آفتاب

مقام سازمان بهزیستی:سیاست ما نگهداری کودکان در بهزیستی نیست

مقام سازمان بهزیستی:سیاست ما نگهداری کودکان در بهزیستی نیست

شیراز- ایرنا- مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت:درحال حاضر سرپرستی 24 هزار کودک در کشور به سازمان بهزیستی واگذار شده است اما سیاست ما نگهداری کودکان در مراکز بهزیستی نیست.

به گزارش ایرنا محمد نفریه یکشنبه درپنجمین نشست منطقه ای هم اندیشی اجرای قانون حمایت ازکودکان بی سرپرست و بدسرپرست درشیراز بیان کرد:هدف ما این است که کودکان و نوجوانان در دامان خانواده بزرگ شوند. وی ادامه داد: به همین دلیل در مرحله نخست خانواده های سببی و نسبی بچه ها شناسایی و برای نگهداری انتخاب می شوند که در این صورت سازمان بهزیستی برای نگهداری هر بچه ماهیانه 270 هزار تومان به خانواده های سببی و نسبی کمک مالی می کند.
وی بابیان اینکه مراکز نگهداری کودکان ونوجوانان بهزیستی مناسب ودر حدبالاست گفت: سیاست سازمان بهزیستی بزرگ شدن کودکان و نوجوانان در خانواده است زیرا معتقدیم متوسط ترین خانواده ها نیز شرایطی بهتر از مجهزترین مراکز ما دارند.
نفریه عنوان داشت: فرزند خواندگی یکی از کارهای سازمان بهزیستی است که بر اساس آمار سال 94 تعداد هزار و 500 فرزند به صورت فرزند خواندگی به متقاضیان واگذار شده است.
وی با بیان اینکه 80 درصد فرزندان تحت پوشش سازمان بهزیستی بد سرپرست هستند افزود:14 هزار در قالب خانواده های جایگزین سببی و نسبی و یا فرزند خواندگی قرار دارند و 9 هزار و 900 کودک نیز در مراکز بهزیستی در کشور نگهداری می شوند.
نفریه گفت: در حال حاضر برای هر فرزند بی سرپرست در بهزیستی کشور، هفت و نیم خانواده متقاضی برای واگذاری سرپرستی است و استان های کرمان، تهران و خراسان رضوی بیشترین کودکان بی سرپرست تحت پوشش سازمان بهزیسی را دارند.
مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور اظهارداشت: این سازمان هم اینک در کل کشور 580 مرکز نگهداری از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست دارد که 540 مرکز توسط خیریه ها، سازمان های مردم نهاد و یارانه های بهزیستی گرداننده می شود و بقیه را مراکز غیر دولتی اداره می کنند.
وی با بیان اینکه در هر مرکز ما بین 15 تا 20 بچه نگهداری می شود اضافه کرد: همچنین از این تعداد مراکز نیز 34 مرکز شیرخواران است که توسط بخش دولتی اداره می شود.
او ادامه داد: قانون حمایت کودکان بی سرپرست و بد سرپرست مربوط به سال 53 بود که در دوره جدید این قانون اصلاح و بازنگری شد.
وی گفت: این قانون سال 92 تصویب و سال 94 برای اجرایی شدن ابلاغ شده است که تاکنون 17 ماده و 17 تبصره این قانون هنوز کاملا اجرایی نشده است که برگزاری نشست های منطقه ای نیز با هدف هماهنگی بیشتر و رفع نواقص این قانون در بخش اجرا انجام می شود.
او بیان کرد: این قانون از زمان مصوب و اجرایی شدن تاکنون روند مناسبی در بخش تسهیل واگذاری فرزندان ایجاد کرده است که اگر تمام این قانون اجرایی شود شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.
نفریه اظهارداشت: در قانون جدید حمایت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست خلع ید خانواده ها به معنای اثبات کردن عدم صلاحیت خانواده های کودکان بد سرپرست موضوع حساسی است و شاخص ها در این زمینه باید معرفی شود.
وی ادامه داد: امروز وضعیت فرهنگی مردم ما برای فرزند خواندگی کودکان بی سرپرست بسیار بهتر از گذشته است و امیدواریم در چند سال آینده نیز شرایط نگهداری و فرزند خواندگی کودکان بد سرپرست نیز بهبود پیدا کند و خانواده ها ازاین موضوع نیز استقبال کنند.
پنجمین نشست منطقه ای هم اندیشی اجرای قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست با حضور کارشناسان استان های ایلام، بوشهر، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد و فارس در شیراز برگزار شد.
خبرنگار: فاطمه هاشمی نیک ** انتشار دهنده: غلامرضا مالک زاده
3002 /1876
کد N1522884

وبگردی