آفتاب

بررسی ابهام ها در خصوص تاجگذاری ولیعهد تایلند

بررسی ابهام ها در خصوص تاجگذاری ولیعهد تایلند

ایرنا نوشت: تخت پادشاهی تایلند از هفته گذشته و پس از مرگ پادشاه این کشور خالی مانده و اکنون با توجه به شرایط سیاسی فعلی این کشور جنوب شرق آسیا و زندگی شخصی ولیعهد، فردی که قرار است بر این تخت تکیه زند، در ابهام است.

با درگذشت پادشاه تایلند، غم و اندوه غیرقابل پیش بینی در سراسر این کشور حاکم شد و علاوه بر مردم تایلند، کشورهای همجوار نیز با مردم تایلند ابراز همدردی کردند.

اما آنچه که اکنون بیش از مرگ پادشاه این کشور، باعث تعجب بسیاری از مردم تایلند شده است تاخیر در مراسم تاجگذاری ولیعهد است تا کرسی پادشاهی خالی نماند.
'هومیبول آدولیادج' پادشاه تایلند که روز پنجشنبه گذشته در سن 88 سالگی درگذشت، در 28 دسامبر سال 1972 ولیعهد خود را برگزیده بود و براساس رویه گذشته، رئیس مجمع ملی قانونگذاری تایلند اکنون باید براساس قانون و سنت، ولیعهد را برای مراسم تاجگذاری دعوت کند.
اما این دعوت به دلایلی پس از نشست دوجانبه 'پرایوت چان اوچا' نخست وزیر فعلی تایلند و ولیعهد این کشور انجام نشده و به اعضای مجمع ملی قانونگذاری تایلند گفته شد پادشاه بعدی در زمان حاضر فراخوانده نمی شود.
اعضای این مجمع نیز پنجشنبه شب هفته گذشته برای احترام به پادشاه متوفی این کشور تنها 9 دقیقه سکوت کردند و به خانه هایشان بازگشتند.
اگرچه کودتای سال 2014 در تایلند منشور سال 2007 را منسوخ کرده بود، اما بخش مرتبط با پادشاه را همچنان به عنوان مرجع حفظ کرد، و اکنون نباید مشکل خاصی در ارتباط با معرفی ولیعهد به عنوان پادشاه وجود داشته باشد.
در حالت عادی، مراسم جانشینی باید به صورت فوری و پس از مرگ پادشاه صورت گیرد. برای نمونه، در نهم ژوئن سال 1946، از 'هومیبول آدولیادج' به صورت رسمی در جلسه شب پارلمان دعوت شد که تاج پادشاهی را دریافت کند، اگرچه این زمان درست مصادف با زمانی بود که برادر بزرگ تر وی به طور مرموزی در تختخواب خود به ضرب گلوله کشته شد.
پادشاه جوان در آن زمان هنوز آمادگی این منصب را نداشت، اما با این حال این منصب را پذیرفت و برای ادامه تحصیلات خود چهار سال را در سوئیس گذراند و در این زمان نیز به عنوان پادشاه رسمی تایلند شناخته می شد.
اما اکنون ولیعهد تایلند اعلام کرده است قصد دارد با مردم در فوت پدر خود عزاداری کند و پس از آن منصب پادشاهی را دریافت کند. این موضوع که چه هنگام عزاداری وی پایان می یابد مشخص نیست، اما 'ویسانو کری-نگام' معاون نخست وزیر تایلند گفته است این اتفاق می تواند هر زمانی که ولیعهد احساس آمادگی کند، رخ دهد.
معاون نخست وزیر تایلند همچنین تاکید کرده است که ولیعهد قصد ندارد تا پیش از یک دوره یکساله عزاداری رسمی مراسم تاجگذاری را انجام دهد.
خلاء قدرت در تایلند که پادشاه آن فوت کرده است، اکنون این سئوال را مطرح می کند که چه کسی قدرت واقعی را در اختیار دارد و چرا ولیعهد حاضربه انجام مراسم تاجگذاری نیست. آیا موضوعات سیاسی عامل این تاخیر هستند و یا اینکه زندگی شخصی ولیعهد که در سال های گذشته همواره به دلایل مختلف مورد توجه بوده، اکنون دست اندازی در مسیر دستیابی به تاج و تخت محسوب می شود؟
اگرچه پادشاه تایلند از قدرت چندانی برخوردار نیست، اما در عمل سلطنت وی برای یک دوره طولانی باعث تاثیرگذاری اش در عرصه های مختلف سیاسی این کشور می شود.
نبود پادشاه در تایلند از سوی دیگر باعث می شود قدرت وی بر اساس قانون کاخ سلطنتی به رئیس شورای خبرگان پادشاه برسد که در حال حاضر این سمت بر عهده 'پریم تینسولانوندا' است که یکی از مشاوران نزدیک و تاثیرگذار پادشاه متوفی این کشور بوده است.
وی به عنوان نایب السلطنه وظایف مهمی همچون تایید قانون اساسی را که پیش نویس آن توسط حکومت نظامی تهیه شده بود در یک ماه آینده بر عهده دارد، که انجام این امر مستلزم مشاوره نزدیک با ولیعهد است.
اگرچه ممکن است برخی از اتفاقات سیاسی تایلند در حال حاضر، بحث پادشاهی این کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده باشد، اما بعید به نظر می رسد دولت نظامی که همواره خود را نسبت به پادشاه وفادار اعلام کرده است، قصد داشته باشد در مسیر پادشاهی این کشور مشکلاتی ایجاد کند.

49261

کد N1523733

وبگردی