آفتاب

اجتماع بزرگ حماسه حسینی، قیام خمینی در قم برگزار شد

اجتماع بزرگ حماسه حسینی، قیام خمینی در قم برگزار شد

قم - ایرنا - اجتماع بزرگ عزاداران حسینی(ع) با عنوان «حماسه حسینی، قیام خمینی» عصر جمعه در تقارن قیام عاشورا و قیام تاریخی 15 خرداد مردم قم در سال 1342 با حضور علما، فضلا، استادان، طلبه ها، مسئولان و قشرهای مختلف مردم برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این اجتماع آیات مرتضی مقتدایی و محمد جواد فاضل لنکرانی از استادان برجسته حوزه علمیه قم، حجت الاسلام والمسلمین سید علی خمینی نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، سید مهدی صادقی استاندار قم، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری و احمد امیرآبادی فراهانی نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی، جمعی از فضلای حوزه علمیه، نمایندگان بیوت مراجع و مسئولان استان قم حضور داشتند.
در این اجتماع بزرگ هیات های مختلف عزاداری از محله های مختلف شهر مقدس قم در میدان روح الله در کنار بیت قدیمی امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران تجمع کردند و در حالی که پرچم های عزای حسینی(ع) را در دست داشتند بر سر و سینه خود زدند و در سوگ سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و نیز 12 محرم سالروز شهادت امام سجاد(ع) چهارمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت اشک ماتم ریختند.
تجمع عزاداران به گونه ای بود که از میدان شهدا به سمت بیت قدیمی امام راحل(ره) در خیابان معلم، مملو از جمعیت بود و عزاداران ندای لبیک یا حسین(ع)، لبیک یا زینب(س)، لبیک یا خمینی، لبیک یا خامنه ای، مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسراییل و هیهات منا الذله سر می دادند.
حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد از استادان حوزه علمیه قم در این اجتماع گفت: با گذشت نزدیک به 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران حضور گسترده مردم نشانه علاقه به نهضت حسینی(ع) و قیام امام خمینی(ره) است و اگر دقت کنیم می بینیم که نقاط اشتراک بسیاری بین نهضت حضرت امام حسین(ع) و قیام امام خمینی(ره) وجود دارد.
وی به تشریح قیام امام حسین(ع) و وجوه مشترک آن با نهضت امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: اصلاح و اجرای امر به معروف و نهی از منکر از جمله هدف های قیام نهضت حضرت سیدالشهدا(ع) بود و همین هدف ها نیز در نهضت امام خمینی(ره) مشاهده می شود.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: هدف دیگر قیام حضرت امام حسین(ع) مبارزه با ستم و بیعت نکردن با یزید بود و امام راحل(ره) نیز نهضت خود را با هدف مبارزه با ظلم و ستم شروع کرد.
وی اظهار کرد: «هیهات من الذله» هدف دیگر نهضت امام حسین(ع) بود و امام خمینی(ره) نیز با همین شعار به مبارزه برخاست و حاضر نشد ذلت را بپذیرد و همین شعار است که انقلاب اسلامی ایران را در برابر دشمنان سربلند نگه داشته و حفظ کرده است.
وی با بیان این که امام خمینی(ره) عزت اسلام و مسلمان ها را می خواست، گفت: امام راحل(ره) در مساله کاپیتولاسیون در برابر آمریکا ایستاد و حاضر نشد که ذلت را بپذیرد، ذلت ناپذیری از شعارهای مهم کربلا بود و این شعار ملت ایران را با عزت و سربلندی حفظ کرده است و باید شعارهای اصیل انقلاب اسلامی ایران را حفظ کنیم.
نظری منفرد افزود: انسان های فداکار، متعهد و ولایی از نهضت امام حسین(ع) دفاع می کنند و همین ویژگی در نهضت امام خمینی(ره) نیز وجود داشت و مردم با تمام وجود از این نهضت به دفاع پرداختند و امروز همین شعار باعث شده است تا انقلاب اسلامی ایران در منطقه پرآوازه باشد.
وی گفت: شجاعت، غیرت، وابستگی نداشتن به دنیا، نهضت برای رضای خدا و براندازای حکومت ستمگر از دیگر ویژگی های نهضت حضرت سیدالشهدا(ع) بود و همین ویژگی نیز در نهضت امام خمینی(ره) وجود داشت.
وی با اشاره به این که امام حسین(ع) مدیریت داشتند و مدیریت در نهضت امام خمینی(ره) هم وجود داشت، اظهار کرد: این انقلاب سرمایه های بزرگ و انسان های متعهد و فداکار بسیاری داشته و در این راه نثار کرده است تا امروز درخت انقلاب اسلامی ایران رشد کرده و بارور شده است.
وی با بیان این که نسل جوان امروز باید تاریخ انقلاب اسلامی ایران را مطالعه کنند و با آن آشنا شوند، گفت: جوانان باید ادامه دهنده نهضت عاشورا و امام خمینی(ره) و حامی ولایت فقیه باشند تا هرچه بیشتر شاهد عزت، سرافرازی و سربلندی نظام و انقلاب اسلامی ایران در زمینه های گوناگون در سطح بین المللی باشیم.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم نیز در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: این اجتماع نخستین بار است که به مناسبت تقارن 12 ماه محرم با قیام مردم قم در 15 خرداد در سال 1342 و آغاز نهضت امام راحل(ره) و نیز 12 محرمی که حماسه بی بدیل یوم الله 9 دی را شاهد بودیم، برگزار شد.
نصرت الله لطفی خاطرنشان کرد: اجتماع کنندگان در این مراسم با ادای احترام به روح ملکوتی امام خمینی(ره) بار دیگر با آرمان های امام و شهیدان بیعت و بر تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند.
در پایان این مراسم نماز جماعت مغرب و عشا به امامت حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد در میدان روح الله قم اقامه شد.
قیام 15 خرداد، نقطه عطفی در تاریخ مبارزات ملت ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) می باشد. در سحرگاه 15 خرداد 1342، عوامل رژیم شاه به خانه ساده و بی آلایش حضرت امام در قم یورش بردند و امام خمینی (ره) که روز پیش از آن در روز عاشورای حسینی در مدرسه فیضیه قم، طی سخنان کوبنده ای پرده از جنایت های شاه و اربابان آمریکایی و اسرائیلی او برداشته بود، دستگیر و به زندانی در تهران منتقل شد.
هنوز چند ساعتی از این حادثه نگذشته بود که خیابان های شهر قم زیر پای مردان و زنان مسلمان و انقلابی که به قصد اعتراض از خانه هایشان بیرون آمده و به حمایت از رهبرشان فریاد برآورده بودند، به لرزه درآمد. همین صحنه در تهران و چند شهر دیگر به وجود آمد؛ تظاهرات مردم رژیم را سخت به وحشت افکند و برای سرکوب این قیام تاریخی به اسلحه روی آورد. در این روز حدود 15 هزار تن مسلمان انقلابی به خاک و خون کشیده شدند و بدین ترتیب تاریخ ایران اسلامی در روز 15 خرداد ورق خورد و فصل جدیدی در رویارویی مستضعفان با مستکبران گشوده شد.
4706/ شبس**1565** خبرنگار: عباس منجمی **انتشاردهنده: کیومرث پاده بان
کد N1521353

وبگردی