آفتاب

ایران از فناوری و امکانات فنی مدیریت آب بهره مند می شود

ایران از فناوری و امکانات فنی مدیریت آب بهره مند می شود

تهران-ایرنا-دبیرستاد توسعه فناوری های آب خشکسالی فرسایش و محیط زیست معاونت علمی ریاست جمهوری از انعقاد تفاهم نامه با شرکت فرانسوی با هدف انتقال فناوری و امکانات فنی منابع و مدیریت آب به ایران خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،حسینعلی بهرامی گفت: ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی فرسایش و محیط زیست از سال گذشته تفاهم­نامه­ای با هدف اجرای پروژه­های مشترک با شرکت فرانسوی سوئز منعقد کرده است.
وی افزود: این تفاهم نامه در قالب پنج بسته اجرا می شود که در بسته اول طرح جامع و برگزاری کارگاه های آموزشی، بسته دوم تحقیق در مورد آبهای ژرفی، بسته سوم تحقیق در مورد چشمه های دریایی آب شیرین در قلمرو آبی ایران در دریای عمان و خلیج فارس، بسته چهارم نمک زدایی و بسته پنجم استحصال آب باران و کاهش تبخیر فعالیت می شود.
دبیر ستاد توسعه فناوری های آب خشک سالی فرسایش و محیط زیست معاونت علمی با اشاره به در نظر گرفتن شش کارگاه آموزشی در بسته اولیه گفت: شش کارگاه با عناوین مدیریت جامع آب و حوزه آبخیز؛ روش­های نمک­زدایی و سیاست مناسب برای کشور؛ تکنولوژی های تیمار فاضلاب، استفاده مجدد، بازیابی انرژی؛ کارایی شبکه شهری، تکنولوژی های پیشرفته، روش های جدید در کشاورزی، کشاورزی مؤثر در مناطق خیلی خشک، مدیریت خشکسالی و حالت ارتجاعی تغییر اقلیم در نظر گرفته شده است.
به گفته بهرامی، بر اساس این تفاهم نامه قرار است در مسیر انتقال تکنولوژی و منابع اطلاعات فنی، بخش­های مختلفی که متکی به دانش بومی می­باشد با استفاده از متخصصین داخلی به انجام برسد و آن بخش­هایی که از توان محققین داخلی خارج است با هدف انتقال تکنولوژی از کارشناسان سوئز استفاده شود. حتی در این راه دانشجویان دوره دکتری نیز همکاری می کنند.
وی تصریح کرد: طی آخرین مذاکرات نتایجی حاصل شد که برنامه ریزی و فازبندی های اجرایی این طرح در دست اقدام است. این طرح شامل شناسایی آب های عمیق در ایران می شود.
بهرامی ادامه داد: در حالی­که ما با کمبود آب مواجه هستیم برخی حوزه­های آبخیز ما از طریق جریان­های عمیق به صورت طبیعی تأمین کننده آب برخی کشورهای دیگر هستند که شناسایی این پتانسیل­ها صرف­نظر از بهره­برداری یا عدم بهره­برداری در دستورکار این ستاد می­باشد.
علمی**1023**1440
دریافت کننده:ابوالقاسم تیموری **انتشاردهنده: معصومه گلشن
کد N1523899

وبگردی