آفتاب

در مورد کارگران پتروشیمی جم واسطه گری جواب نداد/ وزارت کار اجازه رسیدگی ندارد

در مورد کارگران پتروشیمی جم واسطه گری جواب نداد/ وزارت کار اجازه رسیدگی ندارد

ایلنا: یک مقام مسئول در وزارت کار گفت: با توجه به مستثنا بودن مناطق آزاد از شمول قانون کار، وزارت کار نمی‌تواند به مساله کارگران پتروشیمی جم ورود کند.

«هدایت بایرام‌زاده»، مسئول مدیریت بحران وزارت کار در گفتگو با ایلنا در ارتباط با ۷ کارگر بیکار شدهپتروشیمی جم گفت: مدرکی دال بر اینکه کارگران قراردادشان تمام نشده نداریم و در عین حال نمی‌توانیم به کارفرما اجبار کنیم که این کارگران را به سر کار بازگرداند.

وی افزود: نکته مهم‌تر این است که مناطق آزاد از شمول قانون کار مستثنا شده‌اند و براساس مواد ۱۶ و ۲۱ قانون مناطق آزاد، وزارت کار در اختلافات کارگری این مناطق نمی‌تواند ورود کند.

این کار‌شناس بحران‌های کارگری افزود: رسیدگی به اختلافات روابط کار در مناطق آزاد بر عهده وزارت کار نیست و این وزارتخانه نمی‌تواند اعمال نظر کند.

وی افزود: علیرغم این شرایط، از طرف مقامات وزارت کار تا کنون سه نامه در حمایت از این کارگران ارسال شده است. یکی از نامه‌ها خطاب به دبیر شورای اشتغال مناطق آزاد ویکی دیگر خطاب به اداره کار بوشهر جهت بررسی قرارداد آن‌ها و نامه دیگر خطاب به خود پتروشیمی جم ارسال شده است.

بایرام‌زاده تاکید کرد: وزارت کار در این مساله تلاش کرده اگر از قرارداد کارگران چیزی باقی مانده و امکان مساعدت وجود دارد، امکان بازگشت به کار این کارگران فراهم شود که این تلاش بی‌نتیجه مانده است.

این مقام مسئول در وزارت کار اظهار داشت: در مناطق آزاد بازگشت به کار نداریم و حتی دیوان عدالت نیز درخواست این کارگران را رد کرده است.

بایرام‌زاده در پایان تصریح کرد: وزارت کار برای ایجاد اشتغال در مناطق آزاد می‌تواند ورود کند اما در حل اختلافات روابط کار اجازه ورود ندارد.

کد N1522020

وبگردی