آفتاب

بیش از 2 هزار کارت اعتباری در استان سمنان برای متقاضیان صادر شد

بیش از 2 هزار کارت اعتباری در استان سمنان برای متقاضیان صادر شد

سمنان- ایرنا- دبیر شورای هماهنگی بانک های استان سمنان گفت: بیش از 2 هزار کارت اعتباری بر اساس درخواست مشتریان در سه سطح، از ابتدای مهر 95 با ابلاغ دستورالعمل صدور کارت‎های اعتباری، در استان برای شهروندان متقاضی صادر کرده است.

به گزارش ایرنا، حسن مونسان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، گفت: این کارت ها در سه سطح کارت های برنزی 100 میلیون ریالی، کارت نقره ای 300 میلیون ریالی و کارت طلایی 500 میلیون ریالی، از سوی بانک ملی استان سمنان صادر و به مشتریان پرداخت شده است.
مونسان، از اجرای طرح صدور کارت اعتباری 100 میلیون ریالی قبل از ابلاغ این دستورالعمل به صورت آزمایشی در بانک ملی استان سمنان خبر داد و گفت: این بانک در اجرای این طرح نیز برای 4 هزار نفر از مشتریان، کارت اعتباری 100 میلیون ریالی صادر و به آنان واگذار کرد.
مونسان با اشاره به اجرای دستور العمل کارت های اعتباری جدید در سه سطح از اول مهر 95 در استان سمنان همزمان با سراسر کشور، گفت: مشتریان می توانند با مراجعه به شعب های بانک ملی، با توجه به نیاز و توانایی خود، کارت اعتباری تقاضا کنند.
وی با اشاره به مشکلات مردم در دریافت تسهیلات ریز و درشت بانکی،گفت: بر همین اساس، بانک مرکزی در طرح کارت های اعتباری این مشکل را برای شهروندان برطرف کرده است.
دبیر شورای هماهنگی بانک های استان سمنان، سقف اعتبار این نوع کارت ها را در سه سطح 100، 300 و 500 میلیون ریالی اعلام کرد و گفت: کارت های اعتباری جدید کارت های دائمی است که با پرداخت بخشی از اقساط، بارها قابلیت تامین اعتبار و تمدید از سوی بانک صادرکننده را دارد.
مونسان با بیان اینکه با طراحی کارت های اعتباری جدید، پرداخت وام به مردم به تمام کالاها و خدمات گسترش می یابد، اظهار کرد: در زمان حاضر، دارنده کارت اعتباری می تواند خرید کالا و خدمات انجام دهد و محدودیتی در خرید کالا وجود ندارد.
وی افزود: در کارت های اعتباری طوری برنامه ریزی شده است که هر فرد تنها با یک بار تشکیل پرونده قابلیت دریافت انواع تسهیلاتی که برای این کارت ها برنامه ریزی شده است را دریافت کند و دیگر نیازی به ارائه پیش فاکتور به بانک نیست و به این ترتیب، مشکل فاکتورهای غیرواقعی نیز از بین خواهد رفت.
مونسان تصریح کرد: دریافت کارت های اعتباری جدید، محدودیتی ندارد و هر فردی که به بانک مراجعه کرده و اعتبارسنجی شود، اگر شرایط لازم مطابق قوانین و مقررات بانک ها را داشته باشد، می تواند این کارت را دریافت کند.
وی درباره نحوه بازپرداخت مبالغ مصرف شده از کارت ها گفت: اگر دارنده کارت در بازه زمانی مشخص، اقدام به بازپرداخت تسهیلات کند، سودی برای او محاسبه نخواهد شد، چنانچه بازپرداخت این وام یک ماهه باشد، فرد بدون پرداخت هیچ گونه سودی به بانک، می تواند از خدمات کارت بهره مند شود؛ اما در شرایطی غیر از این، مدت زمان بازپرداخت 12 تا 36 ماهه پیش بینی شده است.
دبیر شورای هماهنگی بانک های استان سمنان با اشاره به نرخ سود دوران بازپرداخت این کارتهای اعتباری گفت: این کارت ها با نرخ سود مبادله ای مصوب شورای پول و اعتبار که هم اکنون 18 درصد است به متقاضیان داده می شود.
مونسان با اشاره به سیاست دولت یازدهم در کاهش نرخ سود بانکی تسهیلات گفت: با کاهش نرخ سودتسهیلات، سود مبلغ باقی مانده بدهی مشتریان در این طرح نیز بر اساس نرخ جدید محاسبه می شود.
به گفته وی، ضمانت برای کارت ها بر اساس عقودی است که در حال حاضر بانک ملی برای اعطای تسهیلات در نظر می گیرد، ولی مشتریان اگر یک بار ضمانت لازم را بدهند، کارت های اعتباری قابلیت گردش تا 12 دوره را دارد.
مونسان تحریک تقاضا و افزایش رفاه خانوارها را از اهداف مهم دولت در اجرای طرح ارایه کارت های اعتباری در سه سطح عنوان کرد و گفت: هم اکنون مشکلی در اجرای این طرح وجود ندارد و مشتریان می توانند با مراجعه به بانک و اطلاع از شرایط و ضوابط استفاده از این کارتها، نوع کارت را انتخاب و دریافت کنند.
دبیر شورای هماهنگی بانک های استان سمنان درباره برخی سخت گیری های قانونی در اجرای این طرح در بانک ملی گفت: به هر حال الزاماتی وجود دارد و باید به آن پایبند باشیم، چون از اعتبار بانک استفاده می شود پس برای برگشت پول هم باید ساز و کار لازم فراهم شود.
مونسان افزود: دریافت این کارت ها به مراتب، آسان تر از پرونده تسهیلاتی است که تاکنون مردم در بانک ها از آن استفاده می کردند.
مونسان گفت: امیدواریم با تجهیز منابع بیشتر بتوانیم کارت های بیشتری را صادر و پرداخت کنیم در غیر این صورت در آینده دچار مشکل خواهیم شد.
دبیر شورای هماهنگی بانک های استان سمنان درباره اجرای این طرح در سایر بانکهای استان گفت: هم اکنون این طرح در بانک ملی آغاز شده و طبق بخشنامه بانک مرکزی که به سایر بانکها نیز ابلاغ شده، بانکهای دیگر استان نیز با فراهم کردن ساز و کارهای مربوط به خود، می توانند به توزیع این کارتها در سه سطح اقدام کنند.
7470/6103 خبرنگار: علیرضا عربی ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
کد N1522083

وبگردی