آفتاب

تصویب رشته مددکاری اجتماعی در مراحل نهایی

تصویب رشته مددکاری اجتماعی در مراحل نهایی

ایلنا: رئیس کارگروه علوم اجتماعی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با بیان اینکه رشته مددکاری اجتماعی در مراحل نهایی تدوین و تصویب قرار دارد، از همکاری نکردن دانشکده های مربوطه در تدوین سایر رشته‌های علوم اجتماعی گلایه کرد.

به گزارش ایلنا، غلامرضا جمشیدی ها با اشاره به تداوم فعالیت های کارگروه در نیمه نخست سال جاری در راستای تدوین برنامه درسی چهار رشته در نظر گرفته شده برای دوره کارشناسی این رشته، گفت: هنوز نتوانسته ایم هیچ کدام از برنامه های کارشناسی علوم اجتماعی را به تصویب برسانیم و از این میان تنها برنامه رشته مددکاری اجتماعی به مراحل نهایی رسیده است.

وی با اشاره به این که کمیته فرعی کارگروه علوم اجتماعی در زمینه مددکاری اجتماعی در واقع گروه مربوطه دانشگاه علامه طباطبایی بوده است، افزود: فعالیت های مربوط به این زمینه منظم تر از سایر گروه ها پیش رفته و در حال حاضر عناوین درسی، سرفصل ها و منابع تعیین شده و این برنامه پس از بررسی نهایی در کارگروه، برای تصویب به شورای تحول ارائه خواهد شد.

جمشیدی ها، با بیان این که در سه رشته دیگر جامعه شناسی، مردم شناسی و برنامه ریزی، تعاون و رفاه اجتماعی هنوز چیزی به کارگروه تحویل داده نشده، اظهار کرد: مردم شناسی مشخصاً به گروه مربوطه دانشگاه تهران تحویل شده و مقرر بوده که دیگر مراکز نیز با گروه مردم شناسی این دانشگاه همکاری کرده و برنامه کارشناسی آن را تدوین کنند، اما هنوز چیزی به کارگروه علوم اجتماعی شورای تحول تحویل داده نشده است.

رئیس کارگروه علوم اجتماعی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی ادامه داد: برنامه رشته برنامه ریزی، تعاون و رفاه اجتماعی نیز قرار شده که با کار مشترک دانشگاه های تهران و علامه طباطبایی تدوین شود، که بنا به وعده داده شده در آینده نزدیک این برنامه تحویل داده خواهد شد.

جمشیدی ها، در مورد وضعیت برنامه رشته جامعه شناسی نیز بیان کرد: بر اساس تصمیم اتخاذ شده، رشته پژوهشگری به رشته جامعه شناسی تغییر عنوان داده شد و ما از دانشگاه های مختلف به ویژه دانشگاه تهران به دلیل مرجعیت و قدمت در این زمینه خواستیم که برنامه های خود را ارائه کنند، اما هیچ یک از دانشگاه ها در این زمینه کاری انجام ندادند.

رئیس کارگروه علوم اجتماعی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی افزود: کاری که ما انجام دادیم این بود که از طریق وزارت علوم از دانشگاه ها به ویژه دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بخواهیم که بیایند و اقدام کنند، اما هیچ اقدامی انجام ندادند.

وی با بیان این که به دلیل همراهی نکردن دانشگاه ها، خود کارگروه به تدوین برنامه این رشته ورود کرده است، اظهار کرد: پس از این که دانشگاه ها کاری صورت ندادند ما خود فهرست جدید عناوین درسی این رشته را تدوین کردیم و قرار است که درس های تعریف شده را به نظرخواهی دانشگاه ها بگذاریم و پس از نهایی سازی این مرحله وارد تعریف سرفصل ها و مراحل بعدی آن شویم.

وی در مورد این که آیا با توجه به زمانبر بودن تدوین برنامه ها هماهنگی های لازم برای این اقدام از سوی دانشگاه ها مانند در نظر گرفتن بودجه انجام شده بود، گفت: ممکن است موانع این چنینی نیز وجود داشته باشد، اما در هر صورت بازنگری در برنامه های درسی و سرفصل ها وظیفه خود دانشگاه ها و اعضای هیئت علمی است و آنها باید در این زمینه پیشقدم باشند.

به گزارش روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی افزود: دانشگاه ها در انجام وظایف خود کوتاهی می کنند و اگر ما هم به این موضوع وارد شده ایم در واقع داریم کاری را که وظیفه آنهاست انجام می دهیم.

 

کد N1523815

وبگردی