آفتاب

کاهش سن ابتلا به بیماری های قلبی در کشور

کاهش سن ابتلا به بیماری های قلبی در کشور

تهران - ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، مهمترین مشکل حوزه سلامت کشور را بیماری های قلبی دانست و گفت: در سال های گذشته به تدریج زمان به سمتی رفتیم که هم سن ابتلا به بیماری خیلی پایین آمده و هم درصد ابتلا به این بیماری خیلی بیشتر شده است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، سید جواد حاج میراسماعیلی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی غذا در دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: بالاترین درصد مرگ و میر در کشور متاسفانه به دلیل بیماری های قلبی است.
وی اظهار کرد که در حدود 25 سال پیش درصد ابتلا این بیماری در زنان کمتر از مردان بوده ولی این روند تغییر یافته و در حال حاضر نزدیک به درصد مردان شده است.
حاج میراسماعیلی، رژیم های غذایی را یکی از مهمترین عوامل این موضوع اعلام کرد و گفت: در رژیم غذایی فعلی خیلی از موارد مانند روغن با ترانس بالا و پرنمک وجود داشته و این موارد به هیچ عنوان در سال های گذشته رعایت نکرده ایم .
وی با اشاره به اینکه باید مصرف غذاهای کم نمک و افزایش تحرک بدنی از را بسیار جدی بگیریم، افزود: باید با برنامه های متعددی ورزش های اعم از فردی و دسته جمعی را حتی در سازمان ها و ادارات گسترش دهیم .
حاج میراسماعیلی ادامه داد که این کار می تواند از مقدار قابل توجهی از ابتلا به بیماری های قلبی و عمدتا عروق کرونر کاهش دهد و مانع از مرگ های زودس در کشور شود.
مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران نیز با اشاره به اینکه جمعیت کشور به سمت سالمندی به پیش می رود، گفت: برنامه ریزی برای پیشگیری از مخاطرات این اقدام باید انجام گیرد.
سیاوش شهریور افزود: متولیان این حوزه باید برنامه ریزی لازم را در این زمینه باید انجام دهند.
وی بر لزوم پیشگیری از بیماری های غیرواگیر تاکید کرد و گفت: سازمان های مردم نهاد بیشترین توجه و انرژی خود را صرف موضوعات سلامت می کنند که این رویه باید تغییر یابد و آنها به موضوعات پیشگیرانه توجه بیشتری کنند.
شهریور گفت: دانش آموزان را باید نسیت به ابن موضوعات حساس تر کرد و آنها را به آشنایی موضوعات به سمت زندگی سالم هدایت کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان تهران بر لزوم ترویج غذای سالم در جامعه تاکید کرد و گفت: مصرف غذاهای سالم باید در مدارس، دانشگاه ها و ادارات، ترویج یابد.
علی جعفریان افزود: روز جهانی غذا ( مصادف با 16 اکتبر ) فرصتی مناسبی است تا به موضوع اهمیت غذا اعم از سلامت و امنیت مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه مسئولیت امنیت غذا به عهده حاکمیت است وگفت: مردم هم باید توجه بیشتری به غذاهای سالم داشته باشند.
علمی ** 1201 **1440
خبرنگار : عبدالکریم جبارپور** انتشاردهنده: معصومه گلشن
کد N1522049

وبگردی