راستای معرفی اهمیت های بالای این اکوسیستمهای جذاب، دو گونه قارچ جدید را از این دریاچه ها با نامهای علمی قارچ Emericellopsis persica وقارچ Purpureocillium sodanum کشف نمودند.
در سال 1393 نیز محققان مرکز یک گونه قارچ به نام Neocamarosporium chichastianum را برای اولین بار از دریاچه ارومیه کشف کرده بودند. بنابراین Emericellopsis persica دومین گونه قارچ بومی دریاچه ارومیه است.
کشف میکروارگانیسم های جدید از دریاچه های فوق شور ارومیه و میقان، نوید اکتشافات بیشتری را از این اکوسیستم های مهم کشور می دهد.
علمی ** 1201 **2017
خبرنگار: عبدالکریم جبارپور*انتشاردهنده: زهره محتشمی پور
کد N1524080

وبگردی