آفتاب
در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

هزینه سفره ۲ روزه به مشهد؛ ۱ میلیون/ آمارهای گردشگران خارجی درست نیست

هزینه سفره ۲ روزه به مشهد؛ ۱ میلیون/ آمارهای گردشگران خارجی درست نیست

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفا‌تر خدمات مسافرتی با انتقاد از بی‌برنامگی مسئولان در حوزه گردشگری به مشکلات این حوزه اشاره کرد و گفت: متاسفانه برای تبلیغات و جذب گردشگر خارجی اقدامی انجام نداده‌ایم.

محمد حسن کرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد تاثیر تغییر شرایط اقتصادی در دولت یازدهم بر رونق گردشگری در کشور گفت: اینکه وضعیت اقتصادی تفاوت کرده، ادعای دولت است که بخشی از آن واقعی و بخشی دیگر تبلیغاتی است، اما این ادعا با آنچه در بازار رخ می‌دهد و مردم به طور مستقیم با آن در ارتباط هستند، تفاوت می‌کند.

وی توضیح داد: بطور مثال، نرخ هتل‌های ما هرساله گران‌تر می‌شود، چرا که هزینه‌های تمام شده در هتل نیز هر سال زیاد‌تر می‌شود و هتلداران مجبور هستند؛ نرخ‌هایشان را بالا ببرند و چه کسی باید این هزینه را بدهد؟ واقیت این است که مصرف کننده باید این هزینه‌ها را بپردازد، اما مگر درآمد مردم چقدر افزایش پیدا می‌کند که این توازن برقرار شود.

کرمانی افزود: اکنون اگر یک نفر بخواهد؛ ۲ روز به مشهد برود؛ باید ۱ میلیون تومان هزینه کند، مگر درآمد عمومی مردم چقدر است که بتوانند برای ۲ روز این مقدار هزینه کنند؟

وی با بیان اینکه میزان مالیات دریافتی توسط دولت سرسام آور شده‌است، اظهار کرد: این مشکلات سبب شده است که ما در شرکت‌ها و دفا‌تر خدمات مسافرتی مجبور به تعدیل نیرو شده‌ایم، اینکه تنها شعار داده شود که گردشگری را رونق می‌دهیم، دردی را دوا نمی‌کند. در کشورهایی که این برنامه در دستور کار قرار گرفت؛ برنامه‌ریزی ملی هم صورت پذیرفت نه اینکه در حرف باقی بماند.

کرمانی با اشاره به اینکه درآمد گردشگری در این سال‌ها رونق مورد نیاز را نداشته است، اظهار کرد: البته اگر گردشگری را به صورت مجرد بررسی کنیم؛ یک درصدی بهبود وضعیت داشته‌است، اما نبود نظام آماری و دسترسی به اطلاعات آزاد ما را از یک تحلیل درست و غیرسیاسی محروم می‌کند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفا‌تر خدمات مسافرتی در مورد میزان گردشگران خارجی که به کشور می‌آیند، اظهار کرد: تعداد گردشگران ورودی ما تغییر کرده و مقداری افزایش داشته است، اما باید توجه کنیم که برای دستیابی به آنچه مدنظر است؛ باید تعریف درستی از گردشگر بر اساس نیاز خود ارائه کنیم؛ اگر افرادی برای کارهای مربوط به نفت، گاز و.. مسائل کاری می‌آیند؛ نمی‌توان آن‌ها را گردشگر دانست، حساب کردن این افراد در میان گردشگران آمارسازی است.

وی ادامه داد: گردشگر کسی است که به ایران می‌آید، چند اثر تاریخی را می‌بیند یا به چند شهر سفر می‌کند و پول وارد کشور می‌کند، اما کسی که مهمان ماست با دعوت ما می‌آید و هزینه‌هایش هم برعهده ماست؛ این گردشگر به حساب نمی‌آید، برای همین نباید آمارسازی کنیم.

کرمانی افزود: در مورد اینکه ما چقدر برای افزایش گردشگر خارجی تلاش کردیم باید بگویم هیچ، افزایش تعداد گردشگران به خاطر شرایط به وجود آمده در منطقه است، اکنون همه کشورهای منطقه جو ناآرامی دارند و مقصد سفر دیگری در منطقه به جز ایران نیست، بنابراین طبیعی است که بخشی از گردشگران به سمت ما بیایند، اما ما هیچ کار تبلیغاتی انجام ندادیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری شعار‌ها بیش از عمل و برنامه ریزی‌هاست، ادامه داد: زمانی که در روابط میان ترکیه و روسیه مشکل به وجود آمد، اظهارات زیادی مطرح شد که ما می‌خواهیم گردشگران روس را به ایران بیاوریم، هرچند که کار‌شناسان گفتند؛ ایران مقصد مناسبی برای گردشگران روس نیست، اما گفتند؛ بخشی از آن‌ها به ایران می‌آیند. اکنون آیا آمدند؟ حال ۵ درصد از آن جمعیت ۲۰ میلیونی که قرار بود به ایران بیایند، کجا هستند؟ این اتفاقات نیفتاد، زیرا ما تنها حرف می‌زنیم، اما برنامه‌ای نداریم.

کرمانی گفت: لازمه افزایش گردشگران خارجی  این است که ما باید جاذبه‌های گردشگریمان را به مردم دیگر کشور‌ها معرفی کنیم و باید بودجه برای آن تخصیص یابد. دیگران هم هزینه کردند و کاشتند که امروز درو می‌کنند.

رئیس انجمن صنفی دفا‌تر خدمات مسافرتی توضیح داد: کسانی که اکنون به ایران می‌آیند یا خودشان جاذبه‌های گردشگری این کشور را پیدا کردند یا اغلب افراد بسیار مسن هستند که همه جا را گشته‌اند و گفته‌اند؛ حال که همه جا را دیده‌ایم؛ ایران را هم ببینیم، اما از نسل جوان گردشگران خارجی خبری نیست، زیرا جزء برنامه ما نیستند؛ فضای مناسب برای آن‌ها نداریم؛ فرهنگ دست اندرکاران تغییر نکرده؛ اظهار نظرهای سیاسی و نامربوط تصویر ما را مشوش می‌کند؛ ضد تبلیغات می‌کنیم و هر ناآگاهی بر خلاف مصالح ملی اظهارنظر می‌کند؛ همه این‌ها سبب می‌شود که علاوه بر اینکه بودجه و سرمایه‌گذاری برای جذب گردشگر خارجی و تبلیغات برای کشورمان نکنیم؛ بلکه دولت نیز در پس یک پرده احتیاط قرار گیرد؛ در مجموع باید بگویم که در حوزه گردشگری حرف زیاد و فرصت‌ها کم است.

کد N1523755

وبگردی