آفتاب

هزینه سرمایه گذاری در انرژی تجدیدپذیر کمتر از جریمه های آتی

هزینه سرمایه گذاری در انرژی تجدیدپذیر کمتر از جریمه های آتی

تهران- ایرنا- ایران تا سال 2020 باید میزان انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهد در غیر این صورت ملزم به پرداخت جریمه بالایی می شود در صورتی که با سرمایه گذاری حوزه انرژی های تجدید پذیر و بهره مندی از فناوری های این حوزه قطعا هزینه ها کمتر از جریمه تعیین شده، خواهد بود.

به گزارش ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چهاردهمین جلسه شورای ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر معاونت علمی با حضور 'علی وطنی' معاون توسعه فناوری، 'سیروس وطنخواه' دبیر ستاد، 'اکبر ادیبی فر' مدیرعامل شرکت پروژه تولید انرژی های تجدید پذیر مپنا و اعضای شورای ستاد تشکیل شد.
بحث و بررسی مسائل مرتبط با فناوری و چالش های موجود در حوزه انرژی های تجدیدپذیر، محور اصلی این نشست تخصصی بود.
'سیروس وطنخواه' دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر معاونت علمی در این جلسه به فعالیت های مپنا در حوزه انرژی های بادی اشاره کرد و از امکان توسعه همکاری های مشترک با این شرکت در حوزه انرژی های تجدیدپذیر خبر داد.
معاون توسعه فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری نیز در این جلسه اظهار داشت: مپنا می تواند به عنوان یک مدل توسعه فناوری برای شرکت های دانش بنیان و صنعتی در سیاست ها و برنامه های معاونت علمی در نظر گرفته شود.
'علی وطنی' اعطای تسهیلات قانونی به ویژه برای پروژه های حوزه تجدید پذیر را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: اغلب شرکت های بین المللی که پس از برجام به ایران آمدند، پیشنهاد فعالیت در حوزه انرژی های تجدید پذیر داشتند و برای کشور ما مسئله مهم بحث انتقال فناوری و بازارهایی صادراتی همزمان با سرمایه گذاری این شرکت ها است.
وی تصریح کرد: در حوزه انرژی های تجدید پذیر باید به سمت مردمی شدن این پروژه ها حرکت کنیم به عنوان مثال اگر برای ساخت نیروگاه های بادی نیاز به زمین است مشارکت صاحبان املاک را در پروژه ها داشته باشیم همانطور که در آمریکا وقتی چاه نفتی حفر می شود از مالکان زمین درخواست همکاری می کنند که ستاد در این زمینه می تواند تسهیل گری های لازم را انجام دهد.
وطنی با یادآوری اینکه ایران تا سال 2030 باید میزان انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهد در غیر این صورت باید جریمه بالایی پرداخت کند، گفت: اگر در حوزه انرژی های تجدید پذیر سرمایه گذاری کنیم و از فناوری های این حوزه بهره مند شویم قطعا هزینه ها کمتر از آن مقدار جریمه خواهد بود بنابراین باید در زمینه تامین منابع مالی این حوزه، پیش نویس هایی تهیه و در مجلس مطرح شود و با توجه به اهمیت مسئله بودجه هایی برای آن تخصیص یابد.
وی آموزش عملی در حوزه تجدید پذیر را دارای اهمیت بالایی دانست و گفت: آموزش هایی در این حوزه شروع شده که باید قوی تر پیش رود تا فرهنگسازی لازم صورت گیرد و بهتر است آموزش ها از سطح دانش آموزی آغاز شود تا با شناخت و اعتماد به نیروی جوان، فرصت توسعه فضای کسب و کار برای کشور ایجاد شود.
براساس آمارهای موجود، ایران جزو 10 کشور اول تولیدکننده گازهای گلخانه ای است و کشورهای صنعتی آمریکا و چین رتبه های نخست و دوم و ایران رتبه نهم این فهرست را دارند.
میزان انتشار سالانه گازهای گلخانه ای در ایران 850 میلیون تن، گزارش شده است که 25 درصد آن توسط نیروگاه ها، 15 درصد توسط واحدهای صنعتی، 15 درصد در بخش حمل و نقل و بقیه نیز در ساختمان ها و مراکز تجمع انسانی تولید می شود.
طبق توافق پاریس، ایران متعهد شده است تا سال 2030 ، چهار درصد تولید گازهای گلخانه ای خود را به صورت غیرمشکوک و هشت درصد در صورت رفع کامل تحریم های بین المللی علیه کشورمان کاهش دهد.
علمی**1055**1440
دریافت کننده: زینب کارگر** انتشاردهنده: معصومه گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm
کد N1521995

وبگردی