آفتاب

توسعه کشت گیاهان دارویی در 500 هزار هکتار از اراضی کشور تا 10 سال آینده

توسعه کشت گیاهان دارویی در 500 هزار هکتار از اراضی کشور تا 10 سال آینده

مجری طرح توسعه کشت گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سطح زیر کشت صنعتی گیاهان دارویی تا پایان امسال به 49 هزار هکتار افزایش می یابد.

به گزارش ایلنا، پیمان یوسفی آذر با اشاره به اینکه هم اکنون از 40 هزار هکتار سطح زیرکشت صنعتی گیاهان دارویی حدود 147 هزار تن گیاه برداشت می شود ، افزود: در طرح توسعه کشت صنعتی گیاهان دارویی برای افزایش 9 هزار هکتاری سطح زیرکشت 862 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

مجری طرح توسعه کشت گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی همچنین از تدوین و تصویب برنامه اقتصاد مقاومتی در زمینه توسعه کشت گیاهان دارویی خبر داد و افزود: براساس این برنامه 10 ساله قرار است 20 گونه گیاه دارویی در 500 هزار هکتار از اراضی و مراتع کشت و تولید شود.

یوسفی آذر درباره اجرای طرح بهره برداری اصولی از گیاهان دارویی در مراتع کشور گفت: با توجه به خشکسالی های پی در پی و چرای دام در مراتع ، به منظور حفظ این عرصه ها طرح بهره برداری در پنج میلیون و 500 هزار هکتار از عرصه ها اجرا می شود.

وی افزود : بر اساس این طرح برداشت گیاهان دارویی تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی انجام خواهد شد تا اجازه ندهیم گیاهی به معرض انقراض برسد.

مجری طرح توسعه کشت گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی همچنین ایجاد و توسعه صنایع فرآوری و بسته بندی استاندارد این گیاهان را شرط ضروری اجرای طرح های توسعه کشت بهره برداری و صادرات دانست و گفت: بهتر است به جای توجه به صنایع غیراقتصادی با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی به صنعت گیاهان دارویی بپردازیم این صنعت با توجه به ارزآوری بسیار بالایی که دارد گل سرسبد برنامه اقتصاد مقاومتی است چون تمام تولید این گیاهان در داخل انجام می شود.

یوسفی آذر افزود: ارزش صادرات گیاهان دارویی بدون محاسبه ارزش صادراتی زعفران و گل محمدی حدود 150 میلیون دلار است.

وی تاکید کرد: اجرای استاندارد، فرآوری و بسته بندی مناسب می تواند میزان ارزش صادرات گیاهان دارویی را افزایش دهد.

مجری طرح توسعه کشت گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: هم اکنون ستاد ویژه ای برای تدوین استاندارد گیاهان دارویی با همکاری سازمان ملی استاندارد ، وزارت بهداشت و درمان و وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده است تا استانداردها تدوین و تعیین شود.

یوسفی آذر همچنین از تصویب استاندارد زعفران خبر داد و افزود: استاندارد کشت، تولید، فرآوری و بسته بندی زعفران به زودی اعلام می شود.

وی درباره حمایت وزارت جهاد کشاورزی از زارعان گفت: وزارتخانه تمام نهاده های مورد نیاز مانند بذر، قلمه، نشاء، نهال و کود را برای کشاورزان تامین می کند و تسهیلات مورد نیاز را در اختیار آنان قرار می دهد.

مجری طرح توسعه کشت گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی تولید و تجارت این گیاهان را سرمایه گذاری پایدار توصیف کرد و افزود: براساس پیش بینی بانک جهانی ارزش صادرات گیاهان دارویی در جهان تا سال 2050 از 150 میلیارد دلار کنونی به 5 هزار میلیارد دلار خواهد رسید و این ارقام نشان می دهد توجه به این بخش اشتغال زا و ارزآور است.

وی گفت: مرکز تجارت جهانی نیز در گزارش سالانه خود سرمایه گذاری در بخش گیاهان دارویی را سرمایه گذاری پایدار اعلام کرده است.

 

کد N1523124

وبگردی