آفتاب

ارزش بیمه روستاییان نسبت به سایر بیمه‌ها کمتر است

ارزش بیمه روستاییان نسبت به سایر بیمه‌ها کمتر است

ایلنا: وزیر بهداشت با اشاره به نیازهای خدماتی فراوان مردم و مشکلات دولت در تامین اعتبارات مورد نیاز، گفت: مردم از دولت، مجلس و نظام انتظار دارند که به مشکلات آنها توجه و برای حل آنها فکر کنند.

به گزارش ایلنا، سید حسن هاشمی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح مرکز جامع خدمات سلامت شهر گوگان از توابع شهرستان آذرشهر تبریز، اظهار داشت: مردم انتظار ندارند که تمامی مشکلات آنها در یک برهه زمانی مشخص حل شود اما اگر آنها تصور کنند که مسئولان کشور به آنها و مشکلاتشان فکر می کنند، رضایتمندی نسبی خواهند داشت.

[div dir='auto']

وزیر بهداشت از دانشگاه علوم پزشکی تبریز به عنوان یکی از برترین دانشگاه های کشور در حوزه های آموزشی، پژوهشی و به ویژه بهداشتی یاد کرد و گفت: استان آذربایجان شرقی بطور کامل تحت پوشش شبکه بهداشتی قرار گرفته یعنی به ازای هر 3 هزار نفر یک نفر مراقب سلامت، فعالیت دارد.

هاشمی با بیان اینکه برکات طرح ها و برنامه های بهداشتی در سالهای آینده مشخص و محسوس خواهد بود، افزود: 75 درصد از مرگ مردم استان آذربایجان شرقی به دلیل بیماری های غیرواگیر است و مراقبان سلامت می توانند با شناسایی بار بیماری ها، برای پیشگیری از مرگ و میر و معلولیت مردم تلاش کنند.

وزیر بهداشت از بهداشت و پیشگیری به عنوان سنگ بنای اقدامات وزارت بهداشت یاد کرد و گفت: درمان همواره پر هزینه و همواره با عوارض بوده اما برای پیشگیری از بیماری ها باید چنین مراکز بهداشتی در سراسر کشور ساخته شود.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به درخواست های مسئولان محلی برای تامین دستگاه های مورد نیاز، اظهار داشت: دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز این منطقه به زودی تامین می شود اما در مجلس، قانون سطح بندی خدمات تصویب شده که بر اساس آن، به عنوان مثال به ازای هر 400 هزار نفر جمعیت، باید یک دستگاه MRI مستقر شود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: متاسفانه یکی از مشکلات مهمی که بیرون از وزارت بهداشت است و من نتوانستم در دوره مسئولیت خود، آن را حل کنم، موضوع بیمه روستایی است زیرا ارزش آن از سایر بیمه ها و حتی بیمه سلامت ایرانیان کمتر است و اگر یک بیمار روستایی از مسیر ارجاع به مراکز درمانی شهری مراجعه نکند، باید تمام هزینه ها را بپردازد بنابراین از مجلس شورای اسلامی تقاضا دارم تا برای این مشکل که حداقل 23 میلیون نفر گرفتار آن هستند، راهکاری بیندیشد و هیچ تفاوتی بین بیمه روستاییان و سلامت نباشد.

هاشمی یادآور شد: نباید برای ثبت مهر پزشک در دفترچه بیماران روستایی برای ارجاع، زیاد سخت گیری کرد و اگر بیماری خواست به متخصص یا فوق تخصص از راهی به جز ارجاع، دسترسی داشته باشد هزینه ای را پرداخت کند و اگر از مسیر ارجاع به متخصص یا فوق تخصص مراجعه کرد، فرانشیزی از وی دریافت نشود.

وزیر بهداشت همچنین در حاشیه آغاز عملیات ساخت کانون دوستدار سالمند گوگان، ضمن ابراز خرسندی از استقرار شبکه بهداشت در استان آذربایجان شرقی و استقرار بهورزان در روستاها و مراقبان سلامت در مناطق شهری، گفت: تعداد پایگاه ها و مراکز جامع خدمات سلامت در این استان کامل است و مسئولان استانی و محلی خوشبختانه زمین مورد نیاز را در اختیار دانشگاه علوم پزشکی تبریز قرار دادند و این دانشگاه با سرعت در حال اتمام این پروژه ها است و امیدوارم که در سال آینده تمام مراکز بهداشتی استیجاری، ملکی شود.

هاشمی ابراز امیدواری کرد که پرونده های سلامت مردم در این استان در آینده الکترونیک شود تا هم مردم و هم پرسنل بهداشتی و درمانی بتوانند بیماری ها و به ویژه بیماری های غیرواگیر را کنترل کنند.

وزیر بهداشت گفت: کنترل بیماری ها و مرگ و میر مردم از طریق شبکه بهداشت امکان پذیر است و امیدوارم که شاهد توسعه کلینیک های ویژه و تخت های بیمارستانی باشیم.

دکتر هاشمی شرایط بهداشتی و درمانی استان آذربایجان شرقی را مطلوب عنوان کرد و افزود: نظام سلامت و بیمه کارآمد معمولا در دوره زمانی حداقل 10 ساله دچار تحول و بهبودی می شود و تبریز و سایر شهرهای این استان، زیرساخت های مناسبی دارند و مدل ویژه ای در دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای توسعه بهداشت و درمان طراحی شده که قابل تعمیم به کل کشور است.

وزیر بهداشت گفت: استان آذربایجان شرقی به دلیل پیشرو بودن در حوزه بهداشت و درمان از ستاد وزارت بهداشت، کمک های مناسبی دریافت می کند و امیدوارم که طرح تحول سلامت در دولت های آینده در این استان با قوت ادامه پیدا کند و کاستی های آن برطرف شود.

هاشمی ضمن تاکید بر لزوم همکاری سازمان ها و نهادهای مختلف با حوزه سلامت، خاطرنشان کرد: حوزه سلامت، سیاسی نیست و همواره مورد مطالبه مردم بوده است و هر اقدامی که انجام شود، جدا از انجام وظیفه، به عنوان امر خیر در کارنامه همه ثبت می شود.

 

کد N1523922

وبگردی