آفتاب
مهلت ثبت نام تا پایان مهرماه؛

جزئیات سومین دوره پذیرش پزشک پژوهشگر اعلام شد

جزئیات سومین دوره پذیرش پزشک پژوهشگر اعلام شد

جزئیات سومین دوره پذیرش پزشک پژوهشگر در دانشگاه های علوم پزشکی اعلام شد و داوطلبان تا ۳۰ مهرماه فرصت دارند فرم های ثبت نام را تکمیل و ارائه کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، سومین فراخوان برنامه پزشک پژوهشگر منتشر شدو داوطلبان واجد شرایط می توانند فرم‌های پیوست را تکمیل و تا مهلت اعلام شده به معاونت های پژوهشی، تحقیقات و فناوری دانشگاه ها و یا سایت اصلی برنامه پزشک پژوهشگر معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به نشانی http://rcd.research.ac.ir/ ارسال کنند.

محور اصلی فعالیت های برنامه پزشک پژوهشگر، کسب دانش و مهارت های بالینی و پژوهشی بطور همزمان و هدفمند در یک حیطه خاص از علم پزشکی است.

برنامه پزشک پژوهشگر مقطع جدید دانشگاهی نبوده و برنامه آموزشی آن ترکیبی از محتوای دوره تخصصی یا فوق تخصص/فلوشیپ بالینی به علاوه دوره  research by PhD است.

تمامی قوانین حاکم بر آموزش دوره تخصص و یا فوق تخصص/فلوشیپ های بالینی و همچنین دوره PhD by research در برنامه پزشک پژوهشگر نیز اعمال می شود مگر آنکه در آئین نامه بصورت دیگری آمده باشد.

پذیرش دستیاران این برنامه در قالب ظرفیت استعدادهای درخشان و یا مازاد بر ظرفیت ورودی دوره های تخصصی یا فوق تخصصی در دانشگاه های کشور خواهد بود.

شرکت در برنامه پزشک پژوهشگر برای دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کاملا اختیاری است و هیچگونه محدودیتی در نوع استخدام (پژوهشی، آموزشی، و یا درمانی) برای فارغ التحصیلان برنامه پزشک پژوهشگر در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی وجود ندارد.

برای افرادی که در برنامه پزشک پژوهشگر پذیرفته شوند تسهیلاتی نیز در نظر گرفته شده است. 

پذیرفته شدگان بطور خودکار در فهرست بنیاد ملی نخبگان قرار گرفته و از مزایای مربوط به دوره سربازی، وام مسکن، وام ازدواج و غیره استفاده خواهند کرد.

دستیاران می توانند با تایید دبیرخانه «شورا» حداکثر ۲۵ درصد از دوره خود را در مراکز علمی برجسته دنیا بگذرانند.

تمامی هزینه های مربوط به دوره پزشک پژوهشگر همچون بودجه تحقیقاتی، سفر، آموزش در خارج از کشور، حقوق ماهانه و غیره بر اساس توافقنامه موجود میان وزارت بهداشت و معاونت علمی ریاست جمهوری تامین شده و بودجه مذکور مستقیما هر ۶ ماه به حساب مرکز تحقیقاتی میزبان واریز می شود.

دستیاران هزینه حداکثر سالانه ۱ سفر خارج از کشور جهت شرکت در کنفرانس های معتبر بین المللی (در صورت ارایه مقاله) را دریافت می کنند.

دستیاران در طول دوره ماهانه معادل حقوق و مزایای مربی یا استادیار تمام وقت جغرافیایی (در صورت داشتن PhD یا بورد تخصصی) از مرکز تحقیقاتی دانشگاه میزبان دریافت می کنند.

۱۰ درصد از کل بودجه تحقیقاتی از طریق مرکز تحقیقاتی میزبان در اختیار مدیر گروه بالینی میزبان قرار داده شده تا در جهت ارتقا کمیت و کیفیت آموزش هزینه شود.

وزارت بهداشت تسهیلات ویژه ای جهت جذب و نگه داشتن فارغ التحصیلان دوره پزشک پژوهشگر در دانشگاه ها و مراکز علمی کشور (همچون انجام کلیه تعهدات، شامل طرح نیروی انسانی پس از فارغ التحصیلی) ایجاد می کند.

طول دوره پزشک پژوهشگر به عنوان سوابق علمی جهت ارتقا رتبه دانشگاهی به شمار می آید.

تمامی تعهدات خدمت پذیرفته شدگان دوره پزشک پژوهشگر (شامل طرح نیروی انسانی) پس از فارغ التحصیلی آنان از دوره پزشک پژوهشگر و در دانشگاه ها و یا مراکز تحقیقاتی کشور به عنوان اعضای هیات علمی انجام می پذیرد.

متعهدان به سازمانهای غیر از وزارت بهداشت (همچون وزارت نفت، تامین اجتماعی، وزارت دفاع و امثالهم) ملزم به ارائه موافقت این سازمان ها برای ورود به دوره پزشک پژوهشگر هستند.

شرایط ورود به برنامه پزشک پژوهشگر شامل توانایی های بالقوه در رهبری (leadership)، تحقیق، آموزش، نوآوری (innovation)، تفکر انتقادی و تحلیلی (analytic and critical thinking)، بصیرت علمی (vision)، کیفیت و کمیت بازده تحقیقاتی، علاقه و تعهد ملی، نیاز دانشگاه و مراکز تحقیقاتی، کیفیت پروژه مورد نظر و امکانات موجود است.

دارا بودن شرایط عمومی ورود به آموزش عالی، دارا بودن دانشنامه دکتری حرفه ای پزشکی/دندانپزشکی از یکی از دانشگاه های معتبر داخل یا خارج کشور که به تایید وزارت بهداشت رسیده باشد و حداقل معدل ۱۶ در دوره دکترای حرفه ای پزشکی/دندانپزشکی، شرکت در امتحان ورودی دستیاری تخصصی و یا فوق تخصصی/فلوشیپ و کسب حداقل ۹۰ درصد حدنصاب رشته-محل از جمله شرایط ورود است.

کسب حداقل ۵ امتیاز برجستگی علمی - تحقیقاتی به صورت زیر نیز از جمله شرایط ورود به دوره است:

دارا بودن مدال المپیاد علمی دانش آموزی در رشته های شیمی، فیزیک، زیست شناسی، ریاضیات، و یا کامپیوتر (طلا=۳ امتیاز، نقره=۲ امتیاز، برنز=۱ امتیاز).
دارا بودن مقالات تحقیقاتی به طوریکه برای هر ۱ واحد Impact Factor مجله ۱ امتیاز داده می شود (سهم هر یک از نویسندگان مقاله براساس قوانین ارتقا اعضای هیات علمی محاسبه می شود).

*مقالات چاپ شده در مجلاتی که IF کمتر از ۱ دارند، گزارش مورد بالینی، و اظهار نظرهای شخصی چاپ شده محاسبه نمی شود.       

دارا بودن اختراع ثبت شده با patent بین المللی (USA/EU) (۲ امتیاز).

دارا بودن مدرک BA/BSc یا معادل آن (۱ امتیاز).

دارا بودن مدرک MPhil/MSc/MPH یا معادل آن (۲ امتیاز).

دارا بودن مدرک MD-PhD (۳ امتیاز).

حداکثر سن ۳۰ سال تمام برای افراد بدون تخصص بالینی و ۳۵ سال تمام برای متخصصین یا دستیاران بالینی دوره تخصصی/ فوق تخصصی/ فلوشیپ و یا دارندگان مدرک PhD است.

داوطلبان تا سقف ۴۰ سال تمام نیز قابل پذیرش هستند به شرط آنکه به ازای هر سال سن اضافه، حداقل یک امتیاز اضافه بر آنچه در بند ۵ ماده ۳ آمده است، کسب کند.

موفقیت در آزمون زبان انگلیسی مطابق با مصوبات شورایعالی برنامه ریزی علوم پزشکی در خصوص پذیرش دانشجویان PhD by Research نیز از دیگر شرایط ورود به دوره است.

تحصیل در برنامه پزشک پژوهشگر تمام وقت است، بنابر این هرگونه اشتغالی به هر صورت و در هر کجا در طول برنامه پزشک پژوهشگر برای این دستیاران ممنوع است.

موفقیت در مصاحبه ساختارمند (structured interview) از دیگر شرایط ورود است که در آن همه داوطلبان به یک مجموعه سوال ثابت پاسخ می گویند.

مصاحبه کنندگان به پاسخ های داده شده هر داوطلب نمره می دهند و نهایتاً معدل کل برای هر داوطلب محاسبه شده و رتبه بندی انجام و بهترین افراد بر اساس رای نهایی اعضای کمیته مصاحبه کننده انتخاب می شوند. مجموعه سوالات باید در ابتدای جلسه مصاحبه مورد تایید اکثریت اعضای کمیته مصاحبه کننده قرار گیرد.

فهرست مراکز میزبان سومین دوره برنامه پزشک پژوهشگر

[td colspan='1' rowspan='2']جهاد دانشگاهی
دانشگاه علوم پزشکی پژوهشکده / مرکز تحقیقات میزبان برنامه پزشک پژوهشگر ظرفیت پذیرش پزشک پژوهشگر
تهران پژوهشکده گوارش و کبد ۳
 مرکز تحقیقات بیماری های تاولی پوست ۱
مرکز تحقیقات روانپژشکی ۱
مرکز تحقیقات چشم ۱
مرکز تحقیقات گوش و گلو و بینی و سر و گردن ۱
مرکز قلب تهران ۱
پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم ۳
مرکز تحقیقات نقص ایمنی کودکان ۲
مرکز تحقیقات پوست و جذام ۱
شهید بهشتی پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم ۲
 مرکز تحقیقات بیماری های خونی مادرزادی کودکان ۱
مرکز تحقیقات پوست ۱
مرکز تحقیقات دندانپژشکی ۱
مرکز تحقیقات چشم ۱
پژوهشکده گوارش و کبد ۱
علوم اعصاب ۱
ایران     مرکز قلب شهید رجایی ۱
مرکز تحقیقات چشم ۱
مرکز تحقیقات گوش و حلق و بینی ۱
شیراز مرکز تحقیقات لاپاراسکوپی ۱
مرکز تحقیقات پیوند اعضا ۱
مرکز تحقیقات روانپژشکی     ۱
اصفهان     مرکز تحقیقات قلب و عروق ۱
مرکز تحقیقات دندانپزشکی     ۱
تبریز     مرکز تحقیقات ریزفناوری ۲
مرکز تحقیقات علوم اعصاب      ۱
مرکز تحقیقات گوارش و کبد     ۱
کرمان     مرکز تحقیقات دندانپژشکی ۱
کرمانشاه     مرکز تحقیقات بیولوژی ۱
گیلان     مرکز تحقیقات گوارش و کبد ۱
علوم بهزیستی و توانبخشی مرکز تحقیقات ژنتیک ۲
مشهد     مرکز تحقیقات علوم دارویی ۲
مرکز تحقیقات سم شناسی ۲
یزد     پژوهشکده علوم تولید مثل انسان
پژوهشگاه ابن سینا ۲
پژوهشگاه رویان ۲
* پژوهشکده غیر دولتی فناوری بن یاخته ۱
پژوهشکده علوم و فناوری های پزشکی ( مشترک بین وزارت بهداشت و وزارت علوم – جایگزین مرکز ملی نقشه برداری مغز)  ۱

*پژوهشکده فناوری بن یاخته (غیر دولتی) مشروط به شرایط مندرج در ماده ۱۱ آیین نامه و همچنین عقد توافق نامه با یک گروه آموزشی برتر است.

کد N1521825

وبگردی