آفتاب
وضعیت بحرانی است

تشدید خشکسالی در بام ایران/خشک شدن۵۷ درصد چشمه‌ها و قنات‌ها

تشدید خشکسالی در بام ایران/خشک شدن۵۷ درصد چشمه‌ها و قنات‌ها

شهرکرد- خشکسالی در استان چهارمحال و بختیاری هر سال شدت بیشتری به خود می گیرد و بارش‌های کم در سالجاری نیز در این استان بیانگر آ است که خشکسالی همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان چهارمحال و بختیاری در گذشته یکی از استان های پر آب کشور بود و هر کجایی از این استان که پا گذاشته می شد، چشمه ها، قنات ها و رودخانه های پر آب چشم و روح را نوازش می داد.

این استان به‌واسطه بارش‌های قابل‌توجه از استان‌های آبخیز کشور به شمار می‌رفت به گونه ای که مشکل آب در هیچ کجای آن دیده نمی شود و مردم در کنار محرومیت های مختلف، دیگر دغدغه آب را نداشتند.

در حال حاضر به واسطه کمبود منابع آب و خشک شدن قنات ها، چشمه ها و چاه ها، آب یکی از دغدغه های اصلی مردم شده است به گونه ای که شغل بسیاری از مردم این استان به آب گره خورده است.

طی سال‌های گذشته به‌واسطه کاهش بارش و وقوع خشکسالی بسیاری از چاه‌های آب استان و چشمه‌ها و قنات‌ها خشک‌شده است. بسیاری از کشاورزان و باغداران این استان در حال حاضر مشکل آب دارند و شغل بسیاری از آنها به علت نبود آب به خطر افتاده است.

بسیاری از مزارع کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری به‌واسطه نبود آب از زیر کشت خارج‌ و به بوته‌زارهای گیاهان وحشی تبدیل‌شده است. خطر خشک شدن باغات یکی از مهمترین مشکلات به واسطه کم آبی است که هم اکنون در این استان به وضوح دیده می شود.

«کرسنگ» نقطه ای از منطقه فرخ شهر است که دارای زمین های زراعی حاصلخیز و باغات میوه است که در گذشته کشاورزی و باغبانی در این منطقه رونق داشته است. قنات پر آب این منطقه آب باغات و زمین های کشاورزی را تامین می کرده است و معاش بسیاری از کشاورزان و باغداران به واسطه تولید محصولات باغی و کشاورزی در این منطقه تامین می شده است.

در حال حاضر آب قنات این منطقه به کمترین حد خود رسیده است و زمین های کشاورزی از زیر کشت خارج شده است و به بوته زار گیاهان وحشی تبدیل شده است.

باغات این منطقه یکی پس از دیگری در حال خشک شدن هستند و بیکاری کشاورزان و باغداران منطقه در حال رقم خوردن است.

کرسنگ نمونه ای از صدها نقطه کشاورزی چهارمحال و بختیاری است که مشکل آب دارد و خشکسالی به وضوح در آن دیده می شود. هم اکنون استان چهارمحال و بختیاری به واسطه کاهش منابع آب و خشک شدن بسیاری از چاه ها و چشمه ها، جزو شش استان خشک کشور قرار گرفته است.

در حال حاضر این استان پس از استان‌های یزد، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، اصفهان و فارس ششمین استان خشک کشور اعلام‌شده است.

وی ادامه داد: به دنبال استفاده از بذرهایی برای کشت در مزارع استان هستیم که به سرمازدگی و خشکسالی مقاوم هستند و راندمان تولید بهتری دارند.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری اظهارکرد: تغییر نوع کشت، تغییر زمان کشت و استفاده از بذرهای اصلاح شده و اجرای سیستم های میکرو و قطره ای با توجه به نوع اقلیم استان که با تبخیر بالا، وزش باد و هوای خشک همراه است، از برنامه های مهم کاهش مصرف آب، افزایش راندمان و افزایش عملکرد در واحد سطح در این استان است.

حفظ منابع آب زیر زمینی و جاری در این استان بسیار ضروری است و باید زمینه مصرف درست و بهینه از آب فراهم شود. هم اکنون زنگ خطر کمبود آب در نقاط مختلف استان به گوش می رسد و مسئولان با مدیریت صحیح آب باید در راستای حل مشکلات گام بردارند.

کد N1522600

وبگردی