آفتاب

بازگشت 200هزار مترمربع از اراضی شمال گلستان به منابع طبیعی

بازگشت 200هزار مترمربع از اراضی شمال گلستان به منابع طبیعی

گرگان -ایرنا-رئیس دادگستری گمیشان از رفع تصرف 200هزار مترمربع از اراضی ملی در مناطق شمالی استان گلستان خبر داد و گفت: این اراضی به بیت المال و منابع طبیعی شهرستان بازگردانده شد.

محمد تازیکی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: پیرو گزارش و طرح شکایت اداره منابع طبیعی محل در خصوص تصرف عدوانی 20 هکتار از اراضی ملی در مناطق شمالی استان گلستان (شمال آق قلا) مرجع قضایی شهرستان گمیشان اقدامات لازم را در دستور کار قرار داد و در راستای صحت و سقم موضوع؛ تحقیق از محل صورت گرفت.
وی اضافه کرد: با بررسی اسناد مالکیت اداره شاکی و نیز نظریات کارشناسی اتهام انتسابی به متهم پرونده محرز و مسلم تشخیص داده شد و پس از صدور حکم قضایی طی صورتجلسه ای از این ملک رفع تصرف و به بیت المال بازگردانده شد.
رئیس شعبه اول دادگاه عمومی گمیشان، مبارزه با پدیده زمین خواری و تصرف اراضی ملی را یکی از اولویت های مرجع قضایی شهرستان دانست و افزود: در این حوزه دو راهبرد در دستور کار قرار دارد که شامل رسیدگی قاطع و برخورد جدی و قانونی با این پدیده و شناسایی زمین خواران و سوء استفاده کنندگان از این مقوله است.
وی تاکید کرد: برخورد قانونی و قضایی با این متخلفان وفق مقررات و قاطعانه خواهد بود.
تازیکی اظهار داشت: برای مبارزه با زمین خواری جدیت ارگان های دخیل مانند شهرداری، منابع طبیعی، محیط زیست، جهاد کشاورزی، ثبت اسناد و املاک، فرمانداری، مدیران بخش انرژی ضروری است و باید این نهادها جدیت بیشتری داشته و این موضوع را دغدغه خود قرار دهند.
رئیس دادگستری گمیشان اضافه کرد: اراضی ملی جزو ثروت های عمومی کشور است و هیچکس حق دست اندازی و سوء استفاده از این موارد را نخواهد داشت.
وی به نقش ارزنده مردم در برخورد با تخلفات و تصرفات در حوزه اراضی ملی اشاره کرد و افزود: مردم می توانند اطلاعات و شکایات خود را در خصوص زمین خواری و تصرف اراضی ملی به مسئولان ذیربط اطلاع دهند که در این زمینه شماره های 1504 و 1540 نیز در خدمت مردم است.
به گزارش ایرنا بخشی از اراضی زراعی و مرتعی شمال و غرب شهرستان آق قلا واقع در شمال استان گلستان در حوزه قضایی شهرستان گمیشان واقع است.
در دهه اول مهرماه نیز با رای شعبه اول دادگستری گمیشان 46هکتار از اراضی ساحلی شهرستان پس از 35سال به منابع طبیعی و بیت المال بازگردانده شد.
در بحث زمین خواری و تصرف سواحل در گلستان شهرستان های مختلف از جمله گرگان، کلاله، بندرگز ،گمیشان و علی آباد از نقاط آسیب پذیر هستند، دورافتادگی از مرکز استان، بالا بودن قیمت زمین، موقعیت اراضی، ساحلی بودن و آب و هوای مناسب از دلایل تصرف غیر قانونی اراضی در استان است.
گلستان واقع در شمال ایران دارای یک میلیون هکتار مرتع و دشت، 450 هزار هکتار جنگل و حدود 700هزار هکتار اراضی کشاورزی است
گمیشان با دارا بودن بیش از 67 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گلستان ودر همسایگی کشور ترکمنستان واقع است.
7333/1648
انتشار دهنده: پری سالارنیا
کد N1523553

وبگردی