آفتاب

دعوت 6 محقق تربت حیدریه به همایش بین المللی زعفران در مراکش

دعوت 6 محقق تربت حیدریه به همایش بین المللی زعفران در مراکش

تربت حیدریه- ایرنا- رئیس دانشگاه تربت حیدریه گفت: 6 تن از محققان این دانشگاه برای شرکت در پنجمین همایش بین المللی زعفران به کشور مراکش دعوت شده اند.

دکتر علیرضا کرباسی روز شنبه در گفت گو با خبرنگار ایرنا افزود: بنده به همراه چهار عضو هیات علمی و نیز رئیس پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت حیدریه در این همایش بین المللی، که دوم تا پنجم آذرماه امسال در مراکش برگزار خواهد شد، شرکت کرده و مقالات خود را ارائه خواهیم کرد.
وی با اشاره به جایگاه ویژه تربت حیدریه در زمینه تولید و تحقیقات زعفران گفت: از کشور ایران 12 محقق و صاحب نظر به این همایش بین المللی دعوت شده اند که نیمی از آنان از اساتید و محققان دانشگاه تربت حیدریه هستند.
کرباسی افزود: همه شرکت کنندگان به دبیرخانه همایش مقاله داده اند که تاکنون ارائه مقاله بنده و رئیس پژوهشکده زعفران این دانشگاه در همایش یاد شده قطعی شده است.
وی گفت: سطح زیر کشت زعفران در کشور مراکش بین 100 تا 150 هکتار است، اما تبلیغات و اثرگذاری و نیز تعامل دست اندرکاران حوزه زعفران این کشور با دیگر کشورها، موجب شده تا در عرصه بین الملل خود را در حوزه زعفران مطرح کنند.
بخش کشاورزی تربت حیدریه با تولید 37 نوع محصول زراعی و 31 نوع محصول باغی به ترتیب رتبه های پنجم و سوم را در خراسان رضوی دارد.
یکی از شاخص ترین محصولات این شهرستان که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده زعفران است که کشت آن در سطح هشت هزار و 400 هکتار با تولید سالانه حدود 34 تن محصول صورت می گیرد.
از مجموع 70 هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان خراسان رضوی، هشت هزار هکتار یعنی معادل حدود 12 درصد آن مربوط به شهرستان تربت حیدریه است.
در استان خراسان رضوی 117 هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان 14 تا 15 هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند.
هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، 220 نفر روز مشغول کار هستند که در کل 70 هزار نفر اشتغال مستقیم و 2 تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
در حالی که میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است، این رقم در تربت حیدریه به 4.2 کیلوگرم می رسد.
مرکز شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
6121/5132
کد N1521712

وبگردی