آفتاب

تربیت مربیان شغلی ویژه نابینایان و ناشنوایان در دستور کار بهزیستی

تربیت مربیان شغلی ویژه نابینایان و ناشنوایان در دستور کار بهزیستی

ایلنا: معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور همزمان با روز جهانی عصای سفید در برنامه زنده «روی خط خبر» کشور از تربیت مربیان شغلی در سال جاری خبر داد و گفت: اکنون ۱۰ مرکز کاریابی ویژه نابینایان و ناشنوایان بطور آزمایشی راه‌اندازی شد که امیدواریم سال آینده نسبت به گسترش آن در سراسر کشور اقدام کنیم.

به گزارش ایلنا، «حسین‌ نحوی‌نژاد» معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور همزمان با روز جهانی عصای سفید در برنامه زنده «روی خط خبر» با بیان اینکه روز جهانی شرایطی را فراهم می‌کند که مشکلات و خواسته‌های آن گروه خاص مدنظر سیاست‌گذاران قرار بگیرد، گفت: بحث اشتغال و ایجاد کار مولد برای زندگی مستقل، معضل اصلی برای کل معلولان کشور، به ویژه نابینایان و ناشنوایان است؛ از طرفی جامعه با عدم باور و نبود آگاهی این مشکل را تشدید می‌کند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، افزود: وظیفه بدنه دولت از جمله ما آگاهی دادن به مردم است و یکی از بحث‌های بهزیستی، پرداخت تسهیلات و سهمیه 3 درصد بوده است؛ بحثی در قانون درخصوص سهم 3 درصد از استخدام‌های دولتی مربوط به معلولان باشد که متاسفانه آنگونه که شاید و باید محقق نشده است؛ چراکه در سال‌های اخیر کوچک کردن دولت مانع اجرای این طرح شده است. البته بعضی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها همچون آموزش و پرورش تمکین نکردند.

وی با اشاره به اینکه ارائه تسهیلات بانکی نیز مشکلات این عزیزان را حل نمی‌کند، اذعان کرد: محدود بودن اعتبار تسهیلات و هزینه‌بر بودن ایجاد شغل در کشور سبب بی‌ثمری این امر می‌شود و عدم هماهنگی بانک با نظام ایجاد اشتغال شرایطی را پیش پای نابینایان و کم‌بینایان می‌گذارد که در بسیاری از موارد دسترسی آنها به تسهیلات کمتر می‌شود.

نحوی‌نژاد با بیان اینکه سال گذشته در بازنگری قانون جامع حمایت از معلولان ایجاد صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی برای معلولین را پیشنهاد دادیم، افزود: امیدواریم در صورت تصویب بتوانیم مشکل ضمانت این عزیزان را در این صندوق مرتفع و کارفرمایان را در راستای بکارگیری معلولان حمایت کنیم.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از تربیت مربیان شغلی در سال جاری خبر داد و گفت: ضمن مهارت‌سنجی سبب ایجاد مهارت خاص در این گروه خواهد شد؛ اکنون 10 مرکز کاریابی ویژه نابینایان و ناشنوایان بطور آزمایشی راه‌اندازی شد که امیدواریم سال آینده نسبت به گسترش آن در سراسر کشور اقدام کنیم.

وی عدم دسترسی شهری و نبود مناسب‌سازی مراکز مهارت‌آموزی را یکی از موانع و محدودیت‌های ایجاد اشتغال عنوان کرد و گفت: ما جزء 40 کشور دارای قانون حمایت از معلولان هستیم منتها در قانون محل اعتبار اجرای این مهم مشخص نشده است و چون اکنون در قالب طرح از سوی مجلس ارائه شده به راحتی نهادها و سازمان‌ها شانه تهی می‌کردند که سال گذشته در بازنگری الزامات و ... مشخص شده است.

نحوی‌نژاد با بیان اینکه80 درصد علل ایجاد نابینایی و کم‌بینایی قابل پیشگیری است، گفت: هر ساله80 درصد کودکان 3 تا 6 سال مورد غربالگری بینایی می‌شوند که از 550 هزار نفر با معلولیت بینایی 135 هزار نفر نابینای مطلق هستند که از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در پایان با بیان اینکه 10.5 درصد از جمعیت معلولین شناسایی شده در کشور را گروه کم بینایان و نابینایان تشکیل می‌دهند، یادآور شد: 40 درصد دانشجویان معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور در این گروه قرار دارند و این مساله نشان‌دهنده توانایی این قشر در رسیدن به تحصیلات عالیه و شرایط مساعد در صورت تامین امکانات برای این گروه است

 

کد N1522940

وبگردی