آفتاب
مدیر موسسه فرهنگی «کساء»:

اعلام جزییات سوگواره موسیقایی «چهلمین روز»/ «حریم حرم» تدوین شد

اعلام جزییات سوگواره موسیقایی «چهلمین روز»/ «حریم حرم» تدوین شد

مدیر موسسه فرهنگی هنری «کساء» با اشاره به جزییات برگزاری نخستین سوگواره موسیقایی «چهلمین روز» از تولید و انتشار آلبوم «حریم حرم» با حضور خوانندگان جوان سخن گفت.

محسن تهرانی مدیر موسسه فرهنگی هنری «کساء» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اهداف این موسسه و برگزاری نخستین سوگواره موسیقایی «چهلمین روز» بیان کرد: موسسه فرهنگی هنری «کساء» بیش از سه سال است که به صورت رسمی فعالیت خود را در حوزه های تخصصی شعر، موسیقی، سرود و نماهنگ آغاز کرده است. البته در سال های قبل تر فعالیت هایی را به صورت جسته و گریخته انجام می دادیم که در قالب آثار متفاوت به مخاطبان ارائه می شد اما با توجه به اینکه همه می دانیم فعالیت های جزیره ای اینچنینی نمی تواند پاسخ لازم را از سوی مخاطب دریافت کند بنابراین ترجیح دادیم منسجم و هدفمند وارد این فضا از هنر انقلاب اسلامی شویم.

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در همکاری با هنرمندان و شاعران توضیح داد: ما در طول این چند سال که به فعالیت مشغول بودیم ضمن تشکیل دفتر شعر و ترانه همکاری بسیار خوبی با بیش از ۱۰۰ شاعر داشتیم که در تولید آثار موسیقایی و نماهنگ همکاری ارزشمندی با ما داشتند. علاوه بر این در طول این مدت کارگردانان بسیاری که در حوزه نماهنگ فعالیت های خوبی انجام دادند در اتاق فکر ایده و تولید موسسه همکاری و مشارکت خوبی داشتند که با پشتوانه علمی و همکاری مدرسان موسیقی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران تلاش شده تیم خوبی برای تولید آثار مرتبط با هنر انقلاب اسلامی و مضامین عاشورایی ایجاد شود.

مدیر موسسه فرهنگی هنری «کساء» افزود: در حوزه موسیقی نیز ماجرا به همین شکل است، به طوری که ما با تشکیل بخش ها و کارگروه هایی که در همه حوزه های تخصصی راه اندازی کردیم تمام تلاش خود را به کار انداختیم که بهترین خروجی ها در حد توان و امکانان در فضای مجازی و رسانه ای منتشر شود. البته از آنجایی در این حوزه کارهای سفارشی از تعداد بالایی برخوردار است بنابراین به خودی خود کیفیت نیز کاهش پیدا می کند از این رو ما به واسطه کارهای تولید شده فضای رقابتی را ایجاد کردیم که بتوانیم در حوزه آهنگسازی و تنظیم نیز به فضای مطلوبی دست پیدا کنیم.

ما در حوزه موسیقی با اتفاق ارزشمندی چون جایزه موسیقی انقلاب اسلامی رو به رو هستیم که طی ماه های آینده جزییات بیشتری از برگزاری آن اطلاع رسانی می شودتهرانی با اشاره به طراحی جایزه موسیقی انقلاب اسلامی در آینده نزدیک گفت: ما در حوزه موسیقی با اتفاق ارزشمندی چون جایزه موسیقی انقلاب اسلامی رو به رو هستیم که طی ماه های آینده جزییات بیشتری از برگزاری آن اطلاع رسانی می شود، اما در همین اثنا و فعالیت هایی که به آن اشاره کردم دوستان در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و فرهنگسرای رسانه سرفصل همکاری های جدیدی را برای فعالیت های متنوع تری را آغاز کرده اند که طی آن و همزمان با برگزاری نشست خبری نخستین سوگواره موسیقایی «چهلمین روز» و رونمایی از آلبوم «حریم حرم» جزییات بیشتری از آن اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به جزییات آلبوم «حریم حرم» گفت: این آلبوم به تهیه کنندگی موسسه کساء تولید شده و از جمله آثار عاشورایی است که در آن تفاسیر به روز شده عاشورا با مصادیقی که در جامعه امروز می بینیم به شکل موسیقایی توسط تعدادی از آهنگسازان و خوانندگان جوان انقلابی تولید شده و اواخر این هفته نیز به صورت کامل رونمایی خواهد شد. به عنوان نمونه قطعه «بابا جونم» از این آلبوم یکی از آثاری است که اتفاقا در دهه اول محرم امسال از رسانه ملی نیز پخش شد و خوشبختانه مورد استقبال مخاطبان نیز قرار گرفت. این قطعه که روایتی از زبان حضرت رقیه را به گوش مخاطب می‌رساند از نظر من متفاوت ترین و عاطفی ترین اثر عاشورایی موسیقایی است که با ترانه قاسم صرافان، تنظیم نیما علامه و صدای محمدحسین پویانفر و سیدمحمدصادقی  تولید شده. در اثر یاد شده دختر سه ساله ای با نام ریحانه سادات  زبان حال حضرت رقیه را برای مخاطبان روایت می کند.

مدیر موسسه فرهنگی هنری «کساء» اضافه کرد: قطعه های «پا برهنه» با روایتی موسیقایی از زبان حربن یزید ریاحی و بازگشت او به کاروان حضرت سیدا الشهدا، «چشماتو واکن» با زبان حال حضرت علی اصغر، «محرم اومده»، «لبیک یا حسین» با همراهی گروه سرود باشگاه همصدا «بهشت یزد»، «شاه و سیاه»، «هفتاد و سومین شهید» آثاری هستند که هر کدام به تناسب واقعه جانسوز کربلا و مشخص کردن آن با مصادیق جامعه امروزی به مخاطبان ارائه شده است. مثلا در قطعه «شاه و سیاه» که به ماجرای امان نامه قمر بنی هاشم اختصاص دارد شاعر و آهنگساز تلاش کردند با ورود به ماجرای فیش های حقوقی مدیران امروزی به نوعی رشادت ها و بزرگی های حضرت عباس در نپذیرفتن امان نامه را به ماجرا ارتباط دهند. یا در قطعه «هفتاد و سومین شهید» این بار یک مشک آب روایت گر حادثه کربلا است. ما در قطعه «وهب» هم کار ویژه انجام دادیم به طوری که مارتین شمعون پور آهنگساز اقلیت دینی کار آهنگسازی اثر را انجام داده که این فضا نیز به نوعی ارادت هنرمندان فعال موسیقی ما به مکتب امام حسین (ع) است که از نظر من کار بسیار فاخری است. البته قطعه های «زهیر»، «حبیب» و «نیزه غربت» نیز از دیگر آثار آلبوم «حریم حرم» است که در نشست خبری این هفته جزییات آن اعلام می شود.

وی در بخش پایانی از صحبت های خود به برگزاری نخستین سوگواره موسیقایی «چهلمین روز» نیز اشاره کرد و گفت: چندی پیش پیشنهادهایی برای برگزاری شب شعر اربعین داشتیم ولی ما بعد از بررسی هایی که انجام دادیم دیدیم که این مراسم شب شعر بارها و بارها توسط مجموعه ها و نهادهای مختلف برگزار شده بنابراین پیشنهاد دادیم که این برنامه ها با برگزاری آیین تجلیل از هنرمندان این عرصه در حوزه های مداحی، موسیقی، شعر و ترانه، سرود و موزیک ویدیو با موضوع اربعین حسینی و فرهنگ عاشورا ترکیب شود که خوشبختانه این پیشنهاد با استقبال دوستان روبه رو شد و ما طی فراخوانی که اعلام کردیم بر آن شدیم تا با انتخاب آثار برگزیده فعالیت هایی را انجام دهیم. البته در این بخش آثار قابل توجهی نیز تولید شده که ما درصدد هستیم از هنرمندان این بخش نیز تجلیل و آنها را به عنوان یک الگو معرفی کنیم.

کد N1522754

وبگردی